Vad "måste" man byta ut på kinafräsarna?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Hesabon

Vad "måste" man byta ut på kinafräsarna?

Inlägg av Hesabon »

Jag är sugen på en X6-1500GT (ännu en variant av 6040) från carving-cnc.
Här på forumet har jag läst att många bytt ut det ena eller det andra, så därför undrar jag vad man faktiskt mer eller mindre blir tvungen att byta, och vad man kanske vill byta av andra orsaker.
Tänker närmast på kablage, stegmotorkontroller, VFD, osv. Vad har ni bytt och varför?

Jag har fått erbjudande på en modifierad X6-1500LPT:
- LPT för jag kör LinuxCNC
- Spindel med ER16 (LPT-versionen har ER11 som standard, men jag har ER16 sedan tidigare och en del 10 mm verktyg)
- Uppgraderat driverkort till M556-GT

Så jag undrar vad som är lönt, ifall man ändå måste ändra eller byta ut någonting själv?

http://www.carving-cnc.com/x61500series ... hine.html

Tacksam för kommentarer!
slaith

Re: Vad "måste" man byta ut på kinafräsarna?

Inlägg av slaith »

Tjena

Jag kan förmedla lite vad jag har för erfarenheter av min X6:a.
Du behöver egentligen inte byta något alls direkt ur lådan, det handlar mera om att komplettera maskinen med saker.

Min har funkat så gott som felfritt ändå från början, nu börjar dock min VFD säga upp sig.
Men den är billig och jag har dessutom fått tag på en annan.

Kolla om det inte finns stöd för linuxcnc för smoothstepper eller PoKeys57E, då får du mycket mer I/O.
LPT porten växer man ut ganska fort när det kommer till att komplettera maskinen med saker.

Självklart skall du köpa med ER16 spindel, jag fattar inte varför dom envisas med att sätta så små muttrar på dom spindlarna.
Kunde gott funnits med ER20 rakt ur tycker jag.
ER16 kan du hitta spännhylsor upp till 12mm.

Drivarna har jag inget att klaga på, dom har funkat felfritt helta tiden.
Fläkten i lådan låter som en tröska, men det spelar ju mindre roll.

Om du kan så be dom skicka med längre kablage till spindel och stegmotorer, för dom är i kortaste laget rakt ur lådan.
Jag bytte även kylslangarna til spindeln, dom var också rätt så korta.

Jag har byggt en dammsko till min och satt sarger längs långsidorna, mest för att inte kontaminera linjärlagren.
Har precis gjort klart ett första utkast till en fogbusterkopia, så jag har börjat köra lite aluminium i den.
Det är lite läroprocess, men det går framåt.

Patrik
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det finns inte stöd i linuxcnc för varken smoothstepper eller PoKeys eftersom båda är properitära och inte har bekymrat sig om att ordna stöd...

Däremot kan LinuxCNC köra Mesa's FPGA-baserade I/O PCI-kort som ger en jäkla massa I/O om man behöver det, sen går det ju köra både Modbus och EtherCAT med flera om man vill ha andra varianter.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hur mycket kostar frakt på en CNC maskin från Carving CNC igentligen ? Hittade ju nån USB variant av 3040 där för runt 1300 dollar, kan ju vara intressant och med 800 watts spindel dessutom, kan ju vara intressant...
slaith

Inlägg av slaith »

Kanon Meduza!

Bra att veta, har funderat på om man skulle bygga om styrningen någon gång.
För i såfall skulle det ju gå att köra dubbla operativsystem och testa vad som funkar bäst.

Har testat Linuxcnc, det funkade inte speciellt bra med mitt dåvarande styrkort.
Plus att det är ju lite av en inlärningskurva innan man liksom kommer igång så att säga.
Men det verkar vara lite mera PLC känsla över det hela så att säga.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Tack för värdefulla kommentarer!

Slaith: Skönt att höra dina erfarenheter. Låter ju ändå ganska tryggt.

Meduza: Jag hade precis sneglat på Mesas kort som eventuell fortsättning ifall I/O-pinnarna på LPT:n tar slut.

Perkla: Lägg en maskin i utkorgen. Då kan du gå vidare till fraktsidan där du anger destination och får ett pris på frakten.
X6:an till Finland blir ca 300 Euro.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

För att få mer IO på lpt porten kanske en IO extender skulle passa bra, http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=64852 kan kolla om jag har komponenter över om du är intresserad?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Hesabon skrev:Perkla: Lägg en maskin i utkorgen. Då kan du gå vidare till fraktsidan där du anger destination och får ett pris på frakten
Japp testade det, verkar ju som det absolut blir dyrare än att köpa på tex aliexpress så vet ej vad som kan funka bäst, tänkte försöka satsa på en 3040 med 800 watts spindel, på aliexpress får jag nog en sån för runt 1300 dollar inkl frakt, och på carving CNC minst 1500 dollar inkl frakt så..

Vet ej..
slaith

Inlägg av slaith »

Jag köpte från Carving

Dom skickade med någon av dom stora transportföretagen, så jag fick automatisk moms och tull.
Men dom hade skrivit ner värdet till hälften, så det blev inte så farligt har jag för mig.

Bara något att tänka på.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja men nu ska jag tala om för er att tullen har blivit smartare, jag köpte nått som jag betalat 2500:- för och på paketet stog det värde 69 dollar, tullen skickade brev till mig där det stog att dom ville ha bevis på vad jag betalat för varan, så jag kom inte undan på nåt sätt, fick glatt betala moms och tull på det jag faktiskt betalat.

Detta har jag varit med om ett par gånger senaste tiden, speciellt på lite dyrare saker.
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Wise, den tråden hade jag inte märkt förut. Mycket intressant.

Jovisst är jag intresserad. Komponenter har jag gott om, men ett färdigt kretskort är alltid en genväg.

Ifall du har ett sådant så hör av dig på ett pm vad du vill ha för det. Notera att det blir destination Finland.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

Kul! Kretskort har jag 7st kvar, logikkretsar finns också. Dock inga övriga komponenter. Schema finns ju länkat till i min tråd så du kan komplettera med komponenterna som behövs.

70SEK för kort inkl frakt.
100SEK för kort och logikkretsarna inkl frakt.

Låter det ok?
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Berätta lite mer vad den där grejen gör för nått, kollade in tråden om den och fattar inte mycket, CNC kopplas ju in på Parallell kontakten.. där finns massa pinnar...
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Wise,

Jag accepterar budet. Jag köper gärna ett kort för 70 SEK. Sätt ett PM med namn o adress så ordnar jag det.
Wise
Kontakt:

Inlägg av Wise »

I princip bara seriella skiftregister som man läser av/skriver från parallellporten. Så får man 16 in och 16 utångar "extra" utöver de 4 som går åt för kommunikationen. Men nog med trådkapning, är det mer frågor om detta så kan vi ta det i tråden för expandern.
Skriv svar