Sida 1 av 1

Enkel DMX styrning

Postat: 3 juni 2012, 13:37:33
av mcfiles
Har två discoljus som kan styras med DMX. Nu har jag ingen sådan men man kan ställa in dessa så det sköter sig själva via en mic på baksidan. Problemet är att om jag vill släcka ljusen nu så får jag lov att bryta strömmen på dem och när jag sedan slår på strömmen ingen så gör lamporna någon slags genomgång och håller på :-) innan det sedan drar igång själva programmet.

Jag skulle vilja få tag i en väldigt enkel DMX styrning där man bara slår av eller på lamporna eller styrningen till de eller vad jag ska säga (ni förstår nog), eller om man enkelt kan bygga en själv.

Tacksam för svar

Re: Enkel DMX styrning

Postat: 3 juni 2012, 18:03:58
av Meduza
Vad är det för "lampor" du har?

(säger en hel del om hur många kontrollkanaler som krävs osv)

Re: Enkel DMX styrning

Postat: 4 juni 2012, 12:22:45
av Johanb
Om det är enkelt att bygga kan bara du svara på :)
Med det sagt så har jag byggt en DMX-controller av en avr och en rs485-transceiver på labbdäck och det tyckte jag var enkelt :)

Re: Enkel DMX styrning

Postat: 4 juni 2012, 12:50:56
av svanted

Re: Enkel DMX styrning

Postat: 4 juni 2012, 13:13:56
av Meduza
Om du inte behöver mer än manuell kontroll över 6st DMX-kanaler är detta ett bra alternativ:
http://www.thomann.de/se/stairville_ddc ... roller.htm

Bild

För ca 300kr är det svårt att bygga mycket billigare själv...

För 12 kanaler har du denna:
http://www.thomann.de/se/stairville_ddc ... roller.htm

Re: Enkel DMX styrning

Postat: 4 juni 2012, 13:17:00
av 13th.Marine
Låter som att TS behöver skicka ett visst DMX-kommando till en viss DMX-kanal.
Jag skulle tro att arduino som länkats till har mest support för att kunna lösa frågan.