Sida 1 av 1

Stegmotor med tre sladdar?

Postat: 3 september 2005, 03:50:47
av JimmyAndersson
Undrar lite kort hur en stegmotor med bara tre sladdar (Röd, Svart och Grön) ska kopplas?

Är den svarta gemensam med båda spolarna eller?

(Motorn kommer förresten från en hårddisk från år 1989)

Bäst att tillägga att det minsta antalet sladdar som finns i stegmotorguiden (FAQ) har fyra anslutningar...

Postat: 3 september 2005, 07:20:49
av Icecap
Jag skulle gissa på att det är en gemensam + de 2 spolerna. Du kommer alltså att behöva 2 st. halvbryggor samt positiv och negativ matning.

Detta låter dock ytterst osannolikt, ingen tillverkar hårddiskar med så dyr teknik, elektroniken skulle bli för dyr.

Så min gissning är att det i själva verket är en mångpolig 3-fas motor och drivningen utgörs av 3 halv-bryggor och den konfiguration låter avsevärd mer rätt ur ekonomi- och teknik-sysnpunkt.

Postat: 3 september 2005, 09:53:30
av $tiff
Mät resistansen mellan spolarna. Om det nu är en trefasmotor så bör väl resistansen vara ganska låg och lika stor över alla tre sladdarna.

Postat: 3 september 2005, 17:54:52
av Tekko
Låter mer som spindelmotorn som drev skivorna, dessa brukar ha 3 motoranslutning, 3-6 tåtar till hallsensorerna samt matning och jord till dessa, men vissa är sensorlösa och har 3 och 4 anslutningar. Men of det i detta fall är en stegmotor så är det mycket möjligt att en tåt har gått av.

Postat: 3 september 2005, 18:59:30
av JimmyAndersson
Resistansen är mycket riktigt låg över alla polerna.
Det ser inte ut som om någon sladd har gått av.

Så det är alltså troligen en trefasmotor. Jahopp, bra att veta.
Tack!

Postat: 4 september 2005, 00:14:50
av bengt-re
folk använder dessa motorer till små radiostyrda flygplan då de har rätt hög effekt, verkningsgrad och är lätta, dock är de lite knepiga att driva eftersom du inte får mätta spolarna för då bränner du sönder lindningarna - du måste bygga ett drivsteg som pulsar eller pwm-arn drivspänningen och dessutom i rätt takt - antigen får du taken med en sensor eller en sense-krets som känner när strömderivatan stiger (=mättning) och får belastning/varvtal genom denna indirekta mätning.

Postat: 4 september 2005, 21:12:46
av JimmyAndersson
bengt-re: Aha, bra att veta. Tack för tipset!

Postat: 4 september 2005, 22:42:58
av bengt-re
Var en bra artikel i våras i Allt om Hobby, där de gick igenom motorkonstruktionen rätt grundligt.