Sida 1 av 2

Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 7 augusti 2009, 13:57:59
av Denon99
Hej,

Jag är på jakt efter en strömbrytare med kanske 4-6 knappar.
endast en brytare får vara aktiv i taget.

Exempel:
1. Aktiverar "1" genom att trycka på knappen "1"
2. Aktiverar "3" genom att trycka på knappen "3". Samtidigt bryts "1"
3. Aktiverar "6" genom att trycka på knappen "6". Samtidigt bryts "3"
osv.

Hur kan man bygga en sådan?
Finns det färdiga?

/Denon99

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 7 augusti 2009, 13:59:39
av slaeshjag
Skulle nog gå att fixa med 6st D-flip-flops och lite smart koppling.

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 7 augusti 2009, 14:07:01
av tecno
Ring Stefan på Bhiab i Nyköping och fråga, han har säkerligen nåt som passar. Det du söker är växlande tryck knappsats som ju har suttit i gågna tiders radio apparater och bandspelare mm mm mm mm

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 7 augusti 2009, 14:17:42
av Andy
Beroende på vad det ska användas till kan det vara mycket viktigt att det blir rätt:
Det finns ”make before break” och ”break before make” och skillnaden kan betyda rök och förödelse! :shock:

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 7 augusti 2009, 14:29:21
av Denon99
Hej,

Tack för snabba svar.
Det skall vara en kontrollpanel som jag tänkt använda vid olika typer av mätningar.
Det som knappsatsen skall göra är att den skall skicka in en spänning in på en kanal i ett mätsystem.
Spänningen skall variera beroende på vilken knapp som är intryckt.

Exempel:
knapp 1 = 1V
knapp 2 = 2V
knapp 3 = 3V
osv. upp till max 10V

Det behövs inga stora strömmar.

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 7 augusti 2009, 16:53:45
av T0ny
Funktionen kallas grupputlösning.
Knapparna Tecno pratar om: Schadow typ F
www.bhiab.se/data/user/Surplus.pdf
Kom ihåg tangenttopparna.

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 7 augusti 2009, 19:36:47
av jojje
Jag har framför mig en uppsättning med 8 Radio-Buttons.
Skicka mail med adress så skickar jag knapparna.

Bild

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 7 augusti 2009, 22:04:43
av Jonas L
De där mekaniska brukar inte vara säkrade så att man inte kan trycka in flera knappar på en gång. De brukar ha en sågtand som glider i sidled och släpper alla knapparna medan man trycker in en av dem. Om du ska ha dem till att koppla in olika spänningar till en mätpunkt blir det ju inte så bra om dessa spänningar kopplas ihop. Det går ju normalt sett att göra kopplingen idiotsäker (genom att använda den växlande funktionen och inte bara den slutande).

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 7 augusti 2009, 22:11:38
av Norpan
Eller om det är så att man kan trycka in flera knappar samtidigt så blir det ju fler möjligheter till utspänningar.
Med knapparna på jojjes bild kan man ju få ihop 1-255V i envoltssteg.
Iofs behöver man många fingrar emellanåt. :D

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 8 augusti 2009, 08:58:23
av Denon99
Hej

Stort tack för alla svar.
Joije: Jag tror att det är fullt tillräckligt till en början med dina knappar.
(Har skickat ett mail) Man får hålla koll så att man bara trycker på en i taget.

/Denon99

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 8 augusti 2009, 10:20:10
av -=Fullmoon=-
är det inte bättre att köra på en hålkrets med lite relän/kontaktorer och sen failover att man inte kan slå till andra knappar osv?

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 8 augusti 2009, 10:38:54
av Swech
Är inte ett vred en bättre lösning?
Swech

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 8 augusti 2009, 14:43:21
av jojje
Det är skitsvårt att få flera knappar att stanna inne samtidigt, men det är ju klart en fördel att inte ha dasslock till händer. :lol:

Nu är dom iaf packade å skickade. Snart är jag också packad, men får nog stanna kvar en stund till. :badgrin:

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 8 augusti 2009, 16:53:23
av Andy
Skål jojje! :waving:

Re: Bygga en flerläges strömbrytare - HUR??

Postat: 8 augusti 2009, 17:08:44
av jojje
Cherrio miss sofi, eller hur det nu var, hick...