Sida 1 av 2

Ac-relä på Dc

Postat: 3 maj 2008, 16:10:54
av DjAlbert
Har läst i någon tråd där något diskuterades att det går att köra ett Relä med AC-spole på Dc, men inte tvärtom. Stämmer detta eller har jag bara fått för mig?

Postat: 3 maj 2008, 16:47:35
av Icecap
Det går alldeles utmärkt att köra AC-reläer med DC men andra hållet blir det problem, anledningen är att AC-reläet har en fasvinkel-vridning som DC-reläet saknar.

Som följd därav vill ett DC-relä med AC-matning darra.

Postat: 3 maj 2008, 16:56:39
av DjAlbert
Si där ja.
För jag har för mig att det sades nått i stil med att AC-reläet har större massa i någonting ( järnkärnan? ) som gjorde att det orkade hålla vid nollgenomgångarna? gentemot DC-reläet som inte hade denna större massa o inte orkade hålla vid nollgenomgångarna. Så tror jag det sades, är inte helt säker dock.

Postat: 3 maj 2008, 17:16:44
av Icecap
Det är nog sannolikt också att kärnan är "trögare" på ett AC-relä.

Postat: 3 maj 2008, 17:18:01
av blueint
Isåf borde AC-relän vara mycket trögare jämförelsevis med DC-relän ..?

Postat: 3 maj 2008, 17:37:19
av DjAlbert
Hmm Kanske. Första tanken blir ju att så borde vara fallet, men sen känns det ändå som att dom borde vara lika tröga. Om du nu menar motståndet för kärnan genom spolen.

Hmm Sen en följdfråga som dök upp: AC-reläet borde då inte bli polberoende eftersom det inte sitter nån skyddsdiod över det. Samt att strömförbrukningen blir densamma som med AC-spänning. Eller tänker jag helt åt skogen?

Postat: 3 maj 2008, 18:03:57
av grym
har kört 110v ac kontaktorer på 24v

man får prova sig fram vad som funkar, det är enkelt, prova med variabel likspänning , man behöver två punkter, tillslagsspänning och ibland frånslagsspänning

när man hittat tillslagsspänningen så vill jag ha minstt 20% högre för säkert tillslag

på stora kontaktorer så blir spolen överhettad av denna spänningen , då går jag tillbaka tills jag hamnar någonstans mellan till och frånslagsspänningen

där har man det ganska säkert på

Postat: 4 maj 2008, 09:10:39
av Mindmapper
Borde det inte fungera att köra in samma ström som spolen ska ha i normal AC-drift eller lite lägre? Jag tänker bara att genom att använda samma ström bör det bli samma spoleffekt. Eller skiljer det något som gör att det resonemanget inte fungerar?

Postat: 4 maj 2008, 14:51:37
av prototypen
Det finns en hake med att använda DC till ett AC relä. När den magnetiska kretsen sluts, dvs när relät drar så minskar strömmen på grund av högre induktans.

Ett AC relä med DC drift kan bli överhettat. Minskar man drivspänningen så kanske inte relät orkar dra.

Relä för AC är lite självreglerande, hög ström vid tillslag och lägre hålleffekt.

DC relä med AC drift då beror det nog hur kärnan är gjord, om man får virvelströmsförluster.

Protte

Postat: 4 maj 2008, 14:57:39
av peter555
Bestäms inte strömmen enbart av resistansen i tråden vid DC-drift ?

Många kontaktorer för AC brukar ha en diod så spolen drivs med pulserande DC.

Postat: 4 maj 2008, 15:08:28
av prototypen
JO
Vid DC drift är bara resistansen (och spänningen) som bestämmer strömmen
Vid AC får du lägga till den komplexa resistnsen från induktansen.

Det med dioden får du utveckla lite mera, tror du inte att det är en transil som sitter där för att minska gnistbildningen??

Jag ser INGA fördelar att driva en kontaktor med någon sorts DC (hel eller halvvåg eller glättat) En DC kontaktor är tystare om den drivs med glättad spänning, men dagens AC kontaktorer med fördröjningslindning är också tysta.

DC kontaktorer är större (bättre kylning) och dyrare och ingen lagervara.

Protte

Postat: 4 maj 2008, 15:24:22
av Tekko
Ett ac relä har även likt små induktionmotorer en kopparslinga i kärnan.

Postat: 4 maj 2008, 15:30:08
av peter555
OK, du menade att det blir en strömminskning vid AC-drift, då är jag med.

I de kontaktorspolar med diod jag sett så har den varit kopplad i serie med lindningen, då borde det bli pulserande DC till spolen.

Postat: 4 maj 2008, 15:45:58
av prototypen
Tekko skrev:Ett ac relä har även likt små induktionmotorer en kopparslinga i kärnan.
Kopparslingan är "fördröjningslindningen" det blir två varierande magnetfält som aldrig är noll samtidigt (fasförskjutna) och håller därmed ankaret alltid mot stator så kontaktorn inte ska brumma så mycket (lite luft är det alltid emellan för att kontaktorn alltid säkert ska släppa).

Peter, Vad står det i så fall på dioden??

Protte

Postat: 4 maj 2008, 19:53:01
av peter555
Det är en vanlig 1N4005.