Sida 1 av 2

Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 15 oktober 2013, 08:50:42
av newbadboy
Vilka sensorer tycker ni passar för att mäta dieselnivån i en tank.

Den enda jag labbat med är den som är flottörbaserad 0-180ohm.

Men vad finns det mer? Tryck kanske. Gärna med låg strömförbrukning

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 15 oktober 2013, 08:57:56
av danei
Kapasitivt eller ultraljud är två andra varianter.

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 04:15:46
av Sinumerik
En lastcell under tankens ben funkar också.

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 07:37:59
av Icecap
Stationär tank eller på fordon?

Jag vet om att det finns flottörer som i grunden är ett stålrör med tungelementrelän i och sedan finns det en magnet i flottörn. Mellan varje tungelement finns det ett motstånd och man får alltså ett antal steg. Fördelen med detta sätt är att kontaktelementen är hermetisk slutet och isolerat från vätskan som mäts.

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 07:48:39
av newbadboy
Det gäller eg både tank och fordon.

Är inte denna flottör varianten den jag nämnde högst upp som är på 180 ohm

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 08:43:11
av Icecap
Ingen aning, jag har inte sett den flottör du nämner!

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 09:34:52
av danei
Det låter ju mer som en potentiometer med flottör. En diskretlösning med tungelement funkar också.

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 10:58:39
av newbadboy
Icecap skrev:Ingen aning, jag har inte sett den flottör du nämner!

det är ju iof sant.. denna menade jag att jag har labbat med

http://www.wema.com/?page=417&show=450

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 14:07:50
av Icecap
Ah, ja just en sådan.

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 16:46:04
av Walle
Jag har för mig att jag för några år sedan läste om nivåsensorer baserade på ultraljud, men som inte använder TOF (Time Of Flight), utan att det var en sensor man kunde montera på sidan av tanken utan att göra hål i tanken. Jag vet inte om jag minns totalt fel, missförstod texten, eller om de faktiskt finns, för jag lyckades inte hitta någon sådan sensor sist jag googlade på det för några veckor sedan.

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 16:48:57
av PeterH
Har för mig att jag sett något liknande, men jag tror det var för att hålla koll på nivåer i trekammarbrunnar...

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 20:13:36
av Skogen
Är det en sådan här ni tänker på?
http://www.bepmarine.com/home-mainmenu- ... ank-sender

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 16 oktober 2013, 21:08:38
av Walle
Nej, den där använder TOF (Time of Flight), d.v.s. den skickar iväg ett kort ultraljuds-"chirp", och mäter tiden det tar tills signalen har studsat på ytan och återvänder till receivern. De jag läste om, om jag minns rätt, skulle man kunna montera på sidan av tanken utan att göra hål i tanken. Jag gissade på att den på något vis mätte "resonansen" i tanken. Jag har för mig att kalibreringen gjordes genom att börja med tom tank, och sen ta samples med 1/4, 1/2, 2/4 och full tank.

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 31 oktober 2013, 11:55:51
av rawsezx
Inom fordonsindustrin (på lastbilssidan) används den variant som icecap beskriver. 40-780ohm ligger utsignalen på. Denna lösning är defacto std på väldigt många olika tillverkare. Volvo, Scania, MAN mfl.

Kapacitiva givare brukar inte vara populärt då dom går sönder lättare än ovanstående variant. Att mäta med tryck är effektivt i öppna kärl, tyvärr så krävs det en hel del trixande att få till en bra lösning på dieseltank till ett fordon där man har extrema temperaturväxlingar, under och övertryck mm.

Wema och VDO går väl mellan 0-180ohm resp tvärtom? Har för mig att dom skiljer sig åt.

Re: Sensor för att mäta dieselnivå

Postat: 31 oktober 2013, 12:49:56
av danei
Jag har koll på en annan del av fordonsindustrin, där kraven på mätnogranhet är högre. Där är det kapasitiv mätning som gäller. Men det kostar ju något mer.