Sida 1 av 2
Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn går?
Postat: 17 oktober 2012, 09:44:41
av laban12
Jag håller på att försöka få grepp om elinstallationen i båten, för att förbättra och göra om.
Var då tvungen att läsa på lite om generatorer eftersom jag inte hade koll på hur den där D+ fungerade...
Nu har jag det!
Däremot så har jag på flera ställen läst att man absolut inte får koppla loss batteriet när generatorn snurrar eftersom man då kan eventuellt 1) Bränna generatorns likriktardioder eller 2) få flera hundra volt ut från generatorn.
Jag begriper dock inte varför!?
Om man tittar på principschema på vilken generator som helst så sköts ju spänningsregleringen genom att man styr rotorströmmen, vad som sedan händer på B+ borde inte påverka tycker jag - så länge man inte korstluter den.
Kika på det här exemplet, och förklara gärna!

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 17 oktober 2012, 09:53:29
av henkebenke
Batteriet agerar kondensator i sammanhanget och sväljer spänningstopparna som kan uppstå.
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 17 oktober 2012, 10:22:52
av svanted
kan tänka mig följande...
rotorns magnetisering kan inte regleras snabbt p.g.a. induktansen i rotorspolen,
så om man kopplar loss utgången från generatorn så att belastningen går till 0 på ett ögonblick kan detta ge en
spänningstopp på utgången som knäcker en eller flera dioder.
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 17 oktober 2012, 10:29:50
av Glenn
värt att notera att förr i tiden, innan elektronikens tidevarv så var det inga problem att göra detta.
så det är nog spänningstoppar som kan knäcka div elektronikboxar som är problemet.
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 17 oktober 2012, 10:36:43
av svanted
att bara koppla loss batteriet är bara risk om det är urladdat och drar mycket ström, normalt påverkas inte belastningen på generatorn av om batteriet är inkopplat, om man inte har nystartat och gnidit länge på startmotorn....alla laster finns ju i bilens elsystem.
nu kan man inte veta hur mycket ström som går in i batteriet så det är dumt att chansa....
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 17 oktober 2012, 12:13:07
av petercab
Så här löser vi det inom racingen

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 17 oktober 2012, 14:27:01
av JanErik
Antar att regulatorn är dimensionerad för trögheten som ackumulatorn ger i systemet, utan den blir reglerloopen instabil.
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 17 oktober 2012, 16:16:48
av polmanswe
Finns en fordonsstandard för detta (kommer inte ihåg vad den heter nu).
Begreppet kallas för "loaddump"
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 17 oktober 2012, 16:34:37
av eqlazer
Load dump: ISO 16750-2
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 18 oktober 2012, 14:09:03
av laban12
Okidoki!
Då är jag med i matchen igen... Tack!

Försöker således låta bli att koppla bort batteriet när generatorn laddar.

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 18 oktober 2012, 18:35:02
av mrfrenzy
Har själv varit med om problemet på en bil med utslitet batteri. Den gick att starta med startkablar och gick bra, men när man slog på halvljuset sjönk spänningen för snabbt och generatorn hann inte kompensera varför motorn stannade. Om man däremot tände alla lysen innan startkablarna kopplades bort fungerade det sen utmärkt.
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 18 oktober 2012, 21:25:22
av thommyj
Enligt the automotive handbook från bosch har ett normal bilbatteri flera Farads kapacitans
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 18 oktober 2012, 21:30:46
av Mindmapper
1 Farad = 1 As (Ampere sekund)
1 Bilbatteri ungefär 70Ah = 60*60*70 As
Ger 252 000F
Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 18 oktober 2012, 21:45:38
av MadModder
252 000 är flera...

Re: Varför ska man inte koppla ur bilbatteriet när motorn gå
Postat: 18 oktober 2012, 22:46:30
av psynoise