Spindelprojekt
Postat: 10 september 2009, 02:43:31
Efter några år börjar min fräs bli körklar. Tyvärr har jag dåligt med bilder på progressen efter några hårddiskkraschar osv. Men jag kan bjuda lite på uppgraderingen av spindeln.
Idag sitter det en Clas Ohlson-spindel i fräsen, en handöverfräs helt enkelt. För att kunna köra i lite hårdare material och med bättre precision så behövs en något bättre; framförallt ska den kunna snurra saktare än de 8000v/min som är lägsta varv på C/O spindeln.
Enkelt vore att köpa en färdig spindel, men då skulle min ekonomi ruineras samtidigt som den nog ändå inte skulle bli riktigt så ändamålsenlig som en egen blir. Budgeten är beräknad till 100 svenska kronor. Får överstigas med max två Pi.
Eftersom jag har en kompis som sysslar med gjutning så tänkte jag att det blir billigast med ett gjutet spindelhus. För att gjuta så behöver man en modell. Så nu blir man tvungen att även leka modellsnickare... tur att man har CNC iaf!
Ett o-optimalt virke att bygga av är MDF, dock gratis med spillbitar och lite lim kostar inte många öre. Så jag fräste ut ett gäng skivor och limmade ihop dem.
Jag borrade ett par hål i varje skiva så att jag kunde trä på skivorna på ett par 8 mm stänger så de centrerade sig med varann.
Därefter spände jag fast modellen i fräsen och fräste ut kylflänsspår på sidorna. För att de ska släppa från sanden så körde jag efteråt med en konisk fräs, ca 2-3 grader.
Dålig spindel ger fula spår så lite spackling var tvunget, likaså lackering efteråt. Hade biltemas spray, men aldrig mer bara för att det är billigt eller ens gratis... Jag fick bråka med "färgen" innan det så bra ut ur modellsynpunkt. Ett tvåkomponentslack är nog att rekommendera.
http://bayimg.com/NAdCCAacn
En kärna för att skapa hålet gjordes av gips. Centrifugalgjutning i svarv fungerade utmärkt:
http://bayimg.com/nADCdAACn
Ett par nya "flaskor" eller vad di kallart blev tvunget att snickras till:
http://bayimg.com/nadCgaacN Modellen syns lackad och klar i nedre högra hörnet.
Slutresultatet:
http://bayimg.com/naDcHaACn
I nuläget är lagerplatserna färdigsvarvade för att passa biltemas uberlager. Dock var de billiga och jag har kvar ca: 11 Kr av min budget. Själva spindeln kommer av ett okänt, men hårt material, diameter 30, som jag hittade i en container. Den är så hård att det knappt går att borra i den. Härdat och slipat, 2154 eller liknande.
Tanken är att jag med hjälp av en trefasmotor och frekvensomformare (också containerfynd) via kilremsskivor ska överföra kraften med två växlar.
Mer info kommer vartefter...
Idag sitter det en Clas Ohlson-spindel i fräsen, en handöverfräs helt enkelt. För att kunna köra i lite hårdare material och med bättre precision så behövs en något bättre; framförallt ska den kunna snurra saktare än de 8000v/min som är lägsta varv på C/O spindeln.
Enkelt vore att köpa en färdig spindel, men då skulle min ekonomi ruineras samtidigt som den nog ändå inte skulle bli riktigt så ändamålsenlig som en egen blir. Budgeten är beräknad till 100 svenska kronor. Får överstigas med max två Pi.
Eftersom jag har en kompis som sysslar med gjutning så tänkte jag att det blir billigast med ett gjutet spindelhus. För att gjuta så behöver man en modell. Så nu blir man tvungen att även leka modellsnickare... tur att man har CNC iaf!
Ett o-optimalt virke att bygga av är MDF, dock gratis med spillbitar och lite lim kostar inte många öre. Så jag fräste ut ett gäng skivor och limmade ihop dem.
Jag borrade ett par hål i varje skiva så att jag kunde trä på skivorna på ett par 8 mm stänger så de centrerade sig med varann.
Därefter spände jag fast modellen i fräsen och fräste ut kylflänsspår på sidorna. För att de ska släppa från sanden så körde jag efteråt med en konisk fräs, ca 2-3 grader.
Dålig spindel ger fula spår så lite spackling var tvunget, likaså lackering efteråt. Hade biltemas spray, men aldrig mer bara för att det är billigt eller ens gratis... Jag fick bråka med "färgen" innan det så bra ut ur modellsynpunkt. Ett tvåkomponentslack är nog att rekommendera.
http://bayimg.com/NAdCCAacn
En kärna för att skapa hålet gjordes av gips. Centrifugalgjutning i svarv fungerade utmärkt:
http://bayimg.com/nADCdAACn
Ett par nya "flaskor" eller vad di kallart blev tvunget att snickras till:
http://bayimg.com/nadCgaacN Modellen syns lackad och klar i nedre högra hörnet.
Slutresultatet:
http://bayimg.com/naDcHaACn
I nuläget är lagerplatserna färdigsvarvade för att passa biltemas uberlager. Dock var de billiga och jag har kvar ca: 11 Kr av min budget. Själva spindeln kommer av ett okänt, men hårt material, diameter 30, som jag hittade i en container. Den är så hård att det knappt går att borra i den. Härdat och slipat, 2154 eller liknande.
Tanken är att jag med hjälp av en trefasmotor och frekvensomformare (också containerfynd) via kilremsskivor ska överföra kraften med två växlar.
Mer info kommer vartefter...