Mycket uppståndelse kring VR just nu med tanke på Oculus Rift. Men en sak som verkligen skulle höja realismen ännu mer skulle ju vara om man kunde "gå på riktigt" när man spelade. En ide jag fick på ett rätt så lätt DYI bygge var att ta ett par skor, sätta på jättesmå hjul på dom och ställa sig på en lätt parabolisk yta som ser ut lite som ett sånt där tefat man åkte på när man var liten, sedan regestrerar man rörelsen med hjälp av tex en laser-mus sensor under varje sko eller något liknande, detta kan sedan lätt mappas till "W" knappen på tangentbordet. Med rätt yta att gå på och rätt hjul friktion borde det bli ganska så stabilt. Bra eller dålig ide?
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 15 januari 2013, 20:51:35
av Gimbal
Jag tror du kommer att halka omkull illa kvickt, någon form av stöd behövs. Typ en smal cykelsadel eller något liknande att halvstå/sitta på, det skulle kunna ge en fast referens så man inte slår omkull med en gång. Fast iofs med lite träning kan man kanske ta bort stödet.
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 15 januari 2013, 20:59:06
av Virror
Haha, jo det kommer nog att bli lite trillande, men tänkte att om man designar lutning + hjul friktion rätt så kanske det inte behöver bli så halt? Sadeln var en bra ide men en av grejerna är ju att man ska hellst kunna röra sig i alla riktningar, kanske ska sätta upp en ledstång runt : )
Vad tror ni om sensor teknik? Mus-laser borde ju fungera bra men verkar vara krångligt då jag inte hittar nå färdiga moduler utan man måste anpassa laser, optik och sensor, ett annat alternativ vore ju att mäta hjulen med en enkel ir diod eller nått bara. Någon som vet vart man kan hitta små hjul typ 1-2cm i diameter och nått lämpligt som underlag? Tefat är så platta i botten och har för brant stigning för att vara optimalt.
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 15 januari 2013, 22:04:44
av Cano
Jag hade en idé för en del år sedan som gick ut på något liknande.
Den skulle fungera som en spel kontroll.
Tänk en ganska stor sfär som ligger upplagrad på hjul/rullar som man kan gå/spring inuti.
Sfären skulle vara gjord av någon halvtransparent plast som skulle göra att man kunde rikta in ett gäng projektorer utifrån och få bild på insidan.
I idéen skulle man kunna köra FPS spel med en sådan där pistol som man hade till Nes (kanske finns till andra konsoler också).
Ja ja... Det var ju bara en pojkdröm, men det skulle vara kul att testa något liknande på riktigt.
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 15 januari 2013, 22:18:10
av PeterH
Har för mig att jag läste om ett svenskt företag som hade utvecklat just ett sånt "golv" att gå på för virituella världar. Det var en massa små rullar likt transportband som monterats i lätt lutning runt likt en parabol. Någon som sett och minns företaget eller produkten?
Hejsan,
jag jobbar på MSE som tillverkar detta virtuellta golv. http://www.mseab.se/The-Virtual-Theatre.htm
Detta är under utveckling, och det finns endast 2 st ute på marknaden.
Detta är dock inget man enkelt själv bygger ihop i garaget.
Krister
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 16 januari 2013, 10:34:40
av Virror
Jo, sett det där golvet innan, men det är på tok for klumpigt för att någonsin vara tänkt för hemma användare och en sfär är ju smart men för krångligt, därför tänkte jag på denna rätt så enkla lösning. Går säkert att ta hjälp från någon här att ta fram lite smådelar till en prototyp ; )
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 16 januari 2013, 14:45:48
av PeterH
Det finns ju motionsredskap där man står på fotplattor och "promenerar", kanske en sådan skulle vara säkrare att modifiera? (tänker på fallrisken)
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 16 januari 2013, 16:29:02
av Virror
Men då kan man ju bara gå i en riktning : p
Sedan är en sådan rätt så dyr skulle jag tro.
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 17 juni 2013, 23:00:05
av rawsezx
Kanske vore något?
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 18 juni 2013, 07:56:55
av Nerre
Det är ju trist att vara fastspänd tycker jag, man vill ju kunna ducka och hoppa?
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 18 juni 2013, 12:51:42
av svanted
en annan lösning.....
Re: VR ide för att simulera gående
Postat: 18 juni 2013, 16:36:33
av adent
kristercnc skrev:Hejsan,
jag jobbar på MSE som tillverkar detta virtuellta golv. http://www.mseab.se/The-Virtual-Theatre.htm
Detta är under utveckling, och det finns endast 2 st ute på marknaden.
Detta är dock inget man enkelt själv bygger ihop i garaget.