Startmotor för kontinurlig drift

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JeffMaister
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41

Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av JeffMaister »

Hejsan

Vi håller på med ett elbilsprojekt i skolan där hela våran klass (går i fordon och transport) ska tävla mot varann med 8 bilar totalt varav alla har startmotorer som drivning.

Jag undrar om det finns något sätt att göra så att man kan köra en startmotor kontinurligt, för vi vill ju vinna racet i alla kategorier utan att motorn ska gå sönder. Är det någon som vet om det finns ett någorlunda enkelt sätt att lösa detta på? Jag har sökt omkring om detta ämnet men har inte hittat något vettigt.

Racet är den 31:a maj, PM:a mig om ni vill kolla och titta ;)


Tack på förhand :)
Tommy_Naseem
Inlägg: 278
Blev medlem: 4 januari 2013, 14:40:06
Ort: Tenhult

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av Tommy_Naseem »

En startmotor har inte den kylningen som en vanlig motor i den efektklassen har.
Därför tål dom inte kontinuerlig drift

Men om man strippar av en från skyddsplåtar och ordnar kylning så borde de hålla.


sen om man löser det med elfläktar eller mekanisk fläkt beror på hur man vill konstruera
Mindmapper
Inlägg: 6482
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av Mindmapper »

Även att se till att så mycket av värmen som möjligt kan gå ut i ramen och spridas ut i luften till den. Alltså så stor massa som möjligt i monteringsstället och bra överledning till resten av bilen. Om man sedan har kylflänsar monterade på motorn så att de kan sprida ut värmen från motorn hjälper det till också. Samt att försöka få så att man kan få luft att spruta genom startmotorn och på så sättet få till en maximal forcerad borttransport av värmen.
JeffMaister
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av JeffMaister »

Okej tack för era tips. Det där med kylflänar låter som en bra ide tycker jag, ska fråga min lärare imon om hur jag kan fästa flänsen på ett enkelt sätt :) Sen kan man nog sätta på en datorfläkt model större på startmotorn tillsammans med kylflänarna för bästa möjliga kyleffekt :D
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av Andy »

Om ni använder en begagnad startmotor (gissar att det är så) så kan det löna sig att se över den ordentligt för att "livslängden" ska bli maximal. En ordentlig rengöring och kontroll av kollektor, kol, fjädrar och hållarna. Kolen får inte vara för korta, de måste röra sig lätt i hållarna och fjädrarna får inte vara slappa. Kollektorn får inte ha några sönderbrända fält, det brukar betyda att en eller flera härvor i rotorn är dåliga och då blir den inte långlivad.
Alla anslutningar invändigt och utvändigt måsta göra god kontakt annars uppstår värme och förluster. Kontaktorn (solenoiden) ska vara i bra kondition och ett enkelt test är att kolla att det är 0 Volt över de två stora polerna när motor arbetar dvs inget spänningsfall. Om det är brända kontaktytor i kontaktorn blir det ganska fort sämre och resistansen (och värmen) ökar kraftigt.
Värmen som uppstår inuti motorn är svår att bli av med, det är inte statorlindningen som ger den största värmeutvecklingen utan den uppstår i kollektor och rotorlindningen. Om det är möjligt beroende på vilken modell av startmotor som används så hjälper det betydligt om man kan öppna upp motorn för luftcirkulation invändigt. På några går det att ta bort en kåpa över kolen. Det kan också gå att borra hål (med försiktighet) för att få en luftström igenom med hjälp av fläkt.
Kylflänsar utanpå motorn är bra, problemet är att om de ska vara effektiva måste de ha bra termisk kontakt mot motorn och det är inte enkelt.

Lycka till!
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av exile »

Värt att notera att det brukar vara rotorn som generar stor del av värmen (på en motor med kol) så en forcerad luft flöde genom motor är rekommenderat.

Så att sätta kylfläns på motorn är ganska ineffektiv, Visst har en del RC bilar kylfläns på motorn med kol men det är för magneterna i statorn inte ska bli för varma (de tappar sin magnetiska styrka om de blir för varma och det är permanent).

Sedan är lagerna oftast (eller alltid?) glidlager så se till att smörja dem regelbundet :)

Edit: to slow :D
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32674
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av säter »

Sedan är lagerna oftast (eller alltid?) glidlager
Se till att välja en kullagrad startmotor.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16880
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av grym »

eftersom det lär bli kortvarig nyttjande av startmotorn i timmar räknat hadde jag kört den med aktiv vattenkylning, spolat motorn invändigt med avjoniserat vatten, ta från torktumlaren eller avfuktaren
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av xxargs »

ingen dum ide alls - en blomspruta som klämmer in dos vattendimma in i motorn då och då när tempen blir lite väl hög på rotorn, har man dessutom någon fläkt som drar genom luft så blir kylverkan stor.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av LaRdA »

Eller troligtvis lättare och smidigare att man låter en elpump starta samtidigt som startmotorn får ström.
Gärna som du säger kombinerat med en fläkt som drar luft genom motorn.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av Andy »

Det borde fungera om man borrar ett hål i varje ände på motorn och pumpar dest-vatten igenom under drift. Det kan cirkulera via en liten plastdunk och det bör räcka med några liter vatten och en vindrutespolarpump för att transportera bort värmen.
Då behövs ingen fläkt och inga kylflänsar.
JeffMaister
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av JeffMaister »

Vi har redan en startmotor och den har inga lager alls vad jag vet. Motorn är i mycket bra skick för den har blivit kontrollerad innan vi köpte den (begagnad såklart), skulkle den gå sönder så har vi garanti på den:) Det de där med vatten pumpar är ingen dålig ide egentligen men nu är det så att vi har begränsat med batterikraft (ca 144 Ah) så vi behöver så mycket kraft från batterierna som möjligt.

Det vi hade tänkt att göra är att sätta några ordengliga vattenbehållare över motorn som rinner konstant på motorn. Jag hoppas att detta funkar som jag vill, för det är ju lätt att ordna :)

Jag tar med alla era ideer så att jag får det prövat om vilket som funkar bäst
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av Andy »

Garanti är ju bra men vad hjälper det om den brinner upp efter ett halvt race? :D
En liten spolarpump tar inte mycket energi om man jämför med hur mycket bättre (och längre) motorn går i ett kallare tillstånd.
Om vattnet rinner utanpå motorn blir inte de varmaste och viktigaste delarna ordentligt kylda. I sånt fall (utan pump) vore det bättre att låta vattnet rinna igenom motorn.
JeffMaister
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 februari 2016, 17:00:41

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av JeffMaister »

Är det säkert att låta avjoniserat/destillertvatten rinna igenom motorn, finns det nån risk för kortslutning. Vill att kylningen ska vara 110% säker utan att något havererar :D
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Startmotor för kontinurlig drift

Inlägg av xxargs »

avjoniserat vatten är en väldigt dålig strömledare, så nej, just vattnet kommer inte att ge någon kortis.

Att notera att stor del av strömöverföringen mellan kolborste och kollektor på rotorn sker på en mycket tunt lager vattenånga som tvingas ur kopparoxiden på ytan av kopparkollektorn av motorströmmen när kolet passerar ytan.

Utan denna vattenånga och kopparoxidkombination så skulle kollektorn i en motor slitas ned mycket fort, NASA lärde sig detta den hårda vägen på 60-talet när man försökte använda sig av borstade motorer i högvakumsatta utrymmen....
Skriv svar