Sida 1 av 2

Vrid/skjutpotentiometer

Postat: 9 september 2008, 10:59:21
av -=Fullmoon=-
Tjenare.

Söker en potentiometer som har spec 100k ohm tror belastningen bara ligger på 0.5w.

Nu är det så att denna måste isf vara väldigt liten. ska nämligen få plats i en blinkers/torkarspak i en 940.

Någon som vet om det finns något som kan tilltala mig?
Ska nämligen byta ett motstånd i intervalltrorkarrelät i bilen så att jag kan få vilken intervlal jag vill.

Postat: 9 september 2008, 12:39:09
av cosmox
En trimpot kanske skulle kunna fungera, eller behöver du något med mutter på?

Postat: 9 september 2008, 12:55:00
av AntiZ
Observera effektåligheten bara. Elfa hade visserligen några trimpotar som klarade 0,5 W, men de flesta kvalade in på 0,33 W eller mindre.

Postat: 9 september 2008, 13:29:26
av -=Fullmoon=-
Går säkert emd mindre effekttålighet.

Motståndet som ska ersättas tål iaf max 0.5W handlar säkert om mindre strömmar.

Postat: 9 september 2008, 13:38:45
av -=Fullmoon=-
Behöver igentligen ingen mutter. bara så att man kan ha en liten ratt eller något regalage att skjuta på.får väl plasta in grejorna sen när allt är klart ;)

Postat: 9 september 2008, 20:07:39
av danei
trimpott ska du absolut inte ha till den tillämpningen.

Postat: 10 september 2008, 02:40:23
av mrfrenzy
Som vanligt ligger Volvo flera år efter, det här var standardutrustning på Citroen XM 1990 ;) Helt enkelt en kort skjutpotentiometer i blinkersspaken.

Postat: 10 september 2008, 07:24:53
av prototypen
danei skrev:trimpott ska du absolut inte ha till den tillämpningen.
?? Varför inte en BI technologies Typ 72PT ELFA 64-635-09.

Sedan en halv watt i en 100K pot med 12 V elsystem, tror inte på det men Typ 72 klarar faktiskt en halv W.

Protte

Postat: 10 september 2008, 09:31:05
av -=Fullmoon=-
Så säger ni att jag inte ska ha en trimpott eller inte?

Någon som annars vet en liten skjutpotentiometer som kan passa?

Postat: 10 september 2008, 11:43:13
av prototypen
Var jag otydlig, 72 PT ÄR en "trimpot" med ratt, men en väldigt bra. Hela altet ryms i en kub med sida 10mm, kommer att passa väldigt fint i en Volvo.

Protte

Postat: 10 september 2008, 19:13:09
av PeterH
mrfrenzy skrev:Som vanligt ligger Volvo flera år efter, det här var standardutrustning på Citroen XM 1990 ;) Helt enkelt en kort skjutpotentiometer i blinkersspaken.
Jo, fransoserna har tidigt fyllt sina bilar med teknik som dom inte behärskar :lol: Elsystem i franska bilar är under all kritik än idag och vidare in i 2009... :doh:

Postat: 10 september 2008, 19:52:40
av danei
-=Fullmoon=-: Nej det sak du inte.

prototypen skrev:
danei skrev:trimpott ska du absolut inte ha till den tillämpningen.
?? Varför inte en BI technologies Typ 72PT ELFA 64-635-09.
Därför att den bra håller för 200 vridningar. Trimpottar är för att trimma in elektronik ett fåtal gånger. Till sådana här applikationer ska man ha en vanlig potentiometer.

Postat: 10 september 2008, 20:31:08
av -=Fullmoon=-
Om ni nu säger att tex 72PT ELFA 64-635-09.
Inte håller måttet då man kommer att vrida sönder den så vad finns det för liknande ersättare då?

Denna hade varit rätt bra. bara ta och kapa ur ett hål. i med lite plastinplastik och sen måla hela köret svart.
För isf kan man ju ställa intervallen allt från 1sec- mer än nödvändigt.

I gentligen hade jag velat fästa allting i spaken men vill ogärna ha något i instrumentpanelen. är väl isf bara rattstången (plasten där runt) som man isf kan smälla dit emd något lite halvdiskret men ändå åtkommligt.

Postat: 10 september 2008, 20:37:03
av -=Fullmoon=-
eller behöver ju bara kunna ställa intervallet plus minus 1-3s igentligen.

Så kan man lösa det med en skjutpotentiometer på tex 1000ohm och sedan motstånd resterande . eller man kanske inte får så pass stor ändring man vill åsta komma i alla fall?

Postat: 10 september 2008, 22:03:25
av prototypen
Ur databladet
<200 cycles (3% ∆RT)>

Tror inte att den slutar att fungera efter 200 vridningar men spannet blir lite annars (3%)

Om Fullmoon använder sin bil till och från jobbet, det regnar 1 gång per vecka och vid varje regntillfälle så ändrar han en gång på intervallet så håller denna pot resistansen inom 3% i 4 ÅR.

Bara för att jäklas tror jag att den potentiometern överlever bilen.

Protte