Vattennivåmätare till husvagn
Postat: 24 september 2008, 21:27:41
Tja!
Har nyligen köpt mig en Sävsjö Clubman 562 från 1987. Synnerligen trevlig vagn.
I denna vagn finns en panel där man kan läsa av batterispänning, laddning och nivån i vattentanken. Föga förvånande så funkar detta sådär..
Problemet att bry sig om är att jag inte får nåt utslag på vattennivåmätaren. Har börjat riva lite i detta nu också.
Det är en skala upplöst på fem leds. Jag kan se att de är kopplade till en LM339N, allstå en (fyra st) komparator. Så den led som visar tom tank är alltid tänd. Sen tänds de andra i stapel efter tankens fyllnad. Det är tanken iallafall..
Från detta kort går en 3ledad kabel till en givare i tanken. En kabel är s.a.s IN, en 0v och den sista nån typ av matning. Fulbyglar man matning och IN så tänds alla leds. Mellan 0v och matning har jag bara lyckats mäta fram typ 0,3v.
Själva givaren är en pinne ner i tanken med 5 känselpunkter. Gissar på en som antingen spänningssätter vattnet, eller jordar det. Sen fyra mätpunkter. Denna pinne har ett kretskort i en "klump" längst upp. Fint ingjuten i nån epoxy eller liknande.
Så, vad tror ni om detta?
Mitt huvudkort med leds verkar ju fungera.
Men varför så låg matningsspänning?
Mäter jag fel där?
Skulle jag kunna ersätta nuvarande givare med en typ tankarmatur från bil?
Borde den låga spänning över den relativt långa kabellängden ge tveksamma resultat?
Hur skulle den där givaren kunna fungera?
Har nyligen köpt mig en Sävsjö Clubman 562 från 1987. Synnerligen trevlig vagn.
I denna vagn finns en panel där man kan läsa av batterispänning, laddning och nivån i vattentanken. Föga förvånande så funkar detta sådär..
Problemet att bry sig om är att jag inte får nåt utslag på vattennivåmätaren. Har börjat riva lite i detta nu också.
Det är en skala upplöst på fem leds. Jag kan se att de är kopplade till en LM339N, allstå en (fyra st) komparator. Så den led som visar tom tank är alltid tänd. Sen tänds de andra i stapel efter tankens fyllnad. Det är tanken iallafall..

Från detta kort går en 3ledad kabel till en givare i tanken. En kabel är s.a.s IN, en 0v och den sista nån typ av matning. Fulbyglar man matning och IN så tänds alla leds. Mellan 0v och matning har jag bara lyckats mäta fram typ 0,3v.
Själva givaren är en pinne ner i tanken med 5 känselpunkter. Gissar på en som antingen spänningssätter vattnet, eller jordar det. Sen fyra mätpunkter. Denna pinne har ett kretskort i en "klump" längst upp. Fint ingjuten i nån epoxy eller liknande.
Så, vad tror ni om detta?
Mitt huvudkort med leds verkar ju fungera.
Men varför så låg matningsspänning?
Mäter jag fel där?
Skulle jag kunna ersätta nuvarande givare med en typ tankarmatur från bil?
Borde den låga spänning över den relativt långa kabellängden ge tveksamma resultat?
Hur skulle den där givaren kunna fungera?