Sida 1 av 1

Snabbanslutningskontakt 3-fasmotorprovning

Postat: 18 augusti 2009, 11:23:13
av larky
Finns det någonstans att köpa en typ av snabbanslutningskontakt för att prova vanliga 3-fasmotorer, 0.25-1 kW.

Monterar en del fläktar och liknande och vill kontrollera att det fungerar som det ska utan missljud, och att ansluta tre ringkabelskor under dom där små muttrarna blir rätt pillrigt för några sekunders drift.

Vettig elsäkerhet ett krav, inga fulkopplingar.
Bild

Edit:bild

Re: Snabbanslutningskontakt 3-fasmotorprovning

Postat: 18 augusti 2009, 11:39:26
av Andy
Det finns isolerade krokodilklämmor som funkar bra för ändamålet.

Re: Snabbanslutningskontakt 3-fasmotorprovning

Postat: 18 augusti 2009, 13:29:42
av tompa74
Känns att bra att kunna skruva åt lite.

Bild


..................+.................



Bild



/ Tompa

Re: Snabbanslutningskontakt 3-fasmotorprovning

Postat: 18 augusti 2009, 16:20:02
av blueint
larky, Sitter anslutningarna på samma fysiska position i anslutningshuset från motor till motor?

Re: Snabbanslutningskontakt 3-fasmotorprovning

Postat: 18 augusti 2009, 16:25:56
av larky
Samma typ av box till alla, som på bilden.

Re: Snabbanslutningskontakt 3-fasmotorprovning

Postat: 18 augusti 2009, 16:32:55
av Purre
Använda de fyra hörnen, iaf 2 skruvar där på diagonalen. Sen fjäderbelastade stift som trycker emot på rätt ställe.

Re: Snabbanslutningskontakt 3-fasmotorprovning

Postat: 18 augusti 2009, 18:30:43
av blueint
Ett lock med fjäderbelastande stift som trycker ner på rätt ställe borde kunna fungera som snabbkoppling.

Re: Snabbanslutningskontakt 3-fasmotorprovning

Postat: 18 augusti 2009, 18:54:48
av Norpan
Gärna med nån form av förregling så det inte går att få ut spänning om det inte är på avsedd plats.

Re: Snabbanslutningskontakt 3-fasmotorprovning

Postat: 18 augusti 2009, 19:31:46
av Purre
blueint skrev:Ett lock med fjäderbelastande stift som trycker ner på rätt ställe borde kunna fungera som snabbkoppling.
Jaså det säger du :roll: :vissla:

Re: Snabbanslutningskontakt 3-fasmotorprovning

Postat: 18 augusti 2009, 19:34:05
av blueint
Man skulle kunna ha en skiva på sidan med gångjärn så att när man skruvar loss den så lägger den sig över stiften.