Linux-CNC, serieportsexpander för parallellporten
Linux-CNC, serieportsexpander för parallellporten
Med enbart 5st ingångar på parallellporten blir det snabbt fullt: 3st Home, 1st Limit, 1st Probe.
Önskvärt vore några till så man kan få feedback från nödstopp, separata limit, watchdogfeedback etc. Lösnigar:
1 Lägga alla homeswitchar på en slinga
2 Skippa inputs...
3 En till parallellport, svårt med mini-itx mb samt plats för ett till BOB i lådan
4 Köra skiftregister via parallellporten, självklart
Fördelarna med #4 är många som jag ser det:
* Parallellkabeln finns redan där
* Issolerat efter det befintliga BOB
* Utbyggbar till mååånga IO's
* Ingen extra LPT port behöver köpas in
* Lite rolig DIY
* Ganska enkelt
* Finns redan färdig component (mjukvara) att lägga på
* Jadajada
Sagt och gjort, följde denna instruktion: http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... t_Expander. Inga konstigheter, har dock bara labbat ihop SIPO registren med 74hc595 hittills. Sen är det bara att koppla dina nya HAL pinnar till vad du behöver dem till. Jag ska lägga till en liten watchdog funktion på detta sedan. En utgång återkopplad till en ingång, pulsa utgången och kontrollera ingången om det blivit något fel i någon av serieslingorna. Så får det bli cad av expansionskort med 16 in och 16 utgångar.
Önskvärt vore några till så man kan få feedback från nödstopp, separata limit, watchdogfeedback etc. Lösnigar:
1 Lägga alla homeswitchar på en slinga
2 Skippa inputs...
3 En till parallellport, svårt med mini-itx mb samt plats för ett till BOB i lådan
4 Köra skiftregister via parallellporten, självklart
Fördelarna med #4 är många som jag ser det:
* Parallellkabeln finns redan där
* Issolerat efter det befintliga BOB
* Utbyggbar till mååånga IO's
* Ingen extra LPT port behöver köpas in
* Lite rolig DIY
* Ganska enkelt
* Finns redan färdig component (mjukvara) att lägga på
* Jadajada
Sagt och gjort, följde denna instruktion: http://wiki.linuxcnc.org/cgi-bin/wiki.p ... t_Expander. Inga konstigheter, har dock bara labbat ihop SIPO registren med 74hc595 hittills. Sen är det bara att koppla dina nya HAL pinnar till vad du behöver dem till. Jag ska lägga till en liten watchdog funktion på detta sedan. En utgång återkopplad till en ingång, pulsa utgången och kontrollera ingången om det blivit något fel i någon av serieslingorna. Så får det bli cad av expansionskort med 16 in och 16 utgångar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Linuxcnc, serieportsexpander för parallellporten
Tjusigt, det här kommer jag nog ta och apa efter vad det lider!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hur funkar detta med Timeing kritiska Inputs? Eller tänker du dig bara 'flaggor' för information?
Ja gör detzealotry skrev:Tjusigt, det här kommer jag nog ta och apa efter vad det lider!

Tecno > Limit, home och generella signaler utan hög uppdateringsfrekvens blir det bara för min del. Har inte testat hur snabbt jag kan köra, men han från wikisidan kör 1kHz uppdateringsfrekvens. Tveksamt om jag kommer upp i det då jag inte har höghastighetsoptokopplare på just dessa pinnar i mitt BOB. Iom att linuxcnc körs på realtidskärna kan man dock vara säker på att den timing man kör, den hålls, den kommer alltså inte "jittra" tidsmässigt. Men återkommer med hastighetstest framöver.
Home, har väl höga krav för att få någon exakthet?
Ja, i och för sig. Men inte för min del. Säg att jag kommer upp i 100Hz uppdatering, homeingsekvensen körs med rapid tills brytaren slår, sedan backar ur och sen kryper med 1mm/sek (går ju att köra saktare också) tills den switchar igen, där sätts homepositionen. Vilket ger 0.01mm upplösning på home, mer än tillräckligt på en lillasyster. Kanske annat på en större maskin med ATC och där du förlitar dig på homepos för fixturer och liknande, men där är inte jag än.
Sen tas endast en ingång upp av denna lösning, så om det skulle behövas så kan jag köra 3home+1probe och serieinputsen över de 5 ingångarna som finns tillgängliga. Tre utgånga behövs också, men utgångar är det inte lika brist på.
Sen tas endast en ingång upp av denna lösning, så om det skulle behövas så kan jag köra 3home+1probe och serieinputsen över de 5 ingångarna som finns tillgängliga. Tre utgånga behövs också, men utgångar är det inte lika brist på.
Lite mer tester. Kommer upp i 200Hz utan problem tidsmässigt. Även testat med PISO(parallell in-serial out) register och det fungerar fint. Så nu läses 16st extra ingångar sammtidigt som jag styr 16 extra utgångar i 200Hz från enbart 4 I/O's i parallellporten. Nu är det bara fixa kort och komma på vad jag ska göra med alla mina nyfunna pinnar 

Annars hade väl några 4st 74HC244 funkat tillsammans med 74HC138, där man skiftar över grupper av 4:a 74HC138 kräver 3st styrpinnar.
74HC373 skulle kunnas användas till output och multiplexas precis som 74HC244.
Vet inte om någon har byggt något liknande innan..Men det bör vara snabbare än skiftregister tycker jag.
Stämmer det att det finns 12 utpinnar och 5 inpinnar på LPT porten?
74HC373 skulle kunnas användas till output och multiplexas precis som 74HC244.
Vet inte om någon har byggt något liknande innan..Men det bör vara snabbare än skiftregister tycker jag.
Stämmer det att det finns 12 utpinnar och 5 inpinnar på LPT porten?
Re: Linux-CNC, serieportsexpander för parallellporten
Hänger inte riktigt med på hur du menar med logiken, du får gärna förklara lite närmare dina tankar. Är mest i behov av extra ingångar om det förkjuter antalet pinnar som behövs åt något håll. Stämmer att det är 12ut och 5 in.
Jag tänkte att man tar 74HC138 som är en 3 till 8 demultiplexer. denna styr vilken utgång som ska vara aktiv i 74HC244.
Man utnyttjar att 74HC244 har Hi-z utgångar och binder ihop de 1Y0 med 2Y0, 1Y1 med 2Y1 osv.
Utgångarna funkar tyvärr inte min ide rakt av... Där vill man egentligen styra klockan in till varje 74HC373, tankevurpa där.
Man utnyttjar att 74HC244 har Hi-z utgångar och binder ihop de 1Y0 med 2Y0, 1Y1 med 2Y1 osv.
Utgångarna funkar tyvärr inte min ide rakt av... Där vill man egentligen styra klockan in till varje 74HC373, tankevurpa där.
2 st 74HC373 skulle man kunna köra enkelt, invertera klocksignalen till ena.
flöde:
* Lägg ut datan för 74HC373 nr 1
* clock låg -> hög
* Lägg ut datan för 74HC373 nr 2
* clock hög -> låg
16 utgångar enkelt och detta borde ge relativt hög hastighet ut.
flöde:
* Lägg ut datan för 74HC373 nr 1
* clock låg -> hög
* Lägg ut datan för 74HC373 nr 2
* clock hög -> låg
16 utgångar enkelt och detta borde ge relativt hög hastighet ut.
Ok, tror jag är skapligt med på ditt resonemang, men går det inte åt rätt många IO's?
Tror jag kör på rent seriella register nu iaf, har ritat ihop ett schema. Tanken är att få det rätt generellt, om man vill ha optokopplare eller inte på ingångarna, pinnar både för och efter utgångsmotstånd, möjlighet till lite filtrering på serielinorna om man har störningar och så vidare. Alla anslutningar är med standard stiftlist 2,54. Försöker få det under 5x10cm så blir det en seedstudio order.
Ni får gärna komma med synpunkter innan jag hunnit för långt i kretskortsdelen. Bifogar schema.
/Henrik
Tror jag kör på rent seriella register nu iaf, har ritat ihop ett schema. Tanken är att få det rätt generellt, om man vill ha optokopplare eller inte på ingångarna, pinnar både för och efter utgångsmotstånd, möjlighet till lite filtrering på serielinorna om man har störningar och så vidare. Alla anslutningar är med standard stiftlist 2,54. Försöker få det under 5x10cm så blir det en seedstudio order.
Ni får gärna komma med synpunkter innan jag hunnit för långt i kretskortsdelen. Bifogar schema.
/Henrik
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Varför optokopplare då dessa inte är galvaniskt separerade?
För att jag tycker det blir mycket mer störokännsligt då. Sen har jag ett helissolerat bob ändå.
Idag var det stora routerdagen...Klämde in på 50x100mm. Fattas en bulkkonding dock. Måste också försöka få till några fästhål. Iofs har jag 50cc på fästhålen i monteringsplattan i lådan, kanske går att slipa ur hörnen så man får en inverterad fillet och klämma fast med distanser och brickor.