Sida 1 av 2

Kan någon förklara..... (skrivunderlägg ofunkar m trådlöst)

Postat: 18 augusti 2012, 12:18:16
av Andy
Konstig rubrik men en liten undran angående: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30129964/

Det står: "Bra att veta: Sladdlöst tangentbord och mus kan ej användas tillsammans med skrivunderlägget KNÖS." ???

Vad händer, händer inte, eller vad går fel om man försöker och varför? :humm: :wink:

Re: Kan någon förklara.....

Postat: 18 augusti 2012, 12:20:24
av Icecap
Det är metall inbäddad i plattan, detta "kortsluter" RF-signalerna helt enkelt.

Men jag skulle tro att det kan fungera ändå om mottagaren är över skivan. Vid att skriva detta kan de frånskriva sig klagomål, själv hade jag ett tag mottagaren under bordet och då ville det inte fungera alls med denna skiva.

Re: Kan någon förklara.....

Postat: 18 augusti 2012, 12:22:09
av ds77
Produktbeskrivning
Stål, Rostskyddande fosfatskikt, Epoxi/polyesterpulverfärg, Uretanplast
Antennerna fungerar kanske inte så bra när de är direkt över stålskivan? Alternativt att signalen skärmas av så mottagaren behöver sitta ovanför skrivbordet?

Re: Kan någon förklara.....

Postat: 18 augusti 2012, 12:22:48
av Micke_s
Låter mer som en friskrivning från IKEA, det lär funka för vissa om mottagaren är rättplacerad.

Re: Kan någon förklara.....

Postat: 18 augusti 2012, 12:26:31
av Andy
Då funkar inte en laptop med WiFi eller Blåtand heller då? Det är ju oxå RF.

Re: Kan någon förklara.....

Postat: 18 augusti 2012, 12:48:23
av Icecap
IKEA friskriver sig bara, det kan mycket väl fungera men då har du, enl. IKEA, "tur". De ids helt enkelt inte byta varan för att någon klagar på att det inte fungerar...

Du kan testa vid att använde de tänkta enheter på en bita alu-folie först, fungerar det kan det sannolikt fungera med underlägget.

Re: Kan någon förklara.....

Postat: 18 augusti 2012, 13:30:23
av LHelge
Detta skrives via laptop med WiFi och 2,4 GHz trådlös mus på ett IKEA KNÖS, fungerar utmärkt. Men nu när ni nämner det, jag tycker att jag fått byta batterier i musen MYCKET oftare senaste tiden, sammanfaller ganska väl med när vi bytte skrivbord... kanske går åt mer effekt eller något.

Re: Kan någon förklara.....

Postat: 18 augusti 2012, 14:17:42
av Electricguy
Wifi bör inte vara något problem eftersom att wifi antennerna sitter i toppen på skärmen.

Re: Kan någon förklara.....

Postat: 18 augusti 2012, 14:41:01
av Andy
Tack för svaren, då gäller det tydligen att ha Wi-Fi-routern och USB-pluggen för mus/tangenter ovan skrivbordsskivan så ska allt funka. :)

Kanske med en viss ökning av strömförbrukningen dock. :D

Re: Kan någon förklara..... (skrivunderlägg ofunkar m trådlö

Postat: 18 augusti 2012, 14:43:22
av tecno
Men vaf... vad är OFUNKAR för ord!

Re: Kan någon förklara..... (skrivunderlägg ofunkar m trådlö

Postat: 18 augusti 2012, 14:48:07
av Micke_s
inte ett svenskt i alla fall.

Re: Kan någon förklara..... (skrivunderlägg ofunkar m trådlö

Postat: 18 augusti 2012, 15:00:04
av Electricguy
Det är som "unfunny" på engelska ungefär.. Lika begåvat.. :roll:

Re: Kan någon förklara..... (skrivunderlägg ofunkar m trådlö

Postat: 18 augusti 2012, 15:07:26
av Micke_s
Så länge man förstår så är det lite ok i alla fall.
Mycket manualer som är översatta från kinesiska till engelska som är körda genom google translate där det är rätt så svårt att fatta.

Re: Kan någon förklara..... (skrivunderlägg ofunkar m trådlö

Postat: 18 augusti 2012, 15:14:27
av tecno
lite ok
Nja det vete väl fan om det är, i tid och otid ska det kladdas i rubriker så kan man väl åtminstone stava rätt.

my 2 cents...

Re: Kan någon förklara..... (skrivunderlägg ofunkar m trådlö

Postat: 18 augusti 2012, 15:19:58
av Andy
"Senast redigerad av blueint 18-aug-2012 13:39, redigerad totalt 1 gång.
vad det rör sig om "


Jag vet inte heller vad ofunkar betyder ? :humm: