DSMD25D (BF20) fäste av stegmotor på Z-axeln?
Postat: 16 februari 2011, 11:01:56
Jag köpte en påbörjad CNC-konvertering av en kinesfräs DSMD25 av tudorr här på forumet. Sen jag köpte den i augusti har jag småfixat med diverse saker och fräst en del.
Z-axelns motorkoppling är stum och måste bytas till en flexibel koppling. Motorn vobblar oroväckande när man kör och jag kan inte få nån vettig hastighet på den axeln (600mm/min).
Stegmotorn sitter monterad enligt bilderna (ursäkta kvalitén):
Här ser man hur motorn sitter kopplad rakt på Z-trapetsen.
Själva motorfästet. Plattan skruvas i pelaren och sen skruvas motorn fast på cylindrarna.
Här ser man en hakmutter när man lyfter lite på fästplattan. Denna antar jag spänner skruven mot lagringen? Den är svår att komma åt efterom man inte kan lyfta bort plattan utan att demontera kopplingen.
Här ser man ner i kopplingen att den är gängad på trapetsskruvens ände. Den radiella skruven låser motorns axel i kilspåret.
Det är ju helt enkelt bara att byta den stela kopplingen mot lämplig flexibel variant. Problemet är att jag inte kan få bort kopplingen och jag misstänker att den är limmad. Det sitter en stoppskruv mot trapetsens gänga och den skruven går inte att rubba. Jag bröt av en insexnyckel när jag försökte. Det går inte heller så bra (med de verktyg jag har) att borra ur stoppskruven eftersom den är härdad. Jag har försökt att värma hela klumpen med varmluftspistol utan resultat.
Min idé just nu är att med bågfil, borrmaskin och dremel försöka klyva kopplingen. Det funkar säkert men problemet är då att jag inte kan använda fräsen från det att jag demonterat kopplingen tills jag får dit en ny. Eftersom jag inte vet vad det är för gänga på trapetsens ände så är det svårt att skaffa rätt koppling i förväg.
1: Är det någon som vet vad det är för gänga/dimension på hakmuttern på Z-skruven? Det kanske är samma som på BF20?
2: Är det någon som har några andra tips på hur jag kan försöka demontera den nuvarande kopplingen?
Z-axelns motorkoppling är stum och måste bytas till en flexibel koppling. Motorn vobblar oroväckande när man kör och jag kan inte få nån vettig hastighet på den axeln (600mm/min).
Stegmotorn sitter monterad enligt bilderna (ursäkta kvalitén):
Här ser man hur motorn sitter kopplad rakt på Z-trapetsen.
Själva motorfästet. Plattan skruvas i pelaren och sen skruvas motorn fast på cylindrarna.
Här ser man en hakmutter när man lyfter lite på fästplattan. Denna antar jag spänner skruven mot lagringen? Den är svår att komma åt efterom man inte kan lyfta bort plattan utan att demontera kopplingen.
Här ser man ner i kopplingen att den är gängad på trapetsskruvens ände. Den radiella skruven låser motorns axel i kilspåret.
Det är ju helt enkelt bara att byta den stela kopplingen mot lämplig flexibel variant. Problemet är att jag inte kan få bort kopplingen och jag misstänker att den är limmad. Det sitter en stoppskruv mot trapetsens gänga och den skruven går inte att rubba. Jag bröt av en insexnyckel när jag försökte. Det går inte heller så bra (med de verktyg jag har) att borra ur stoppskruven eftersom den är härdad. Jag har försökt att värma hela klumpen med varmluftspistol utan resultat.
Min idé just nu är att med bågfil, borrmaskin och dremel försöka klyva kopplingen. Det funkar säkert men problemet är då att jag inte kan använda fräsen från det att jag demonterat kopplingen tills jag får dit en ny. Eftersom jag inte vet vad det är för gänga på trapetsens ände så är det svårt att skaffa rätt koppling i förväg.
1: Är det någon som vet vad det är för gänga/dimension på hakmuttern på Z-skruven? Det kanske är samma som på BF20?
2: Är det någon som har några andra tips på hur jag kan försöka demontera den nuvarande kopplingen?