Inputs och output
Postat: 24 mars 2013, 14:47:03
Det pratas ofta att man inte skall ohm mäta på bilen ingående kabel från sensor till datorn (ECM) men är det säkert att ohm mäta kabel till en utgående signal exempelvis bränslespridare.
Jag har sett att man vid felsökning på exempelvis lambda sensorn för att simulera mager bränsleblandning sätter man en test lampa på signal kabeln och till jord.
Är inte så hemma på elektronik men jag tycker strömmen borde öka även fast lampan är på liten effekt. Lambda sensorn producerar mellan 0,2V-0.9Volt det kanske gör att det är säkert att göra så.
Är inte hemma på elektronik men förstår Volt, Ampere, motstånd och även pull up och pull down på exempelvis dörrlås där kan man kolla brytaren ( koppla förbi) med testmejsel men då måste man ta reda på om det är en pull up eller pull down system. Om man tar fel i detta läge och sätter testmejseln på + istället för jord när man skall aktivera dörrlåset då bränner man kretsen i datorn ? eller!
Hoppas någon förstår vad jag menar.
Jag har sett att man vid felsökning på exempelvis lambda sensorn för att simulera mager bränsleblandning sätter man en test lampa på signal kabeln och till jord.
Är inte så hemma på elektronik men jag tycker strömmen borde öka även fast lampan är på liten effekt. Lambda sensorn producerar mellan 0,2V-0.9Volt det kanske gör att det är säkert att göra så.
Är inte hemma på elektronik men förstår Volt, Ampere, motstånd och även pull up och pull down på exempelvis dörrlås där kan man kolla brytaren ( koppla förbi) med testmejsel men då måste man ta reda på om det är en pull up eller pull down system. Om man tar fel i detta läge och sätter testmejseln på + istället för jord när man skall aktivera dörrlåset då bränner man kretsen i datorn ? eller!
Hoppas någon förstår vad jag menar.