Sida 1 av 2
Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 22 juni 2012, 16:11:24
av Chiro
Hej!
Jag har tänkt bygga en liten bordsfontän att ha inomhus men har noll koll på elektronik och allt som har med el och göra (mer än att U=R*I) så tänkte fråga er här om lite hjälp
Jag har en dränkbar vattenpump och en liten rökmaskin som jag på nått sätt vill koppla ihop så att det bara behövs ett sladduttag/stickpropp istället för två separata som det är nu.
En bild på rökmaskinen, antar att jag behöver nån typ av AC/DC adapter till den också?
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 22 juni 2012, 16:20:13
av MiaM
Jag kanske missförstår, men duger det inte med en vanlig grendosa?
http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag/Pr364105000
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 22 juni 2012, 16:28:39
av Chiro
Inte riktigt...
Jag har två olika enheter som jag vill koppla ihop så jag bara behöver en stickropp. Använder jag grenuttag så behöver jag ju fortfarande två stickproppar.
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 22 juni 2012, 16:45:48
av Chiro
Ritade en fin bild för att illustrera vad jag menar

Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 22 juni 2012, 16:58:55
av labmaster
Om du i din bild menar att den gröna bocken skall illustrera ok och det röda krysset skall illustrera inte ok så har du katat om dem. Det är nämligen inte ok att koppla som du vill. Däför skall den gröna bocken sitta vid bilden med två kontakter givet att denna bock representerar ok.
Du måste sannolikt använda en nätadapter till rökmaskinen. Vänd dig till leverantören och fråga varför du inte fick med en sådan när du köpte den.
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 22 juni 2012, 17:02:32
av kricka
Notis: Dom här piezo rök tillverkarna brukar gå på 24V AC och pumpen vill säkert ha DC.
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 22 juni 2012, 17:10:03
av Chiro
labmaster skrev:Om du i din bild menar att den gröna bocken skall illustrera ok och det röda krysset skall illustrera inte ok så har du katat om dem. Det är nämligen inte ok att koppla som du vill. Däför skall den gröna bocken sitta vid bilden med två kontakter givet att denna bock representerar ok.
Du måste sannolikt använda en nätadapter till rökmaskinen. Vänd dig till leverantören och fråga varför du inte fick med en sådan när du köpte den.
Men det måste väl finnas något sätt man kan koppla ihop pumpen och rökmaskinen så båda kommer igång samtidigt när man sätter i kontakten i vägguttaget? Istället för som i övre bilden att man startar först den ena och sen den andra..
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 22 juni 2012, 17:19:09
av johano
Grenuttag med strömbrytare?
/Johan
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 22 juni 2012, 18:02:37
av Chiro
Grenuttag med strömbrytare?
Känns som om det verkligen kommer vara en nödlösning om det absolut inte kommer gå med något annat. Men än så länge tror jag på min idé..
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 22 juni 2012, 22:44:51
av Shargo
Förstår vad du vill uppnå men för lite information
För båda enheterna behövs:
Volt
Ström eller effekt
AC eller DC
Om Volt och AC/DC är identiska för båda kan båda drivas av samma nätaggregat annars inte. Nätaggregatet måsta då kunna leverera den ström/effekt som båda förbrukar tillsammans + lite marginal, enheterna skall då paralellkopplas.
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 23 juni 2012, 05:33:15
av MiaM
Clas Ohlson verkar ha slutat sälja det du behöver, men en
sånhär är vad du behöver.
Provar att länka till bilden från byggahus.se-forumet
Fråga i el-forumet på byggahus.se ifall ingen här på elektronikforumet har nåt bra tips på var man hittar en såndär förgreningsmojäng.
OBS att man får bara skruva med 230V-grejer om man vet vad man gör. Jag vill inte vara elak men jag undrar om du vet vad du gör om du behöver fråga om det här?
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 23 juni 2012, 11:53:13
av Chiro
Shargo skrev:Förstår vad du vill uppnå men för lite information
För båda enheterna behövs:
Volt
Ström eller effekt
AC eller DC
Om Volt och AC/DC är identiska för båda kan båda drivas av samma nätaggregat annars inte. Nätaggregatet måsta då kunna leverera den ström/effekt som båda förbrukar tillsammans + lite marginal, enheterna skall då paralellkopplas.
Pump
220-240 V
2,5 W
50 Hz
AC
Rökmaskin
110-240 V
800 mA
AC
Drivs med 24 V
Räcker den informationen?
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 23 juni 2012, 12:07:11
av Electricguy
Drivs rökmaskinen med 24V AC eller DC?
Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 23 juni 2012, 12:12:10
av Chiro
MiaM skrev:Clas Ohlson verkar ha slutat sälja det du behöver, men en
sånhär är vad du behöver.
Provar att länka till bilden från byggahus.se-forumet
Fråga i el-forumet på byggahus.se ifall ingen här på elektronikforumet har nåt bra tips på var man hittar en såndär förgreningsmojäng.
OBS att man får bara skruva med 230V-grejer om man vet vad man gör. Jag vill inte vara elak men jag undrar om du vet vad du gör om du behöver fråga om det här?
En kopplingsplint? Stämmer namnet? Googlade och hittade den här
http://www.electrokit.com/kopplingsplin ... 2pol.43160
hahaha som sagt, mina elkunskaper är inte dom bästa, därför försöker jag samla på mig så mycket info som möjligt för att sen se om jag klarar av vad jag vill göra

Re: Koppla pump och rökmaskin till en stickpropp
Postat: 23 juni 2012, 12:17:18
av Chiro
Electricguy skrev:Drivs rökmaskinen med 24V AC eller DC?
24V AC