Sida 1 av 2
Fråga: LED-bakljus, tillverkning av kretskort
Postat: 2 februari 2006, 16:30:23
av mull
Hej hej, snubblade över detta eminenta forum av en slump.
Hoppas att någon här har möjlighet att hjälpa mig, antingen
direkt eller hänvisa till någon som kan. Anyway, såhär är det:
Jag håller på att renovera en gammal skrotbil (Datsun 240z)
av 1971 års modell. Har fått för mig att det vore ballt att ha
LED-bakljus på den.
Tänkte mig nåt sånt här, fast några LED-rader högre.
Jag har en uppsättning bakljus över som jag skulle kunna riva
och ha som utgångspunkt. De ser ivf ut såhär:
Bildlänk
Frågorna:
1: Hur starka bör LED:arna vara? Bak/bromsljus - 8.000 mcd? Backljus... 15.000?
2: Hur många mcd lyser bakljuset vid normal användning (pos.ljus) vs. bromsljus?
3: Finns det någon här på forumet som kan tillverka egendesignade kretskort?
4: Någon som har lust att hjälpa till med #3... ? : )
5: Om svaret är nej på #4 - hänvisa gärna till företag som kan tänkas åta sig ett uppdrag som detta.
Postat: 2 februari 2006, 16:34:19
av jack
Välkommen till forumet.
Aluvi här på forumet kan tillverka dina kretskort för en billig summa.
http://hem.passagen.se/dallespcb/
Förutsatt att du då har ritat dem

Postat: 2 februari 2006, 16:35:50
av tecno
Hadde du tänkt att bilen ska gå igenom vid bilprovningen med dessa diodbaklysen?
Postat: 2 februari 2006, 16:39:30
av danei
Du kommer inte att kunna bygga dom så att de är ok enligt reglerna. Men om du funkar som de ska är det nog ingen som bryrsig. Om du inte muckar med polisen. Ta dioder så att det lyser tillräckligt. Gämför med glödlampan. Kolla även så att spridningen blir bra. Ha bromsljuset 4*bakljuset. Som det är med lampa.
Postat: 2 februari 2006, 17:27:14
av mull
jack skrev:Välkommen till forumet.
Aluvi här på forumet kan tillverka dina kretskort för en billig summa.
http://hem.passagen.se/dallespcb/
Förutsatt att du då har ritat dem

Tackar. Jag får ta hjälp av en kompis som kör CAD och
sånt elände då. Tack igen för tipset! Klockrent
tecno skrev:Hadde du tänkt att bilen ska gå igenom vid bilprovningen med dessa diodbaklysen?
Ja, det kommer ju sitta originalkåpor ovanpå, liksom. Sen
är jag och SBP som Emil (i Lönneberga) och Alfred, bästa kompisar
danei skrev:Du kommer inte att kunna bygga dom så att de är ok enligt reglerna. Men om du funkar som de ska är det nog ingen som bryrsig. Om du inte muckar med polisen. Ta dioder så att det lyser tillräckligt. Gämför med glödlampan. Kolla även så att spridningen blir bra. Ha bromsljuset 4*bakljuset. Som det är med lampa.
Regler är till för att brytas. Vill polisen titta närmare på dem
så får de se till att hinna ikapp mig först
Bromsljus 4 gånger så starkt som bakljus. Check!
Hur mycket är "tillräckligt" förresten...? Hittade en guide till
MC-bakljus, och de hade använt 8000 mcd. Jag är inte så
bevandrad inom ljusteknik, så... Hjälp? Ungefär hur stark
är en "vanlig" glödlampa till bak-/bromsljus?
Postat: 2 februari 2006, 18:02:15
av danei
8cd är på tok för lite. Jag gissar att du menar per diod. Testa och gämför med orginlet. Köp en bunt krafriga dioder. Det är ju inget problem att få dom att lysa mindre.
Edit: Glöm inte spridningsvinkeln, den är lika viktig som ljusstyrkan.
Postat: 2 februari 2006, 21:02:19
av mull
danei skrev:8cd är på tok för lite. Jag gissar att du menar per diod. Testa och gämför med orginlet. Köp en bunt krafriga dioder. Det är ju inget problem att få dom att lysa mindre.
Edit: Glöm inte spridningsvinkeln, den är lika viktig som ljusstyrkan.
Ja, precis - menar 8 cd/st.
Siktar på att köpa starkare dioder då. Gör det nån skillnad om man som
jag har
röda linser och köper
vita dioder? Är det en fördel/nackdel?
Har inga dioder att testa med, så jag fumlar i mörkret (höhö) ... : )
Postat: 2 februari 2006, 21:15:54
av evert2
mull: Ett av forumets regler att att INTE "quote:a" föregående inlägg
Med vänliga hälsningar
Postat: 2 februari 2006, 21:21:26
av Fritzell
Hmm vad är det som gör att det inte skulle gå genom besiktningen?
Postat: 2 februari 2006, 21:23:33
av Zyxel615
>Mull
Rent spontant känns det som du använder dioderna effektivare om du använder röda eftersom vitt ljus är ju en blandning av alla färger och då kommer en del absorberas i lyktglaset = slöseri.
Postat: 2 februari 2006, 21:24:19
av Flummo
Vita dioder känns som en dålig idé. Först och främst brukar de vara dyrare än röda, och dessutom försvinner en ganska stor del av ljuset när det går igenom det röda glaset.
Edit: Nähä, för långsam...
Postat: 2 februari 2006, 21:27:05
av danei
Du ske inte köra med vita dioder. Dyrare, kräver mer energi och mycket av ljuset försvinner. Om det är linsen du pratar om, så kvittar färgen. Den är oftast klar på högintesiva dioder.
Postat: 2 februari 2006, 21:29:55
av v-g
Glöm inte att ha möjligheterna öppna att snabbt kunna byta tillbaka om SBP är jävliga. E-märkning är det som gäller, vet inte hur det är om man använder lysdioder/lampa i annat skal. _TROR_ att det är "skalet" som ska vara e-märkt. Kolla först med SBP de svarar så gärna så

Postat: 2 februari 2006, 21:30:08
av Zyxel615
Minsann... vad jag var snabb idag då

Postat: 2 februari 2006, 21:34:10
av danei
Det är hela amatudern som är E märkt. Så det gäller bara med rätt lampa.