Renovering av hemmabygd inombordsmotor från 1930-talet
Postat: 23 mars 2014, 01:22:46
Min morfar har genom åren byggt en mängd olika maskiner och fordon, bland annat en hemmagjord bil (även motorn) en hemmagjord traktor.
Den (vad jag vet) första motorn han byggde var en 1-cylindrig tvåtakts inombordsmotor på 280 kubikcentimeter som han byggde när han var runt 18-år.
Det är den motorn som jag nu har börjat arbeta på för att än en gång göra den körbar.
Meningen med "renoveringen" är inte att måla och polera den så att den ser bättre ut än ny utan tanken är bara att rengöra och åtgärda mekaniska fel samt byta detaljer som slitna lager.
Resten av motorn ska externt få behålla sin patina i största möjliga mån, då en motor/maskin/bil endast är original en gång.
Här är en bild på motorn i ladan där den i många år stått och väntat på att åter igen bli startad igen, rätt skitig men ändå i hyfsat skick.
Efter bilden var tagen så tog jag in motorn i varmgarage där den sedan fick stå i ett par år med alla skruvar dränkta i rostlösande olja.

Lägg märke till locket för vevhuset, det bästa är att träpluggarna för de gjutna delarna fortfarande finns kvar.

Nu när det var dags att börja med renoveringen så fick motorn en välbehövlig rengöring , och jag måste säga att när man kommer under all smuts så ser motorn bara bättre och bättre ut.



Sedan var det dags att påbörja demonteringen, det första jag gjorde var att lyfta av cyllindern, fast jag behöll topplocket orört då jag om möjligt inte vill riva lös kylmanteln i kopparplåt då det kan bli svårt att få den tät igen.

Kolven verkar vara från en äldre 4-takts motor som sedan blivit modifierad för att fungera i denna tvåtaktsmotor.
Edit: Kolven verkar faktiskt vara helt hemmagjord,först gjuten och sedan bearbeted till rätt form.
Öppningen är där för att cyllindern inte har spolkanaler ner i vevhuset på samma sätt som dom 2-taktare vi är vana att se idag, utan färskgaserna går upp i kolven och genom luckan för att sedan gå in i spolkanalerna i cyllindern som leder färskgaserna in i förbrännningsutrymmet.

Själva kolven är tillverkad med ganska tjockt gods om man jämför med dagens kolvar.

Här är en annan rolig detalj som kanske var vanligt på den tiden men som man inte ser i dagens motorer, att det saknas knaster för att hålla kolvbulten på plats, utan i vardera änden av kolvbulten så sitter det ett litet mässingslock som ska se till att kolvbulten håller sig i läge.

En ganska tydligt hemmasnickrad vevstake.

Sedan var det dags att demontera bränsletanken och startveven, när detta var gjort var det bara att plocka lös knutkorset på utgående axel, lossa på den stora muttern som håller svänghjulet och sedan ta fram den stora avdragaren.

Även drevet för tändmagneten fick samma behandling.

För att kunna få lös vevpartiet så är man tvungen att demontera vevstaken som sitter lagrad med två 6204 kulager.
Här blev det en något mindre avdragare.

När vevstaken var lös så var det bara att försiktigt knacka ur vevpartiet ur motorn.

Här kan man se det ena ramlagret som är ett 1209 ,dubbelradigt sväriskt lager, den bakre lagringen är en fettsmord glidlagring med babbit metall.
Lägg även märket till hur vevpartiet är nedviktat med fastgjutet bly.


Jag har även gjort lite mer jobb men det får komma i nästa uppdatering.
Hoppas ni kan uppskatta denna tråd även fast mängden elektronik är minimal.
Den (vad jag vet) första motorn han byggde var en 1-cylindrig tvåtakts inombordsmotor på 280 kubikcentimeter som han byggde när han var runt 18-år.
Det är den motorn som jag nu har börjat arbeta på för att än en gång göra den körbar.
Meningen med "renoveringen" är inte att måla och polera den så att den ser bättre ut än ny utan tanken är bara att rengöra och åtgärda mekaniska fel samt byta detaljer som slitna lager.
Resten av motorn ska externt få behålla sin patina i största möjliga mån, då en motor/maskin/bil endast är original en gång.

Här är en bild på motorn i ladan där den i många år stått och väntat på att åter igen bli startad igen, rätt skitig men ändå i hyfsat skick.
Efter bilden var tagen så tog jag in motorn i varmgarage där den sedan fick stå i ett par år med alla skruvar dränkta i rostlösande olja.
Lägg märke till locket för vevhuset, det bästa är att träpluggarna för de gjutna delarna fortfarande finns kvar.

Nu när det var dags att börja med renoveringen så fick motorn en välbehövlig rengöring , och jag måste säga att när man kommer under all smuts så ser motorn bara bättre och bättre ut.


Sedan var det dags att påbörja demonteringen, det första jag gjorde var att lyfta av cyllindern, fast jag behöll topplocket orört då jag om möjligt inte vill riva lös kylmanteln i kopparplåt då det kan bli svårt att få den tät igen.
Kolven verkar vara från en äldre 4-takts motor som sedan blivit modifierad för att fungera i denna tvåtaktsmotor.
Edit: Kolven verkar faktiskt vara helt hemmagjord,först gjuten och sedan bearbeted till rätt form.
Öppningen är där för att cyllindern inte har spolkanaler ner i vevhuset på samma sätt som dom 2-taktare vi är vana att se idag, utan färskgaserna går upp i kolven och genom luckan för att sedan gå in i spolkanalerna i cyllindern som leder färskgaserna in i förbrännningsutrymmet.
Själva kolven är tillverkad med ganska tjockt gods om man jämför med dagens kolvar.
Här är en annan rolig detalj som kanske var vanligt på den tiden men som man inte ser i dagens motorer, att det saknas knaster för att hålla kolvbulten på plats, utan i vardera änden av kolvbulten så sitter det ett litet mässingslock som ska se till att kolvbulten håller sig i läge.
En ganska tydligt hemmasnickrad vevstake.
Sedan var det dags att demontera bränsletanken och startveven, när detta var gjort var det bara att plocka lös knutkorset på utgående axel, lossa på den stora muttern som håller svänghjulet och sedan ta fram den stora avdragaren.
Även drevet för tändmagneten fick samma behandling.
För att kunna få lös vevpartiet så är man tvungen att demontera vevstaken som sitter lagrad med två 6204 kulager.
Här blev det en något mindre avdragare.
När vevstaken var lös så var det bara att försiktigt knacka ur vevpartiet ur motorn.
Här kan man se det ena ramlagret som är ett 1209 ,dubbelradigt sväriskt lager, den bakre lagringen är en fettsmord glidlagring med babbit metall.
Lägg även märket till hur vevpartiet är nedviktat med fastgjutet bly.
Jag har även gjort lite mer jobb men det får komma i nästa uppdatering.
Hoppas ni kan uppskatta denna tråd även fast mängden elektronik är minimal.
