Startmotor för kontinurlig drift

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tänk så mycket intressantare denna tråd hade varit om det funnits en länk från början!
Till regler och slikt kring denna tävling! ;-) Men den kommer nog
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av exile »

Har ni någon växellåda?

Om inte har jag en ide som man kan experimentera med, nämligen att ha ett inkopplings bart motstånd över statorn.
Vad det gör är att sänker strömmen genom statorn vilket ger svagare magnetfält som i sin tur minskar EMF vilket i sin tur gör att man kan köra högre ström genom motorn vid högre varvtal det ger högre effekt.

Men vid lägre varvtal tappar man moment, så därför bör man kunna slå-av och på beroende på hastighet.

Motståndet bör vara ganska låg resistans.
Det enklaste jag kan komma på är H4 lampa.
Med en H4 lampa kan ni få 3st olika motstånds värden, hel- och halv-ljus i serie, hel- och halv-ljus parallellt och enbart hel-ljus (alt halv -ljus) (jag vet att H4 inte riktigt är optimalt efter som den ändrar resistans beroenden på temperatur)

Jag har dock inte själv testat det så effekten av denna modifikation så jag vet inte hur mycket det ger, och andra sidan är det ganska enkelt att testa.

Dock hjälper den här modifikationen "endast" vid dragrace då den slösar lite extra energi men efter som den är urkopplings bar så påverkar den inte långloppet.
Å andra sidan kanske ni kan komma undan med högre utväxling vilket är bra för långloppet men inte för dragracet....
Jaha då fattar jag :) När det gäller luftkylning så hade jag tänkt att sätta en kåpa över hela startmotorn med hål i ena änden och en 12 volt datorfläkt i den andra. Tror du att det kommer funka? :)
Jag skulle nog rekommendera att man tar upp hål i gavlarna i motor och blåser luften i genom motor. Det gör att man kyler det som blir varmast.
JeffMaister
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av JeffMaister »

Lasp skrev:Tänk så mycket intressantare denna tråd hade varit om det funnits en länk från början!
Till regler och slikt kring denna tävling! ;-) Men den kommer nog
Aha jag kan nog fixa fram regelverket :)

Tog kort på regelverket för nån sekund sedan men jag lägger upp dem när jag kommer hem för jag har ingen usb kabel med mig :)
JeffMaister
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av JeffMaister »

exile skrev:Har ni någon växellåda?

Om inte har jag en ide som man kan experimentera med, nämligen att ha ett inkopplings bart motstånd över statorn.
Vad det gör är att sänker strömmen genom statorn vilket ger svagare magnetfält som i sin tur minskar EMF vilket i sin tur gör att man kan köra högre ström genom motorn vid högre varvtal det ger högre effekt.

Men vid lägre varvtal tappar man moment, så därför bör man kunna slå-av och på beroende på hastighet.

Motståndet bör vara ganska låg resistans.
Det enklaste jag kan komma på är H4 lampa.
Med en H4 lampa kan ni få 3st olika motstånds värden, hel- och halv-ljus i serie, hel- och halv-ljus parallellt och enbart hel-ljus (alt halv -ljus) (jag vet att H4 inte riktigt är optimalt efter som den ändrar resistans beroenden på temperatur)

Jag har dock inte själv testat det så effekten av denna modifikation så jag vet inte hur mycket det ger, och andra sidan är det ganska enkelt att testa.

Dock hjälper den här modifikationen "endast" vid dragrace då den slösar lite extra energi men efter som den är urkopplings bar så påverkar den inte långloppet.
Å andra sidan kanske ni kan komma undan med högre utväxling vilket är bra för långloppet men inte för dragracet....
Jaha då fattar jag :) När det gäller luftkylning så hade jag tänkt att sätta en kåpa över hela startmotorn med hål i ena änden och en 12 volt datorfläkt i den andra. Tror du att det kommer funka? :)
Jag skulle nog rekommendera att man tar upp hål i gavlarna i motor och blåser luften i genom motor. Det gör att man kyler det som blir varmast.
Hur kopplar man in denna H4 lampa enklast ?

Det lär nog bli som du säger där att jag luftkyler motorn och borrar kylhål i den för bättre luftflöde
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av exile »

De kan vara lite olika ut invändigt, delvis rotorn först sedan statorn eller tvärt om.

Här har du ett exempel:
startmotor.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14920
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av mrfrenzy »

Tack vare peukerts lag kan man vinna mycket sträcka i långloppet genom att ha så låg effekt som möjligt http://www.green-trust.org/peukert/
JeffMaister
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av JeffMaister »

Tänkte att detta borde funka.

Battery Capacity (ah): 144
Hour rating (C): 1
Peukerts Exponent: 1.3
Desired Current Draw (amps): 80
Desired Depth of Discharge (%): 60

At 80 amp current draw, battery life is 1.29 hours!


Och då kommer jag ändå 1.3 hästar så den kommer ju orka att driva bilen.

Sen så pratade jag med läraren angående kylningen. Han sa att man kunde ha en genom blöt handduk som man kan vira runt startmotorn och sen ha en dunk över som droppar vatten så att handduken inte blir torr. Detta verkar va det enklaste och snabbaste sättet att lösa det på :)

Här är regelverket

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14920
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av mrfrenzy »

Vad är det för märke och modell på dina batterier?
För ett "vanligt bilbatteri" brukar "hour - rating (C)" vara = 5

En vanlig startmotor drar mycket mer än 80A om man inte begränsar strömmen.
JeffMaister
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av JeffMaister »

Det är ett Tudor fritid tror jag. Jag kan återkomma om det imorgon för mer korrekt och fullständig information :)
JeffMaister
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av JeffMaister »

mrfrenzy skrev:
En vanlig startmotor drar mycket mer än 80A om man inte begränsar strömmen.

Jo det vet jag. Det jag syftade på var när strömmen är begränsad ;)
JeffMaister
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av JeffMaister »

Glömde fota batteriet men jag hittade ett identiskt på google :)

Bild
Skriv svar