Sida 1 av 1

Enkel elektronikfråga

Postat: 28 april 2008, 16:52:33
av Agamemnon
Hur gör man enkalst/bäst om man vill omvandla en 0-5 volts signal till ett variabelt motstånd på 0-100k ohm?

Postat: 28 april 2008, 17:04:21
av AndersG
För audiobruk? Det finns färdiga kretsar för detta. Annars kan du ta ett fotomotstånd och en lysdiod ;)

Vad skall du använda den till?

Postat: 28 april 2008, 17:43:55
av Agamemnon
Jag ska omvandla en spänningssignal (0-5V) som kommer från mina rattknappar i SAABen så dessa påverkar en analog joystick/gamepad. Har tänkt ersätta vridpotetiometern på en analog axel mot den elektriskt variabla motståndet. Gamepadden kommer i sin tur styra vissa funktioner på min bildator. Program för detta finns redan färdigt. Kruxet är att omvändla spänningssignalen till joystick-data i windows.

Postat: 28 april 2008, 17:55:23
av AndersG
Ja lysdiod och fotomotstånd kan kanske funka och har fördelen att dessutom de galvanisk isolering.

Postat: 28 april 2008, 18:05:19
av HUGGBÄVERN
Här har du precis vad du söker efter:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60541

Postat: 28 april 2008, 18:49:09
av Icecap
Men... gamepad'en avkänner med största sannolikhet motståndet vid att skicka en ström igenom och då få ett spänningsfall, detta gör att du kommer att omvandla spänning -> motstånd -> spänning.

Varför då gå det extra steg över motstånden?

Postat: 29 april 2008, 02:04:13
av Agamemnon
En sån där optokopplare vore nåt kanske. Tack för tipset. Ang spänning eller resistans; gamepad'en måste tydligen mäta på en resistiv last och inte en spänning. Detta kallas på grekisk/engelska för "ratiometric resistance measuring".

Postat: 29 april 2008, 09:23:22
av Icecap
Ska jag vara brutal är det skitsnack!

OK om mätmotståndet ingår i en oscillatorkrets, då kan det vara svårt att lägga in ett spänningsvärde men denna lösning är ytterst osannolik.

Om du kan ge mig exempel på en enkel (ska ju vara billig) lösning som mäter ett motstånds värde utan att dra ström genom motståndet och därmed få en varierande spänning är jag mycket nyfiken på den.

Jag är oerhört säker (ut ifrån logisk konklusion) på att motståndsvärdet mäts med en AD-omvandlare och detta görs vid att antingen ha en spänningsdelare (billig och sannolik) eller vid att dra en konstantström genom motståndet och då mäta den resulterande spänning (mindre sannolik).

"Ratiometric" refererar till just spänningsdelaren, alltså är detta det valda sättet.

Detta betyder att det i mätpunkten finns en spänning och varierar man den spänning från externt håll kommer gamepad'en att uppfatta detta som en styrspak-input.

Så det så!

Postat: 29 april 2008, 09:30:35
av Agamemnon
Det skulle underlätta för mig om du har rätt så vi hoppas på det. Får se idag om den kommer med posten. Det som fått mig att tro det där med ratiometric mätning kommer från den här sidan http://www.codemercs.com/JWFAQE.html

Postat: 29 april 2008, 09:42:19
av peter555
Enligt grundschemat så ser det ut som du måste ha en pot, dock finns det en lösning med en extra MAX-krets där det ska fungera med en 0-5 V signal.

Postat: 29 april 2008, 10:33:36
av AntiZ
Kommer ingången på PC'n att vara gameporten? Isf är 100k-poten i joysticken en del av en 555'a.

http://www.allpinouts.org/index.php/PC_Gameport
http://www.computer-interfacing.mytutor ... 200601.htm
http://mysite.du.edu/~etuttle/electron/elect57.htm

[edit] Fler länkar.

Postat: 29 april 2008, 10:51:28
av peter555
Jag uppfattade det som han skulle använda kortet han länkade till, varför annars blanda in det ?

Postat: 29 april 2008, 10:58:57
av HUGGBÄVERN
Argamannen: Kan du inte lägga ut ett slags blockschema eller skiss på hur det ser ut, eller hur du vill att det ska se ut?

Postat: 29 april 2008, 12:13:36
av Agamemnon
Det var ju dumt att blanda in den där kretsen. Denna länk var bara för att visa att det inte är ovanligt med en kontroller av typen ratiometriskt resistansmätning.

Problemet kan förenklas till följande:

Signal från bilens knappar: 0-5 volt signal beroende på tryckt knapp. Genom en OP som spänningsföljare för att inte påverka signalen.

Denna signal ska matas in i en gamepad som i sin tur är kopplad till en PC. Beroende på X-axis data från gamepadden så kommer en applikation generera tangentbordstryckningar.