Sida 1 av 3
Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 6 maj 2010, 19:41:27
av PTC
Nu när det blir mer och mer eldrivning i personbilar och det blir 400Volt och 300 Ampere i en personbil, hur kommer dagens bilmekaniker hantera det.
Tänker på t.ex. Nissen bilverkstad med kontoret på fickan?
Hur kommer det bli med elsäkerheten.
Vad händer t.ex i en krock.
Har sett Volvos lösning med typ av "airbag" som är kopplad via en kraftig kontaktor som bryter strömmen....men ändå.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 6 maj 2010, 20:36:24
av maDa
En saftig kortslutning i batteripacket vid en krock kan det ju hända en del otrevligheter med.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 6 maj 2010, 20:40:33
av PTC
Är det ingen fara med alla EMC fält
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 6 maj 2010, 21:17:56
av HUGGBÄVERN
DC ger inga EMC-störningar. Det finns annars EMC-regler, dels vad bilelektronik ska klara ifråga om störningar utifrån och dels hur mycket strålning bilelektroniken får ge ifrån sig.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 6 maj 2010, 21:34:00
av bearing
Vad menar du med att DC inte ger EMC?
I en 400V-elbil sitter antagligen en stor växelriktare mellan batteriet och motorn.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 6 maj 2010, 22:00:09
av HUGGBÄVERN
Bortsåg från AC-pryttlar.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 6 maj 2010, 23:06:34
av Mindmapper
DC i form av switchade nätdelar och PWM-styrningar är riktigt duktiga på att ge störningar.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 6 maj 2010, 23:16:47
av eqlazer
Kraven på EMC finns ju som soundbrigade säger kvar, bara för att det blir mer knepig elektronik i bilarna så släpper man ju inte på alla krav.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 7 maj 2010, 01:03:20
av blueint
Hög ström = Magnetfält som går igenom det mesta.
Relä för höga DC strömmar funkar dåligt. Bättre med halvledare, eller kanske allra helst en kapsel med laddning som kapar ledningen.
Och det har ju hänt att folk brunnit inne i bilar pga bensin. Så visst el har sina sidor, men det har bensin också. Kanske att bilar som går på rapsolja klarar olyckor bra. Eller vätgas som är bundet i metallspån.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 7 maj 2010, 07:38:53
av laban12
När jag läste rubriken trodde jag att det var dags för ett slutstegsbygge!

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 7 maj 2010, 16:00:18
av PTC
Jag vet ju att när volvo placerade sina batterier i kofferten och i början använde karossen som jord hade dom höga värden vad gäller EMC så dom var tvugna att dra en separat jordkabel fram till motorn, det var därför jag undrade

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 10 maj 2010, 18:30:34
av jonas2307
Hm, var det inte så att det blev ståhej i pressen angående magnetfälet som skapades runt plus-kabeln som går från skuffen till motorn?
Jord i chassiet har ju alla bilar...
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 10 maj 2010, 18:38:57
av 4kTRB
Det blir väl till att klistra en stor gul dekal med blixt på
rutorna. Typ de har runt elledningarna till tågen.
Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 10 maj 2010, 18:58:35
av orvar-e
.... så folk vet att den där kärran ska vi inte krocka med, för då minsan händer det otrevligheter.

Re: Fundering kring 400VDC 300A i modern bil
Postat: 10 maj 2010, 19:07:56
av 4kTRB
Och så alltid en hand på ryggen när man kör...
Hur går det när blixten slår ned i bilen?
Bilen kommer se ut som en engångsgrill?