Sida 1 av 1
Plus/minus
Postat: 29 mars 2018, 19:17:30
av jorhan
Hur tar jag reda på vilket stift som är plus in o vilket är minus in?
6 stift numrerade från v-h ( hjst, Bg 2, 3,4,5,6.
Sitter i en automatisk innerspegel. Saab.
.
Löst!
Re: Plus/minus
Postat: 29 mars 2018, 19:20:29
av 4kTRB
Lägg en diod i serie, så fungerar det så vet du vad som är riktigt.
Re: Plus/minus
Postat: 30 mars 2018, 12:08:45
av breflabb
Om det är en elektrolytkondensator längst ner till höger på bilden så kan du följa
minus polen som leder till rätt stift
Re: Plus/minus
Postat: 30 mars 2018, 12:11:15
av rikkitikkitavi
minus eller jord torde vara ansluten till minuspolen till de stora elyterna.
antagligen matas den med +12V, som då går till ngn form av spänningsregulator. förmodligen den stora uppstickande kretsen med en kylplåt på...
du får helt enkelt titta i databladet på kretsen vad som är ingång, då har du din +12V matning om du går baklänges till rätt stift.
Re: Plus/minus
Postat: 30 mars 2018, 12:18:26
av jorhan
rikkitikkitavi skrev:minus eller jord torde vara ansluten till minuspolen till de stora elyterna.
antagligen matas den med +12V, som då går till ngn form av spänningsregulator. förmodligen den stora uppstickande kretsen med en kylplåt på...
du får helt enkelt titta i databladet på kretsen vad som är ingång, då har du din +12V matning om du går baklänges till rätt stift.
ok. tack för svaret. ska nog funka.
.
Re: Plus/minus
Postat: 30 mars 2018, 12:22:29
av jorhan
breflabb skrev:Om det är en elektrolytkondensator längst ner till höger på bilden så kan du följa
minus polen som leder till rätt stift
ok. tack.
.
Re: Plus/minus
Postat: 30 mars 2018, 15:46:17
av Hedis
Om du har kvar kablage som går ifrån kortet till anslutningen mot bilens elnät så är det enkelt att kolla upp pinningen.
Re: Plus/minus
Postat: 30 mars 2018, 16:12:56
av jorhan
Hedis skrev:Om du har kvar kablage som går ifrån kortet till anslutningen mot bilens elnät så är det enkelt att kolla upp pinningen.
har tyvärr inte kablaget. tänkte göra ett nytt.
.
Re: Plus/minus
Postat: 31 mars 2018, 14:08:44
av Teknikern
Ett sätt som funkar är att googla på kretsarna, få fram databladen och alltså pin-outen där, hitta + och- på kretsarna och följa dom baklänges (borde hamna i en spänningsregulator med 3 ben), googla på den och få fram vilken som är + in och ut samt -, ansluta spänningskälla direkt till den om man vill provköra kortet annars följa banan och hitta + in och - in på kortet.
Re: Plus/minus
Postat: 31 mars 2018, 16:53:30
av jorhan
Teknikern skrev:Ett sätt som funkar är att googla på kretsarna, få fram databladen och alltså pin-outen där, hitta + och- på kretsarna och följa dom baklänges (borde hamna i en spänningsregulator med 3 ben), googla på den och få fram vilken som är + in och ut samt -, ansluta spänningskälla direkt till den om man vill provköra kortet annars följa banan och hitta + in och - in på kortet.
sant. tack
.
Re: Plus/minus
Postat: 31 mars 2018, 20:03:02
av jorhan
jorhan skrev:Teknikern skrev:Ett sätt som funkar är att googla på kretsarna, få fram databladen och alltså pin-outen där, hitta + och- på kretsarna och följa dom baklänges (borde hamna i en spänningsregulator med 3 ben), googla på den och få fram vilken som är + in och ut samt -, ansluta spänningskälla direkt till den om man vill provköra kortet annars följa banan och hitta + in och - in på kortet.
sant. tack
.
möjligt att pinga?
.
Re: Plus/minus
Postat: 1 april 2018, 20:17:03
av jorhan
jorhan skrev:Hur tar jag reda på vilket stift som är plus in o vilket är minus in?
6 stift numrerade från v-h ( hjst, Bg 2, 3,4,5,6.
Sitter i en automatisk innerspegel. Saab.
.
Har löst problemet!
.
Re: Plus/minus
Postat: 2 april 2018, 19:34:14
av Hedis
För att eventuellt hjälpa andra i fortsättningen så får du gärna dela med dig av hur du gjorde.