Sida 1 av 3
					
				PWM-problem
				Postat: 9 februari 2011, 18:09:36
				av Lurifix
				Tjabba!
Jag använder en PIC16F870 med en kristall på 4 MHz.  Anledningen till att jag skriver är att transistorn som jag switchar med PWM blir GALET varm. Är inte helt hundra på hårvara etc. så tänkte det är lika bra att fråga er som kan mer 
Jag har skrivit följande till de olika registrerna:
TRISC = 0x00;
CCP1CON = 0x0F;
T2CON = 0x04;
PR2 = 0xC7;
CCPR1L= 0x5b;
Jag använder den PWM som sitter på ben RC2. Har säkert missat att beskriva något vesäntligt, men då är det bara att hojta till 
Tack!
 
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 9 februari 2011, 18:25:20
				av Lurifix
				Glömde såklart nänmna vilken transistor det rör sig om 
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 104078.pdf
BC639
 
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 9 februari 2011, 18:41:09
				av Lurifix
				En annan grej, Ic kommer som högst bli 500 mA och Vc = 9 V.
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 9 februari 2011, 19:14:55
				av sodjan
				PWM frekvens?
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 9 februari 2011, 19:19:57
				av Lurifix
				5 kHz.
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 10 februari 2011, 00:11:31
				av sodjan
				Beskriv hela kopplingen.
Varför inte en MOSFET ?
Tänkbara "lösningar":
- Kraftigare transistor.
- Lägre PWM frekvens.
- Byt till en MOSFET med lågt Rds(on).
- Om MOSFET, fundera på en "MOSFET driver".
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 10 februari 2011, 00:25:33
				av Lurifix
				Här kommer en kort skiss. Även ett förslag på MOSFET- koppling för att se om det är ungefär så det är tänkt att den ska fungera.
Nuvarande koppling:
http://elektronikforumet.com/forum/down ... ew&id=5129
MOSFET- koppling:
http://elektronikforumet.com/forum/down ... ew&id=5130
Är det så man ska tänka med MOSFETen?
 
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 10 februari 2011, 11:59:11
				av bearing
				Lurifix skrev:En annan grej, Ic kommer som högst bli 500 mA och Vc = 9 V.
Hur vet du att strömmen inte blir högre än så när det är en motor?
 
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 10 februari 2011, 12:43:17
				av Lurifix
				När jag mäter strömmen genom motorn ligger den runt 400 mA.
Har lite problem med adaptern jag använder med. Adaptern ger ut 9 V och 1000 mA. Vad som är konstigt är att om jag kör motorn åt ena hållet fungerar det jättebra. Men när jag polvänder den blir körningen pulsartad. Detta händer inte vid körning med 9 V batteri.
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 10 februari 2011, 12:54:40
				av bearing
				Vad är det för motor?
En motor drar ström beroende på belastning (+ en liten tomgångsström). Även ifall motorn inte är ansluten till något kommer den dra mer ström är tomgångsströmmen då den accelererar upp i varv eftersom att rotorns tröghetsmoment är en belastning. 
En del motorer har släpskorna förskjutna några grader. Det gör att motorn har bättre prestanda, och drar lägre tomgångsström, när den roterar åt avsett håll.
Vad är det för frihjulsdiod?
Ifall dioden är långsam kommer transistorn och dioden leda samtidigt en kort stund varje gång transistorn slår till. Under den korta stunden kan det gå hög ström genom transistorn.
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 10 februari 2011, 13:09:12
				av Lurifix
				
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 10 februari 2011, 17:45:53
				av Lurifix
				Hmm... Har försökt koppla motstånd i serie med motorn. Lyckas dock inte fullt ut med detta. Jag började med ett 100 ohms motstånd, vilket ledde till att hela 9 V låg över motståndet. Jag tog då ett 10 ohms motstånd. Då låg ca. 7-8 V över motståndet. 
Har kollat på batteriet till den bil jag tagit motorn från. Det står att motorn är avsedd för 6 V. Står inget om strömmen. Dock Har jag som sagt ovan försökt dela upp de 9 V över ett motstånd och motorn, lyckas inte med detta ordentligt, utan det slutar oftast med att motståndet tar mer eller mindre hela spänningsfallet. Motorn har inte mycket till resistans, så det är ganska logiskt, men det borde gå att lösa?
Vad gör jag för fel?
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 10 februari 2011, 17:54:15
				av bearing
				En motor drar som sagt ström beroende på belastning. Ifall du låser axelns rotation och driver motorn med hög spänning kan du säkert få den att dra över 10A, ifall inte släpskorna eller något annat brinner upp då.
Varför kopplar du ett motstånd i serie med motorn? är det för att kunna mäta strömmen? använd i så fall en mycket mindre resistans, typ 0,1Ohm.
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 10 februari 2011, 18:11:58
				av Lurifix
				Det var tänkt som ett strömbegränsningsmotstånd, men det kanske inte fungerar så med en motor? 

 
			 
			
					
				Re: PWM-problem
				Postat: 10 februari 2011, 18:21:16
				av bearing
				Det fungerar i teorin. Det kommer göra att motorn går ned i varv kraftigt ifall den belastas. Anledningen till att du inte lyckats så bra med att strömbegränsa i praktiken beror på att friktion och andra effekter gör att motorn drar så mycket ström utan belastning att den inte ens kommer upp i varv.