Sida 1 av 1

Nybörjarhjälp

Postat: 13 februari 2010, 00:08:36
av achnorr
Hej jag har en spänningskälla som varierar mellan 2.8v och 4.7v. När strömmen är 2.8v vill jag att den ska "blockeras" och när den är 4.7 ska den släppas fram. Är ganska ny på det här så hjälp uppskattas. :)

Re: Nybörjarhjälp

Postat: 13 februari 2010, 01:38:19
av sodjan
> Hej jag har en spänningskälla

Vad är det mer exakt ?

> som varierar mellan 2.8v och 4.7v.
> När strömmen är 2.8v

Strömmen kan aldrig vara något alls i *volt*. Ström mäts i Ampere.
Låt oss anta att du menar "när spänningen är...".

> vill jag att den ska "blockeras"

Vad mer exakt menar du med "blockeras" ?

och när den är 4.7 ska den släppas fram.

> Är ganska ny på det här så hjälp uppskattas.

Börja med att hjälpa oss. Beskriv bättre vad det hela handlar om...

Re: Nybörjarhjälp

Postat: 13 februari 2010, 10:29:36
av achnorr
Spänningen kommer från ett tangentbord och varierar beroende på om scroll-lock är aktiv eller ej. Det jag menade var att när spänningen är 4.7v så ska den leda och under 4.7v inte leda. Är det ngn typ av zenerdiod jag ska använda mig av?

Re: Nybörjarhjälp

Postat: 13 februari 2010, 10:33:30
av Xynter
Ja, en zener låter som en bra lösning.

Re: Nybörjarhjälp

Postat: 13 februari 2010, 11:01:37
av DeVille
Välkommen till forumet achnorr!

Om du berättar vad du har tänkt att göra så får man generellt väldigt bra svar här.
Kolla gärna in FAQ avdelningen och Wikin, där kan man lära sig massor :-)

Lycka Till

/DeVille

Re: Nybörjarhjälp

Postat: 13 februari 2010, 12:32:34
av achnorr
Tackar.
Om jag nu har en zenerdiod med zenerspänningen 2.4v kan jag då seriekoppla den med ett motstånd för få den att inte leda vid 2.8v ? Är tänkt att en led-diod ska lysa när scroll-lock är aktiverad och inte lysa när den inte är aktiverad.

Re: Nybörjarhjälp

Postat: 14 februari 2010, 08:25:45
av Alexander98


Typ detta du är ute efter antar jag :humm:

Re: Nybörjarhjälp

Postat: 14 februari 2010, 10:33:43
av achnorr
haha ganska precis :D Tack för hjälpen