Sida 1 av 2
Mäta bränsletryck
Postat: 30 september 2005, 22:51:06
av björn
Vad finns det för givare som man kan använda för att mäta bränsletrycket i bilen?? Jag skulle vilja kunna bearbeta värdet i en mikroprosessor sedan för visning på en display.
Postat: 1 oktober 2005, 09:15:39
av PaNiC
Leta upp en trycktransmitter med lämpligt mätområde.
Då sådana är svindyra kan jag varmt rekommendera eBay. "Pressure transducer".
Jag fick tag i två med mätområde från vakuum till 290 Bar för någon femhundrung.
Postat: 1 oktober 2005, 09:29:00
av AndLi
290 Bar??!!
Så högt lär man väll knappast behöva gå ?
Jag hade för mig att ett vanligt insprutningsystem hade ca 2-3 bars tryck...
Fast det var kanske bara ett exempel...
Postat: 1 oktober 2005, 09:47:17
av björn
Shit, 290 Bar skall jag iallafall inte ha på soppan :shock: :D Men då vet jag vad jag skall leta efter. Tack
Postat: 1 oktober 2005, 10:29:56
av Hedis
Jo vanligtvis på vanliga bensindrivna bilar med elektronisk sprut så ligger man oftast på 2,8-3bars tryck vid atmosfärstryck i insuget. Om man har 3bars btr (bränsletryckregulator) och har ett laddtrycktryck på 1,5bar så har man 4,5bars bränsletryck.
Så en givare som mäter 0-5bar fungerar fint på standardbilar. (ta tex en VDO oljetryckgivare)
Postat: 1 oktober 2005, 12:29:32
av PaNiC
Kx-Jetronic ligger på runt 5 bar.
Vad är det för bil du har?
Postat: 1 oktober 2005, 12:38:44
av Tekko
Insprutningen på en diesel ligger runt 280-300 bar.
Postat: 1 oktober 2005, 13:38:56
av björn
PaNiC skrev:Kx-Jetronic ligger på runt 5 bar.
Vad är det för bil du har?
Jag har en Mazda 323 1.8l dohc. Om jag fattat rätt så ligger originaltrycket på lite under 3 bar, Autodata säger :
Fuel pump delevery preassure : 4,5-6,8 bar
System preassure withput vacuum : 2,7-3,2 bar
Regulated preasure with cacum : 2,1-2,6 bar
EDIT; Mellan 2,1 och 2,6 bar är alltså original trycket, som skall höjas lite sen för att möjliggöra etanoldrift(återstår att se om pumpen pallar med etanolen i längden, skall tydligen vara problem på vissa japaner).
Postat: 1 oktober 2005, 18:11:11
av Henrik
Kan man använda bilens egna diagnossystem till detta tro?
Postat: 1 oktober 2005, 18:31:43
av björn
Det verkar inte så, iallafall verkar det inte finnas någon tryckgivare på mazdas system. Det enda som styrs är att det skall ligga på 2.5 bar alltid och det styrs bara med en tryckregulator som styrs av en vacumslang.
Postat: 2 oktober 2005, 22:25:06
av 13th.Marine
Ang. etanol så kör jag på 50% etanol med min Mazda 323F 1.8i och har inte haft några problem än
Postat: 2 oktober 2005, 22:26:56
av danei
Det snackas mycket om att det kna förstöra bilen. Är det någon som vet vad det handlar om. Jag har inte hört mycket konkret. Har kört hela sommaren med 0 - 50% E85
Postat: 2 oktober 2005, 22:36:22
av Hedis
En sak som tydligen skall ta lite stryk tillslut är ventilsätena.
Men om den inte lever 40.000mil kanske inte spelar någon större roll så.....
Postat: 3 oktober 2005, 12:32:22
av björn
13th.Marine skrev:Ang. etanol så kör jag på 50% etanol med min Mazda 323F 1.8i och har inte haft några problem än
Låter bra det, jag skall fylla på 50% etanol idag och kolla hur bra lamdan reglerar för att få ett hum om hur mycket extra som behöver göras för att köra på 100%.
Mazdas styrsystem verkar vara rätt hyffsat för etanolkörning efter vad jag kommit fram till i Haynes bok.
Postat: 3 oktober 2005, 23:53:49
av 13th.Marine
Jo, är medlem Mazdaklubbens forum och där är en hel del som kör på etanol, verkar inte vara några problem med det.