Sida 1 av 2

Hur göra en enkel batteriladdare för 24v (2*12v)

Postat: 2 maj 2008, 14:49:54
av laban12
Hej

Jag vill ladda 2 stycken seriekopplade 12v/12Ah blybatterier (såna där täta till larm, UPS:er etc).

Visst måste det finnas något enkelt kopplingsschema någonstans?

Jag vill ha något automatiskt, som laddar upp dem så snabbt som det går men snällt mot batterierna... och sedan går över till att underhållsladda. Underhållsladdningen ska kunna vara på i "oändlig" tid.

Alla tips emottages, även om det finns någon färdig produkt att köpa som löser problemet - dock vill jag inte lägga ut mer än ett par hundra på den. (Färdig alltså, komponenter till bygge har jag många...)

Postat: 2 maj 2008, 15:23:20
av limpan4all
Tag två st LM317, koppla den första som strömgenerator (C/10 i ström eller vad accarna/ nästa regulator tål) och den andra som konstantspäningsregulator (27,6V), det räcker.

Postat: 2 maj 2008, 15:26:05
av laban12
Sjukt enkelt, och vad är C i mitt fall? 12? 0,12?
Hur hög spänning matar jag den med?
Och den tål alltså att vara inkopplad konstant?

Postat: 2 maj 2008, 15:26:15
av peter555
Eller en LT1510 för bättre verkningsgrad.

Postat: 2 maj 2008, 15:36:53
av prototypen
laban12 skrev:Sjukt enkelt, och vad är C i mitt fall? 12? 0,12?
Hur hög spänning matar jag den med?
Och den tål alltså att vara inkopplad konstant?
Matning 27,6 + 3 + 3 volt = 33,6 och det ska vara u botten, alltså minspänningen på ripplet. Troligen en 24 VAC trafo.

Men borde man inte kunna lura spänningsstabiliseringen att dra ner om strömmen blir för hög? och slippa ett 3 volt spänningsfall.

Protte

Postat: 2 maj 2008, 15:47:32
av limpan4all
I princip alla blybatterier kan gå med 13,8V under kontinuerlig tid som underhållsladdning, det finns några enstaka kemier som vill ha en något högre spänning. 2*13,8=27,6V

Postat: 2 maj 2008, 15:53:50
av limpan4all
C i ditt fall är 12, så det som begränsar är hur mycket ström som regulatorerna tål samt hur mycket kylfläns som du har tillgång till.

Mata den första regulatorn med valfri spänning från 35V DC och uppåt (tom 40V eller om du tar en HV variant 60V). Om du laddar med 1,2A (C/10) så blir R i första regulatorn 1R och maximal förlusteffekt grovt räknat Vin-Vbatmin*2(10,5*2)*I där I=1,2/R och P i R är I^2*R.
Grovt räknat ca 15W max förlusteffekt i regulatorn dvs TO220 funkar i 30 graders omgivningstemperatur, då skall du ha en kylfläns som är bättre (lägre) Ptja<17,5grader/W.
Det intressanta är att det bara kommer vara den ena regulatorn som reglerar i taget så att det funkar mycket bra att sätta sätta båda regulatorerna på samma kylfläns (självklart issolerade från flänsen) då dom i princip inte kommer att generera värme samtidigt.

EDIT: fixat formatering och stavning.

Postat: 2 maj 2008, 15:55:53
av limpan4all
Till prototypen:
Om LM317 inte är inom sitt regleringsområde så är det bara ett VCEsat+0,1R*I i späningsfall, dvs ca 0,4V vid 1A.

Postat: 2 maj 2008, 16:03:39
av Icecap
En blyackumulator som laddas konstant ska laddas med 13,8V. Vid CYKLISK laddning bör man ladda med 14,8V.

Vill man ladda ordentligt ska man ladda i 3 steg:
1: Begränsa strömmen till lämpligt värde. När spänningen stiger till 14,8V aktiveras steg 2.
2: Håll 14,8V i en viss tid (ca: 2 timmer enl. Mascot), gå sedan till steg 3.
3: Håll 13,8V som den kan stå i evighet med.

Mascot (och andra) tillverkar 3-stegs laddare som gör på detta vis.

Edit: Hoppla... skrev lite fel, det ska vara 14,8V och 13,8V, inget annat!
En intressant länk

Postat: 2 maj 2008, 16:23:58
av limpan4all
Icecap: Är du säker?
Jag har flera tillverkar rekommendationer på att använda 13,8V som "float charge voltage" dvs underhållladdningsspännining.
Jag har även ett antal fysiska batterier i 4-12Ah klassen märkta med samma information.
Jag har inte sett ett enda rekommendation på 13,4V.
EDIT: Jo på ett ställe (hittade det) http://www.batteryuniversity.com/partone-13.htm

Punkt 3 i ditt schema avviker från påståendet om 13,4V, skrivfel?

Det där laddschemat har jag sett förklarat för mig, just nu minns jag inte varifrån bara. Orsaken till steg 2 är att så snabbt som möjligt få in de sista 20% laddning. Men även om man struntar i steg två och tre så är cellen uppladdad till 80% på ca 15h vid C/10 och resterande 20% efter 60h utan steg 2.

Postat: 2 maj 2008, 16:42:10
av Icecap
Hmmm... får väl ta mig en redig sup och skylla på spriten...

Har editerat till nyktra värden.

Postat: 2 maj 2008, 18:36:34
av peter555
Nja, 14.4 V vill de inte ha i evighet, satsar på runt 13.8 V men det varierar mellan olika fabrikat.

Postat: 2 maj 2008, 20:27:23
av xxargs
Laddspänningen kan läggas mellan 13.4 och 13.8 Volt per 12-voltsblock - var man lägger floatspänningen har direkt inverkan på batteriets totala livslängd där 13.4 Volt kan få batteriet att hålla i 10 år med är svår att få den laddad igen efter urladdning och har sulfaticeringsrisk, 13.6 Volt blir motsvarande 5-6 år med hyffsad laddningstakt (själv tycker jag det är den bästa kompromissen), 13.8 Volt används nästa överallt i kommersiella apparater typ larm mm. bara för att det skapa ett underhållsbehov att byta batterier var 3 år..., men återladdningen går relativt snabbt.

14.4 - 15 Volt (moderna AGM-batterier) skall vara under max någon timme per gång i slutändan av laddningen och så sällan som möjligt om den arbetar med floating-laddning.

Postat: 2 maj 2008, 20:33:48
av Tony
Sen kan man ju ta en L200 (ström och spänningsbegränsning i samma chip) istället för två LM317 så får man lite lägre spänningsfall över regulatorn.

Postat: 2 maj 2008, 22:36:03
av peter555
Skulle fortfarande satsa på en LT1510, den har hållit igång mitt batteri i utmärkt form i flera år nu.