Hittar ingen diskussion om GEET (Global Environmental Energy Technology) aka Paul Pantone's fuel delivery system.
Ex på förklaring (5:00)
Som jag tolkar det skapas bla vätgas i reaktorn genom "Contra-flow of gases". Heta avgaser i en riktning och "kalla" (inte för kalla) bränslegaser i motsatt riktning genom reaktorn. "When you put hot & cold gases together in opposite direction it creates an electrical charge".
Stämmer det att man skapar elektrisk laddning o magnetiskt fält i två järn/stål-rör där varm avgas går i en riktning och kallare gas motsatt riktning? Gaserna möter ju aldrig varandra.
6:45 "The magnetic field grabs the rod and holds it, in place, in the the center and allows it to spin freely in the middle of the reactor."
Re: GEET engine
Postat: 3 juni 2017, 12:32:02
av rolex42
En lite annorlunda förklaring
7:10 "You use the heat to make it" "Water drops on the piston .... water turns to 2000C, nearby, ..water turns .. to steam".
En ångmaskin alltså.
Re: GEET engine
Postat: 3 juni 2017, 13:41:06
av svanted
en mystisk bensindriven ångmaskin där ångan bildas i cylindern under arbetstakten samtidigt som den utför arbetet.,
tja varför inte?
om man kan höja den mekaniska verkningsgraden i en motor?
men det verkar för bra för att vara sant?
vad är i så fall den exakta skillnaden mot en vanlig ångmaskin?
har en bensindriven ångmaskin högre mekanisk verkningsgrad än en bensinmotor?
Re: GEET engine
Postat: 3 juni 2017, 13:54:56
av hawkan
Men är det inte bara vatteninsprutning fast via "bubblern" som egentligen är en förgasare?
Re: GEET engine
Postat: 3 juni 2017, 16:07:41
av SeniorLemuren
Här testar jag detta. Rätt coolt faktiskt. Man kunde märka en mycket stor förbättring av motorns prestanda än när den kördes på enbart bensin.
Re: GEET engine
Postat: 3 juni 2017, 17:23:04
av rolex42
OK! Det finns alltså nån i Sverige som testat! Och dessutom nån på EF.
Då skulle man ju vilja veta lite mer!
Vilken form av "reaktor" använder du? Den som påstås skapa plasma eller den utan järn-stav (rod) i ?
Re: GEET engine
Postat: 3 juni 2017, 18:04:23
av mrfrenzy
Motorn vibrerar och får högre tomgångsvarvtal vid för tunn blandning. Detta vet alla som kört moped och någon gång fått tomt i tanken.
Det betyder ju dock inte att den har högre verkningsgrad vid belastning.
Man skulle behöva göra ett test med en känd last och mäta avgiven energi vs förbrukad mängd bensin.
Re: GEET engine
Postat: 3 juni 2017, 19:29:55
av danei
Mager blandning brukar resultera i högre varvtal, men obefintlig kraft. I alla fall på tvåtaktare. Så att den snurrar fortare utan last säger väldigt lite.
Re: GEET engine
Postat: 3 juni 2017, 21:40:38
av Biker
Förutom det så knackar motorn vid belastning - man får inget gratis
Re: GEET engine
Postat: 3 juni 2017, 22:53:44
av gokartnisse
Det luktar fake lång väg. Att vatteninsprutning kan ge högre effekt i vissa fall är sant, likaså att om man stoppar en värmeväxlare och förvärmer bränsle/luft blandningen så kan man få upp effektiviteten. Men att vattnet ska konverteras till bränsle enligt nåt mumbo jumbo om plasman och magnetfält osv. Men nej vattnet blir inte bränsle.
Re: GEET engine
Postat: 3 juni 2017, 22:55:52
av rolex42
@seniorlemuren: Vore intressant å höra vad du använt för grejjer. Finns det kvar? Byggde du själv? Kan man skaka liv i den?
Re: GEET engine
Postat: 4 juni 2017, 13:44:52
av GFEF
Vatten insprutning i förbrännings motorer är ingen nyhet.
Tractorpullers använder vatteninsprutning på dieslar för att få större volym på avgaserna och därmed bättre snurr på alla turbos som används.
1 liter vatten ska visst ge 1260 liter ånga.