Sida 1 av 2

Rotary vane pump

Postat: 4 juni 2009, 22:11:19
av Båtdoktorn
Letar efter en rotary vane pump..Eller något som det sitter en sån pump i.. Vet att det sitter i kompressorhorn men de är inte riktigt gjord för att köras någon längre tid.. Skulle gå om jag bara fick tag på rotorn också som reservdel eller liknade..

Alla tips är välkomna

http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_vane_pump

Bild

Re: Rotary vane pump

Postat: 4 juni 2009, 22:13:31
av grym
nästan alla billiga tryckluftsdrivan handverktyg med snurr i sitter det en sådan i

men det beror ju lite på hur man ska annvände det

Re: Rotary vane pump

Postat: 4 juni 2009, 22:21:51
av Båtdoktorn
Ja där sa du nått..
Ska Pumpa luft ca 0.5 bar har inte riktig koll på flödet men det är inte så stort ska sitta på en motor som gör ca 2800rpm

Re: Rotary vane pump

Postat: 5 juni 2009, 01:17:11
av limpan4all
Det låter som om du skall alltså ha en kompressor till insugningsluften till båtmotorn?
Antag 2 liter slagvolym och 4-takt, 0,5 bar övertryck.
Det ger 2 liter *2800/2 liter i minuten *1,5 är 4,2m3 i minuten och om jag inte misstar mig helt så är det ungefär 7kW som då krävs.
Vilket gör att det som krävs är rätt mycket större än en "Biltema tryckluftshornkompressor"....

Så vad är det du vill göra?

Re: Rotary vane pump

Postat: 5 juni 2009, 01:22:11
av Glenn
En sådan pump är väl inte speciellt lämplig som överladdning till en motor ändå av olika skäl, jag fattade det mer som att kompressorn skulle drivas av motorn på 2800rpm, och inte nödvändigtvis trycka in luften/vätskan den pumpar in i motorn ?

Ska man komprimera insugsgaserna så är det väl lämpligare med en skruvkompressor, eller till och med en roots-kompressor.

(Själv förespråkar jag iofs turbo, det är nästan alltid ett bättre val än en mekaniskt driven kompresor vid överladdning.)

Re: Rotary vane pump

Postat: 5 juni 2009, 03:46:06
av sledneck
Glenn skrev: (Själv förespråkar jag iofs turbo, det är nästan alltid ett bättre val än en mekaniskt driven kompresor vid överladdning.)
Du sa det själv, "nästan". :razz:

Re: Rotary vane pump

Postat: 5 juni 2009, 11:44:11
av Båtdoktorn
Nä inge båtmotor ska bara ha den för att pumpa luft till ett "siphon nozzle"..

Ska sitta på en elmotor..

"Båtdoktorn" fick jag som ett lite lätt smeknamn efter att skruvat i en gammal 3cyl volvo penta hela våren för att få den att fungera så vi kunde åka vattenskidor..Men det slutade med att den skar på midsommarafton i en tunna... :evil:

Äger bara en plasteka med en lite 2hk på ... inte mycket båt det

Re: Rotary vane pump

Postat: 6 juni 2009, 08:14:08
av xxargs
Dessa pumpar brukar också kallas för lamellpumpar om jag inte har helt fel.

Skall den gå kontinuerligt så är det en torr variant i teflon/grafitvingar som gäller (undra om det inte fanns en inlägg om detta för länge sedan i forumet när det snackas om vakumpumpar överlag) alternativt en oljesmord. Dessa pumpar kan då gå i princip hur länge som helst men är sällan tysta.

Problemet med vakumpumpar som mjölkvakumpumpar och vakumpumpar för vakumsugning som kanske är mer lättillgängliga är att dom inte fungerar för att generera övertryck - inte för att de inte skulle orka utan för att smörjningen baseras på att vakumet suger in oljan på rätt ställe och utan denna smöjning så skär dessa snart.

förmodligen har man samma problem med billiga tryckluftsverktyg som 'pump' att även dessa måste smörjas med en dimsmörjare på insuget (om dimsmörjare fungerar med luftflöde strax under luftryck?) och att det kommer oljedimma på dess utgång - vilket gäller alla oljesmorda lamellpumpar. Så nästa fråga är - tål det som är inkopplat efter oljedimma?

- och att denna oljedimma är så fin att det verkar vara omöjlig att fånga upp filtrera bort helt...

Re: Rotary vane pump

Postat: 6 juni 2009, 08:44:20
av Båtdoktorn
Bild

Bild

Hittad dessa men verkar inte gå att få tag på i Sverige

Oljedimma är inget problem..

Re: Rotary vane pump

Postat: 6 juni 2009, 14:50:42
av xxargs
Först måste du få klart för dig hur mycket luft du behöver

luftflödet vid ett givet tryck förändrar sig kvadratiskt med diametern på munstyckshålet medans luftflödet med roten ur när man ökar resp. minska trycket - dvs. för att dubbla flödet genom en munstycke så måste man fyrdubbla trycket, medans man fyrdubbla flödet om man dubbla diametern på hålet - trycket kan alltså bli ganska mycket högre än 0.5 Bar om hålet är något mindre än kompressorns flödeskapacitet - så du får vara beredd att ha någon reglerventil/wastegate som öppnar och släpper ut luft vid uppnådda 0.5 bar.

Om du skall ha dessa igång kontinuerligt så måste du välja både pump och motor för detta (dvs. kolborstade motorer går bort) - det är väldigt stor skillnad mellan korta tutningar ala pump till tuta och något som går dag ut och dag in i tusentals timmar. Skillnaden är både på utförandet rent lager och smörjmässigt men också på värmeavgivningssidan. En kompressor till en kompressorhorn för bilbruk tål på sin höjd någon minuts körning innan det börja lukta bränd motor...

Du behöver heller inte fundera så mycket på reserv-rotorinsatsen på en pump som är gjord att gå i tusentals timmar, då när den rasar så behöver man förmodligen en ny pumphus också...

För långtidsdrift till ej oljekänslig förbrukare så är förmodligen oljesmord pump bäst inom rimlig prislapp då oljan sköter både tätning i alla led och ser till att de rörliga delarna inte berör varandra utan oljefilm mellan vilket gör att slitaget är minimalt (så länge det fins olja...). Torra pumpar för långtidsdrift kostar (mycket) mera, kräver hög intern precision för tätning och intagsluften måste vara högren från partiklar och även olja/fett om de skall hålla någon längre tid.

Du har inte funderat på alternativa pumpar som kolvkompressorer etc. Det finns mebranpumpar för airbrush och förstås större dito och oljesmorda kolvkompressorer för inte allt för mycket pengar - för någon form av tryckreglering/shuntutsläpp måste du ändå fixa om du inte kan justera munstyckets flöde för 0.5 Bar då både vane/lamellpumpar likväl kolv/mebranpumpar är deplacementpumpar med konstant flöde med bara liten flödesändring gentemot variation av mottryck.

Re: Rotary vane pump

Postat: 6 juni 2009, 16:10:09
av Båtdoktorn
http://www.nilssonshipping.se/uploads/N ... Siphon.pdf

Jag har 1 GPH munstycke så 1.02 CFM .. (1 CFM = 28.328 l / min)
5 pounds per square inch = 0.344737865 bar. så jag har lite högre flöde då med 0.5 bar..

Letar reservdels rotor för att jag tänkte bygga huset själv ...för att få det att passa mot motorn . dessutom är det lite utrymmes brist så denna typ av pump går att få rätt smal ..

Har provat med en membran pump men då måste man ha en tank i mellan det blir pulser i luft flödet. men den pumpen var för lite och klarade inte flödet så det kan ju säkert bra på det också ..

Re: Rotary vane pump

Postat: 6 juni 2009, 19:08:47
av xxargs
helt pulsfritt blir det nog inte av lamellpump heller - men är förmodligen lättare att hantera med lite grövre rör/slang som 'mellanförvaring'

[edit: tagit bort en rad efter att ha läst databladet]

vad fasen skall du göra - en stor oljebrännare ??

Re: Rotary vane pump

Postat: 6 juni 2009, 23:56:59
av Båtdoktorn
Ska elda WVO

Re: Rotary vane pump

Postat: 7 juni 2009, 04:03:56
av Henry
Är det då inte bättre med en vanlig oljebrännare eller om man vill komma undan lite billigare pumpen från en? Det är en kugghjulspump i dessa och kan trycka runt 30 - 40 Bar eller så har jag för mig.

Re: Rotary vane pump

Postat: 7 juni 2009, 10:27:04
av Båtdoktorn
Siphon nozzle är ett lågtrycks munstycke.Och jag ska ha pumpen för att pumpa luft i inte olja