Sida 1 av 1

Generator-kontakter?

Postat: 4 januari 2019, 20:51:53
av rolex42
Är det så att de flesta moderna bil-generatorer (växelström) fungerar så att ström genom laddningslampan ger generatorn magnetisering i start-skedet?
Jag tänker i det här specifika fallet på en generator till Nissan PRIMASTAR (2.5 l) som vad jag förstår har kontakt enl bilden m beteckning L som jag antar står för Lamp. Vet nån om L fungerar som D+?
(Och DFM är DF Field Coil ?)
Generator-NISSAN-OPEL-RENAULT.jpg

Re: Generator-kontakter?

Postat: 4 januari 2019, 20:55:26
av Tekko
På moderna generatorer kan det lika gärna vara seriell data som skickas mellan generatorns regulator och databox ist för analoga signaler till lampan å dylikt.

Re: Generator-kontakter?

Postat: 4 januari 2019, 23:20:45
av 13th.Marine
Så illa är det nog inte än.

L och D+ ska väl vara olika namn på samma sak.

DFM är så att du externt kan manipulera laddningen.

Felsökte en generator till en SAAB ng9-3 och i generatorregulatorn satt det någon form av elektronik mellan DFM och rotorn.

Re: Generator-kontakter?

Postat: 5 januari 2019, 14:58:37
av cittra49

Re: Generator-kontakter?

Postat: 5 januari 2019, 15:26:52
av ViktorSigg
På vår ford från 05 vi hade för länge sedan var det PWM från datorboxen in till magnetiseringen för att reglera laddning.