Sida 1 av 1
Känna av om hårddisken går...
Postat: 15 augusti 2012, 22:17:26
av AndersG
Skulle behöva en fläkt i vår digitalbox, men den behöver bara gå då hårddisken går. Denna har spänning hela tiden med startas/stoppas via firmware och nej, men kan inte modda firmwaren. Hur skulle man göra enklast? Känna av spänningsfall i ett mindre seriemoststånd i serie med +12V, eller kanske använda en hallsensor? Eller kanske helt enkelt styra fläkten via en termostat....
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 15 augusti 2012, 22:20:02
av Klas-Kenny
ifall det är någon vanlig modell på hårddisk så brukar ju anslutningarna till motorn vara väldigt enkla att komma åt, där borde man ju kunna få ut något kul.
Annars så tror jag på Termostat-idén.

Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 15 augusti 2012, 22:23:26
av TomasL
En hallsensor borde fungera.
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 15 augusti 2012, 22:32:50
av prototypen
Borde man inte kunna ta signalen i SCART kontakten, den signal som ställer om TV:n
Jag har löst det så att det ligger en lös "datorfläkt" ovanpå boxen som drivs med 3 volt, den får gå 24/7, låter väldigt väldigt lite.
Protte
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 15 augusti 2012, 22:39:30
av blueint
Många diskar har en utgång för att driva en "aktivitets LED", bara att koppla den till ett transistorsteg som driver en fläkt..
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 15 augusti 2012, 23:44:39
av LaRdA
Eller om du låter fläkten gå på temperatur, så att när temperaturen överstiger en viss gräns så startar den?
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 15 augusti 2012, 23:48:51
av blueint
Poängen med aktivitetsutgången att man kan starta fläkten innan det blir riktigt varmt? så slipper man värmeutvidgningskoefficienter.
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 16 augusti 2012, 01:53:24
av Johanb
Vill du göra det "intressant" kan du sätta en accelerometer på disken och starta fläkten när disken börjar vibrera, sen får du försöka skilja på vibrationerna från fläkten så du kan känna av när disken varvar ner igen

Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 16 augusti 2012, 06:34:54
av Icecap
I strömledningen till fläkten finns redan et shuntmotstånd: ledningen själv!
Trycka dit en "high side current sensor" och du har ett signal som du kan använda.
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 16 augusti 2012, 08:25:08
av AndersG
Det är en SATA-disk en:
Product name: WD Caviar Green 1TB HDD Sata 6Gb/s
Description: WD Caviar Green 1TB HDD IntelliPower min.5400rpm 6Gb/s 150MB/s serial ATA sATA 64MB cache 3,5inch intern RoHS compliant Bulk
EAN-Code: 718037782898
Manufacturer WESTERN DIGITAL
Manufacturer's part No. WD10EZRX
Item Number 1739143
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 16 augusti 2012, 08:26:48
av TomasL
blueint skrev:Poängen med aktivitetsutgången att man kan starta fläkten innan det blir riktigt varmt? så slipper man värmeutvidgningskoefficienter.
Nja den LEDen indikerar bara att data skickas till och från disken, den kan snurra ändå.
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 16 augusti 2012, 08:31:13
av AndersG
Poäng.. Fördelen med hall, över motstånd är att man inte behöver koppla in ngt påhårddiskkabeln, men det kanske ändå är överkurs...
Annars är det inte så gott om plats för fläktar:
20120816_083436.jpg
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 16 augusti 2012, 11:44:18
av limpan4all
Stoppa i en vanlig snik 2.5 tum disk istället så slipper du BÅDE värmeproblemet och ljudet (hörs inte när något annat hörs). Har kört så i mina DB då jag ruttnade på värmen och ljudet från min första 3.5 tum disk (som var av den tystaste sorten).
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 16 augusti 2012, 11:46:26
av Icecap
AndersG: och med en "high side current sensor" behöver du inte heller att koppla in något motstånd...
Re: Känna av om hårddisken går...
Postat: 16 augusti 2012, 11:54:41
av AndersG
Problemet är att den nuvarande disken är sprillans ny.... En 2.5 1Tb är inte helt gratis heller.