Sida 1 av 1

Konvertera trefas symaskin till enfas.

Postat: 4 juni 2008, 15:10:32
av dar303
Jag tänkte hjälpa en kompis att koppla om en industrisymaskin för enfasbruk vilket är vanligt.
Motorn är märkt som följer:
Bild

Enligt plåten så ska det gå, den indikerar lägre effekt/varvtal vid 220V.

Jag har googlat runt lite och fått fram att man ansluter en kondensator på 80uF/kW mellan fas och den oanvända ingången på motorn.
Sedan talas de ibland om att man ska ha en kondensator till mellan fas och 0:a och ibland om start och driftkondensatorer.
Vilken typ av kondensatorer ska man använda?

Det borde vara någon här som har koll på detta!

Postat: 4 juni 2008, 15:43:01
av peter555
Det är typ en sån här du ska ha.

http://www.svepro.se/07_kondensatorer.a ... ubCatId=22

Jag kan tänka mig att det ibland behövs en större kondensator vid start men din motor är ju ganska lite så det borde räcka med en kondensator.

Postat: 4 juni 2008, 22:36:28
av Norpan
80uF/kW funkar med trefasmotorer och det resulterar i ungefär 70% av märkeffekt, och dålig start.
Men jag misstänker att det inte är en trefasmotor i maskinen, eftersom den drar mycket ström isåfall.
Det är mest troligt en enfas asynkronmotor.
Efter vad skylten säger borde den i vilket fall som helst gå att koppla om.
Och det är samma effekt vid båda spänningarna, det högre varvet är om den går på 60 Hz.

Postat: 4 juni 2008, 22:56:38
av dar303
Tack för hjälpen! Jag tänkte DC-motor och spänningar...man lär sig!

Menar du att den går att koppla om utan att ansluta en kondensator? Det finns ju ett oifyllt fällt märkt "kondensator"?

Postat: 4 juni 2008, 23:21:17
av Norpan
Mest troligt går den att koppla om men det är ju inte säkert.
Det är sånt man får se när man öppnar och tittar.
Det sitter ofta kopplingsanvisningar i kopplingslådan.
Kolla där matarkabeln och eventuellt gasreglage går in.

Angående kondensatorn på skylten kan det vara att de har samma skylt till olika motortyper. Och vissa vill ha kondensator.

Hur regleras hastigheten på maskinen, vanliga asynkronmotorer brukar inte vara så imponerade av det utan att ändra frekvens. Hade det inte varit en industrimodell hade jag nog sagt att det är en motor med kol och kollektor.
Som en likströmsmotor men med lindade fält så det blir en allströmsmotor.
De är lätta att varvtalsreglera med att ändra matningsspänningen.
Och även de går att göra omkopplingsbara för olika spänningar.

Postat: 5 juni 2008, 09:18:20
av Nerre
Läsa märkskyltar kan vara lurigt om man inte är insatt i vad standarderna säger.

220/380 V ska formellt sett betyda att den är omkopplingsbar mellan 220 V och 380 V. Märkströmmen tyder också på det (2,76 A vid 220 V blir 607 VA, 1,6 A vid 380 V blir 608 VA).

Den angivna effekten är motorns UT-effekt (syns på pilarna).

Det är alltså troligen en 1-fasmotor som kan köras antingen på fas-nolla eller fas-fas.


Att det finns fält för kondensator beror som sagt på att motortillverkaren använder samma skyltunderlag för alla sina motorer.

Postat: 5 juni 2008, 11:46:22
av dar303
Här är en bild på kopplingsdosan:

Bild

Den svarta lampsladden är en 12V ut för belysning tror jag.

Postat: 6 juni 2008, 22:21:21
av dar303
Jag tror inte det är ett elektronikt fartreglage utan ett mekaniskt.
Det går ett länkage från pedalen till någon form av växellåda/koppling.
Det är en riktigt fin proffs-symaskin som stått på SVT's konstymavdelning.
Norpan skrev:Mest troligt går den att koppla om men det är ju inte säkert.
Det är sånt man får se när man öppnar och tittar.
Det sitter ofta kopplingsanvisningar i kopplingslådan.
Kolla där matarkabeln och eventuellt gasreglage går in.

Angående kondensatorn på skylten kan det vara att de har samma skylt till olika motortyper. Och vissa vill ha kondensator.

Hur regleras hastigheten på maskinen, vanliga asynkronmotorer brukar inte vara så imponerade av det utan att ändra frekvens. Hade det inte varit en industrimodell hade jag nog sagt att det är en motor med kol och kollektor.
Som en likströmsmotor men med lindade fält så det blir en allströmsmotor.
De är lätta att varvtalsreglera med att ändra matningsspänningen.
Och även de går att göra omkopplingsbara för olika spänningar.

Postat: 7 juni 2008, 11:17:39
av Norpan
Som det ser ut i kopplingslådan och med det du skrev om mekanisk fartreglering är du nog tillbaka på de första teorierna.
Alltså 80uF per kW, så en 40-50 uF här.
Det ser ju ut som en trefasmotor, och då är det bara att koppla om de lodräta blecken till vågräta bleck.
Så har du en 220V trefasmaskin, sen simulerar du en fas med en kondensator mellan två av blecken.
Av fas och nolla, ska den ena vara på samma stift som kondensatorn och den andra på det som blev över.
Ändra riktning med att flytta den på kondensatorn till den andra sidan kondensatorn.
Har du gott om kondensatorer kan du mäta tomgångsströmmen på motorn med olika storlek på kondensator. Den som ger lägst tomgångsström är så nära du kan komma. Det går att öka startmomentet med lite mer kapacitans men inte mycket.

Postat: 7 juni 2008, 11:31:12
av dar303
Tack!

Vilken typ av kondensator ska man använda? Någon som finns på ELFA är ju lämplig.

Postat: 7 juni 2008, 11:38:02
av xxargs
65-627-55 eller 65-627-63 på Elfa kanske - finns med bult också, ca 200 pix + moms.

Postat: 7 juni 2008, 11:59:29
av grym
klart gulligast vorde en frekvensomformare så man kan ha en pedal för hastigheten med :wink:

kondingar brukar jag plocka från äldre lysrörsamaraturer

Postat: 7 juni 2008, 12:44:04
av xxargs
fast frekvensomvadlare brukar få saker och ting att pipa... - mycket irriterande...

Postat: 7 juni 2008, 12:49:33
av dar303
Jag har en hög VFD:er men jag tror inte jag vill slösa bort någon på detta...om det inte är absolut nödvändigt förståss!