Sida 1 av 2

Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 07:10:48
av NULL
Jag fick en fundering, hur går en trefasmotor om man sätter tre dioder på varje fas in till motorn?
(så man får bara de positiva halvorna)
Är det någon som vet, kommer den går på halvfart, inte snurra alls, bli varm eller...

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 11:42:40
av SeniorLemuren
du kommer att få en likström över alla 3 lindningarna. Det innebär att du kan se lindningarna som en resistans i stället för en induktans. Den kommer alltså att stekas.

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 13:51:59
av Icecap
Nja... du kommer bara att få ena halvperioden in på den men då det inte kan gå någon ström i den (dioderna spärrar ju) kommer den att stå stilla och det kommer inte att avsättas någon effekt i den alls.

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 17:37:31
av säter
Det är väl så vanlig likströmsbromsning fungerar?

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 17:54:56
av Icecap
Knappast! Med alla likriktare åt samma håll kommer motorns alla lindningar att ha samma potential och alltså ingen differens. Detta ger 0,0000A i motorström och gör alltså inte en smack. Bromsa gör det inte heller, det går ju ingen ström.

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 18:10:40
av NULL
Oj, jag glömde säga att jag tänkte på en Y-kopplad motor, sorry. :oops:

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 18:20:55
av Nerre
En Y-kopplad motor med nolla ansluten är rätt ovanligt. Eftersom lasten på faserna i en 3-fasmotor är symmetrisk finns inget behov av nolla, det går att köra motorn på bara tre faser oavsett om den är Y eller D-kopplad.

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 18:23:42
av säter
Icecap skrev:Knappast! Med alla likriktare åt samma håll kommer motorns alla lindningar att ha samma potential och alltså ingen differens. Detta ger 0,0000A i motorström och gör alltså inte en smack. Bromsa gör det inte heller, det går ju ingen ström.
Ok.
Då kanske man kan få en förklaring på hur likströmsbromsning fungerar?

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 18:26:49
av Nerre
Vid likströmsbromsning kanske man kör en likström genom lindningarna?

Om du sätter dioder på alla tre faser kommer du få tre dioder som pekar mot samma punkt, det kan inte gå nån ström eftersom den ström som kommer in genom en diod i såna fall måste gå bakvägen ut genom de två andra... och det kan den ju inte.

Möjligen kan det funka om man sätter en av dioderna vänd åt andra hållet....

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 19:56:27
av NULL
Ok, en bild hur jag menar:
_
Likriktad3fas.jpg
IMG_3835.JPG
Alltså inte glättad, jag tycker att strömmen hittar vägen ut genom nollan...

Sorry om jag har bidragit till en allmän förvirring. :D

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 21:09:42
av SeniorLemuren
En 3-fas asynkronmotor har vanligtvis en kortsluten rotorlindning, bestående av aluminiumstavar som är gjutna i spår på rotorn och ihopgjutna i en krans i rotorns ändar.
Även om du sänker matningsspänningen så mycket att att lindningen pallar för att anslutas till likström via faserna och nollan så kommer ingen ström att induceras i rotorlindningen och den kommer därför ej att magnetiseras. För att statorn skall magnetiseras krävs växelström. Det är samma sak som att försöka transformera likspänning i en vanlig transformator, det går inte.

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 21:58:57
av Icecap
Enda skillnaden med nolla inkopplat är att motorn blir så varm att den skadas.

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 22:11:20
av säter
#För att statorn skall magnetiseras krävs växelström.#
Stämmer verkligen det?

#likström via faserna och nollan så kommer ingen ström att induceras i rotorlindningen och den kommer därför ej att magnetiseras.#
Om rotorn roterar, som är fallet vid en DC-broms, borde det väl induceras en ström i rotorlindningen?

Däremot att få den att avge moment med DC, nej.
Det skulle vara intressant att veta hur matar in DC vid DC-bromsning.
Jag tippar på att man gör det enbart på två faser.

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 22:22:02
av svanted
#För att statorn skall magnetiseras krävs växelström.#
Stämmer verkligen det?

*eller iaf en likspänning*
*men det är ju en växelspänning med 0 i frekvens*

#likström via faserna och nollan så kommer ingen ström att induceras i rotorlindningen och den kommer därför ej att magnetiseras.#
Om rotorn roterar, som är fallet vid en DC-broms, borde det väl induceras en ström i rotorlindningen?

*det kräver att den roterar i ett magnetfält"
*med dioderna i serie går det ingen ström och därmed skapas inget magnetfält*


Däremot att få den att avge moment med DC, nej.
Det skulle vara intressant att veta hur matar in DC vid DC-bromsning.
Jag tippar på att man gör det enbart på två faser.

*då pratar vi om DC motorer, de har bara en "fas"*
*om man kortsluter en DC motor så går den tungt att snurra*
*matar man in likspänning med omvänd polaritet så går det ännu tyngre*
*för att bromsa en 3 fas motor måste man förse den med växelström med sjunkande frekvens*
*utan växelspänning inget magnetfält i rotorn*

Re: Likriktning av trefasmotor

Postat: 22 januari 2012, 22:26:48
av säter
#för att bromsa en 3 fas motor måste man förse den med växelström med sjunkande frekvens#

Det kan inte vara hela sanningen.
Jag har själv en maskin med DC-broms.