Sida 41 av 45

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 22 februari 2021, 20:13:29
av Palle500
tecno skrev:
säter skrev: 22 februari 2021, 13:54:07
tecno skrev: 22 februari 2021, 13:23:10 Har tjötat om detta i tid och otid men de flesta kör dövörat till då det blir besvärligt att slipa sina verktyg.
Det fungerar med vändskär också.
Jag har arborrat mycket där det har varit väldigt vekt, och nästan aldrig behövt ta till sparskär.
Och det har du kört i en sådan klen svarv eller?
Håller med @tecno till 100% att slipa och få till det med ett vanligt snabbstål är att lära sig grunderna hur det fungerar och just aluminium ihop med lite T-sprit gör underverk på ytan. Sen kan man gå över till vändskär och se skillnaden. Speciellt när det gäller en sån här vek maskin.
Att polera till det med lite smärgelduk som någon föreslog. Är aja baja! Då förändrar man måtten och rundheten på det man svarvat. Kan endast användas för prydnadssaker. Och då ihop med en flatfil som stödjer smärjelduken.

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 22 februari 2021, 20:38:47
av Glenn
arvidb skrev: 22 februari 2021, 14:17:51 Passande nog ställde jag in dubbdockan tidigare idag! Jag mätte upp parallellitet med indikatorklocka på släden och för centrering så lämnade jag en liten färgad "plupp" osvarvad på änden av arbetsstycket och siktade mot med en fast dubb. Lätt att se om det är snett, särskilt om man snurrar lite på arbetsstycket också:
Min var fel både längdmässigt, höjdmässigt och vinkelmässigt, var ett jäkla justerande, shimsande och mätande för att få det hyfsat rätt.

Dessutom går veven väldigt trögt på dubbdockan när man backar den rejält.. men det kanske är att föredra framför glapp..

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 22 februari 2021, 21:11:48
av jihe
Har du testat att justera in gjutjärnsbussningen till dockan? Är det som den gamla modellen har den förstorade skruvhål med justermån för centreringen.

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 22 februari 2021, 22:00:22
av tecno
med lite T-sprit
Me No Like = luktar och smakar fan då det stänker omkring + brandfarligt = lågan syns inte. WD40 alt vegetabilisk skärvätska vilket jag använder.

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 22 februari 2021, 22:04:05
av Glenn
jihe skrev: 22 februari 2021, 21:11:48 Har du testat att justera in gjutjärnsbussningen till dockan? Är det som den gamla modellen har den förstorade skruvhål med justermån för centreringen.
Hmm, vilken menar du då ?

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 22 februari 2021, 22:23:47
av jihe
Själva lagringen som sitter skruvad i gjutjärnet från höger sida och håller ledskruven på plats.

Med reservation för att det kan vara annorlunda på din, för du har väl den nya biffigare dockan.

Det låter ju som centreringsproblem om det blir trögare ju kortare skruvlängd du har ute.

Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 22 februari 2021, 23:14:50
av Palle500
tecno skrev:
med lite T-sprit
Me No Like = luktar och smakar fan då det stänker omkring + brandfarligt = lågan syns inte. WD40 alt vegetabilisk skärvätska vilket jag använder.
Är ju perfekt med lite låga då får man blånerad yta på köpet om man kör med stålbitar :-)
Ger WD40 samma fina yta som t-sprit ger på just aluminium?

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 22 februari 2021, 23:24:28
av tecno
Tja, bra nära. WD40 är väl typ fotogen med nån sorts vitaminberikning och den sorten fungerar med. Föredrar https://www.chemirol.se/

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 22 februari 2021, 23:27:18
av Palle500
Ok tackar. Skall prova med WD40.

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 23 februari 2021, 09:44:13
av arvidb
Glenn skrev: 22 februari 2021, 19:50:45 Det låter som ett tröskverk för mej med - med plastdreven.. inte så väldigt mycket vibrationer dock.
*klipp*
Min var fel både längdmässigt, höjdmässigt och vinkelmässigt, var ett jäkla justerande, shimsande och mätande för att få det hyfsat rätt.
Hehe, tröskverk var ordet!

Det var en del pyssel för mig med. Min ser ut att ligga rätt i horisontalplanet dock som tur är. Lite hög, så jag borde shimsa spindeldockan, men som sagt... :vissla:

Med indikatorklocka på släden för att mäta parallellitet i sidled (mot pinolen, utvevad ~50 mm och fastlåst), och så den fasta dubben mot den lilla blåa pricken som visat i bilden i tidigare inlägg, så gick det ändå rätt okej sen när jag förstod hur justeringen var tänkt att funka.

Steve Jordan har en bra video som visar insidan (start 03:28):

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 23 februari 2021, 09:54:05
av säter
Vibrerar den lika mycket om du har backskivan borttagen?

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 23 februari 2021, 12:57:09
av arvidb
Bra fråga säter, det där är ju ytterligare en sak som måste testas. Backskivan är fäst med fyra skruvar på denna lilla svarv så man skulle kunna testa alla fyra möjliga positioner och se om någon ger mindre vibrationer! (I övrigt vet jag inte hur man skulle kunna balansera upp den? Borra lite i den? :))

Men jag testade en annan sak! Gårdagens skär till höger, dagens till vänster:
SAM_3255_andra.jpg
Wohoo, mycket av "krusigheten" i ytan är borta! Det finns ju kvar en ojämnhet men den är mycket mer periodisk och långvågig. (Bilden är underexponerad för att visa så mycket detalj i blänket som möjligt.)

Gissa vad jag gjorde? Edit: Hint: det var en enkel inställning och det hade inte med spindeln att göra.
[VISA]
Jag sänkte skäret lite. Jag hade siktat in det så gott jag kunde mot centerlinjen innan, men antingen låg jag lite över eller så behöver maskinen lite extra hjälp.

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 23 februari 2021, 13:18:21
av tecno
https://mae.ufl.edu/designlab/Advanced% ... 0Lathe.htm

Kolla steg 5 för enkel höjdinställning = B M B

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 23 februari 2021, 13:36:34
av arvidb
tecno: Perfekt, jag funderade just på hur jag skulle göra för att få stickverktyget på rätt höjd *innan* första användning. :)

Re: Metallsvarv - CJ18A-tråden

Postat: 23 februari 2021, 14:12:47
av tecno
Inte bara stick, gäller alla