Sida 1 av 4
Hjälp med att koppla in generator
Postat: 12 september 2008, 16:14:30
av DataMM
Hej, nu e de så att jag vill kolla om denna generatorn funkar. Dock kan jag ej få min volt/ampere mätare att ge några utslag. Mätaren är ej sönder då jag testat med ett batteri.
Någon som vet hur jag kan testa denna generator?
Jag misstänker att jag kopplar fel, men ja.
bilder:
http://i61.photobucket.com/albums/h74/D ... G_3071.jpg
http://i61.photobucket.com/albums/h74/D ... G_3070.jpg
http://i61.photobucket.com/albums/h74/D ... G_3072.jpg
http://i61.photobucket.com/albums/h74/D ... G_3073.jpg
http://i61.photobucket.com/albums/h74/D ... G_3074.jpg
Postat: 12 september 2008, 16:20:52
av AndLi
Behövs det inte en magnetiseringsspänning för att den ska börja ladda?
(Brukar väll gå via laddlampan?)
Postat: 12 september 2008, 16:25:13
av DataMM
En laddlampa? Nu får du upplysa mig mer
Detta e vad som står på min laddare:
2 proppar med ett B framför
Sen en 3 pins kontakt med bokstäverna F, E, N
Postat: 12 september 2008, 16:40:25
av DataMM
Ingen som vet vad jag gör fel?
Postat: 12 september 2008, 16:41:56
av danei
Har den ens inbyggd laddnings regulator? Jag kan inte bokstäverna i huvudet.
Postat: 12 september 2008, 16:42:36
av DataMM
Det har jag faktiskt ingen aning om den har...
Postat: 12 september 2008, 18:29:39
av einar
Vilket märke och max laddström? T ex Bosch 55A eller är det något kinesmärke? Och gärna större bilder

Postat: 12 september 2008, 19:07:23
av Henry
Om det är en vanlig generator till en bil och som inte har några permanentmagneter i sig, som det verkar, så har den istället elektromagneter och dessa måste då strömsättas för att de skall bli magnetiserade så att du kan få ut något när du vrider på rotorn. Om du vrider på rotorn och du inte känner något kraftigt motstånd så är den med elektromagneter vilket är det vanligsate. Är inte dessa magnetiserade så får du inte ut något som helst ifrån den.
Kommer dock ej ihåg mellan vilka kontakter som detta skall kopplas in på.
Postat: 12 september 2008, 20:12:49
av xxargs
hmm - fins det några bilgeneratorer som använder permanentmagneter övh.??
jag har aldrig sett några sådana i allafall.
Postat: 12 september 2008, 20:31:48
av danei
Det finns de som har lite permanent magneter (tror jag), men regleringen ligger på elektromagneter.
Postat: 12 september 2008, 20:44:54
av xxargs
hmm - kanske för att komma undan behovet med magnetiseringsström för att starta upp isåfall. Likströmmare klarade av att starta upp självmant pga remanensen i järndelarna då reläregulatorerna inte hade någon spänningströskel ala diod som höll emot strömmen i sina kontakter - men spänningen är inte tillräklig för att börja läcka över likritardioderna i en växelströmsgenerator och den vägen starta upp sig själv - därför behöver en växelströmsgenerator ha hjälpström från laddningslampan innan den kommer igång (och generatorn snurrar tillräkligt fort, typ > 2000 rpm eller så innan den 'tänder')
att veva för hand med laddlampström inkopplat kommer inte ge något synligt på mätinstrumenten om man tror det.
Postat: 12 september 2008, 20:45:55
av prototypen
Den har nog inte inbyggd regulator, det är för många anslutningar.
Men bilderna är för dåliga för att se något.
Protte
Postat: 12 september 2008, 21:28:33
av hcb
Trestiftskontakten (som jag antar är den kraftigare av de två) borde i så fall vara faserna (trefas stjärnkopplat), och B för magnetiseringsspänningen.
Postat: 12 september 2008, 21:41:26
av danei
Det tror jag inte. Det är nog anslutningar till regulatorn. Likriktningen finns nog i generatorn.
Postat: 12 september 2008, 22:02:39
av DataMM
Jag fattar seriöst ingenting haha...
Saken är den att jag vill ha en generator som kan göra ström!
Jag ska bygga ett vindkraftverk som projektarbete i skolan och tänkte mig att en bilgenerator skulle vara bra. Jag laddar upp större bilder så kan ni se var fan jag ska koppla allt.
