Sida 1 av 1

DC motor med 3 kol??

Postat: 5 december 2012, 16:27:49
av robban999
Min autopilotsmotor till båten har 3 kol, jag hade förväntat mig 2 eller möjligen annat jämt antal. Två av kolen sitter 180 grader från varandra men det tredje sitter ca. 40-60 grader ifrån det ena av de två "normala" kolen.

(motorn är på 700W kanske och styrs med PWM och polomkastning från kursdatorn)

Kan någon förklara vad det tredje kolet gör där??
mvh

Re: DC motor med 3 kol??

Postat: 5 december 2012, 19:35:39
av xxargs
permanentmagnetmotor eller ?

riktig gamla likströmgeneratorer kunde ha 3 borstar som man justerade för sommar eller vinterläge (dvs. släckt eller tänt halvljus), 3'-borsten drev alltså fältmatningen på generatorn.

---

om det är PM motor så kan jag tänka mig att man kör drivningen på 3'-borsten när man vill att motorn skall varva mycket (men då med klenare moment) vilket annars skulle kräva hög matningsspänning till PWM-bryggan.

Re: DC motor med 3 kol??

Postat: 5 december 2012, 19:42:46
av robban999
Hej, tack för svar!
det är en PM motor ja.

Det är bara två kablar dragna från AP till motorn (bortsett från två till den elektromekaniska kopplingen). Det tredje kolet är inte inkopplat men kanske är det en option att göra så för något visst fall.
Fast jag fattar inte hur det skulle kunna funka, kan du förklara, hur kan man byta moment mot varvtal i det fallet?
mvh

Re: DC motor med 3 kol??

Postat: 5 december 2012, 21:37:49
av prototypen
Mig veterligt så är det hög och lågfart på motorn. 180 graderskolen är högfart.

Protte

Re: DC motor med 3 kol??

Postat: 7 december 2012, 21:58:48
av Seroster
Håller med om att det är hög och lågfart.
Förmodligen är det en standardmotor och man helt enkelt inte behövde det tredje kolet.

Re: DC motor med 3 kol??

Postat: 8 december 2012, 12:57:07
av xxargs
prototypen skrev:Mig veterligt så är det hög och lågfart på motorn. 180 graderskolen är högfart.

Protte

är du säker - 180 grader ger högst mot-EMK när den roterar och tillräckligt snabbt så är mot-EMK samma som matningsspänningen och motorn vill inte varva mera

med kol skilt från 180 grader så blir kopplingen mindre mot statormagnetfältet med lägre mot-EMK vilket gör att motorn måste snurra fortare innan den kommer upp till samma nivå som matninsspänningen - men blir också klenare...

Re: DC motor med 3 kol??

Postat: 8 december 2012, 12:58:29
av danei
Jag tror att torkarmotorn på gamla Volvo bilar har den konstruktionen.

Re: DC motor med 3 kol??

Postat: 8 december 2012, 13:59:21
av kimmen
xxargs skrev:
är du säker - 180 grader ger högst mot-EMK när den roterar och tillräckligt snabbt så är mot-EMK samma som matningsspänningen och motorn vill inte varva mera

med kol skilt från 180 grader så blir kopplingen mindre mot statormagnetfältet med lägre mot-EMK vilket gör att motorn måste snurra fortare innan den kommer upp till samma nivå som matninsspänningen - men blir också klenare...
Så borde det vara; 180 grader är lågfart.