Sida 1 av 1

Automatiskt schack.

Postat: 18 april 2008, 21:50:32
av victor_passe
Hej, jag och en kompis bygger en sak i skolan.
Det är 2 stegmotorer med alu skenor. Basen till en cnc-fräs helt enkelt.
Den kan man flytta en punkt i x,y-led.
Det vi tänkte använda den till är att skriva text.
Men nu fick jag en bättre ide, tänk att du har en låda som har ett målat schackbräde på. Du trycker på några knappar och pjäserna flyttar sig själva!
Om man har en ganska stark elektro-magnet på plattan som kan flyttas i x,y-led.
Sedan 1-5mm ovanför är ett tunt plywoodlager. I alla pjäser är en magnet.

Så datorn+pic:en som styr motorerna flyttar elektro-magneten under en pjäs aktiverar den och flyttar sig.
Datorn styr picen som styr 4 H-bryggor som styr motorerna.

Jag har bara 2 frågor:

1. Vilket interface skulle passa bäst till datorn?
2 st tangentbord eller 8+8 knappar per person för x/y som kopplas till ett tangentbords elektronik? Annat?
programeringen kommer att ske i qbasic under dos.

2. Är det svårt att linda en egen magnet?
Lack-tråd från elfa och kärna från slaktad trafo?
Hur räknar man på det?


Den kan röra sig ca 1,5m i x/y-led så det blir ett stort schackbräde.

För er som undrar hur pjäserna inte ska krocka under flyttandet så ska pjäserna vara hälften så stora som rutorna och först åka 0.5 rutor år höger/vänster och sedan upp/ner.

Sedan ska "dödade" pjäser flyttas utanför bordet.

Postat: 18 april 2008, 22:55:13
av Meduza
Du får ju även tänka på att magneten inte ska påverka närstående pjäser utan bara den du vill flytta...

Postat: 18 april 2008, 23:11:13
av victor_passe
Bordet kommer vara stort och pjäserna små så mellanrummet kommer bli stort.
Kan jag köra med någon metall i pjäserna istället för magneter?

Postat: 19 april 2008, 00:30:13
av strombom
Jupp, metall funkar bra på magneter, exempelvis kylskåpsmetall som finns i kylskåpsdörrar... :roll:

Postat: 19 april 2008, 00:42:23
av jojje
Kan du inte ha magneter både i pjäserna och "styrdonet". Om du har en Z-motor så åker du upp/ner för att "fästa" till pjäserna.

Kanske blir mer att göra, men den kan du ha nytta av till annat, tex om du vill skriva text som var din första tanke.

Postat: 19 april 2008, 10:35:13
av victor_passe
Nja, z motor skippar vi nog. elektomagnet är ju mycket lättare.

Och jag menar magnet ELLER någon metall, inte båda.

Vart kan jag köpa 32st ganska starka magneter ganska billigt?
0.5-1kg?

Postat: 19 april 2008, 11:41:41
av jojje
Har du elektromagnet på den ena sidan, då bör du väl inte ha magnet på den andra?

Gör som strombom skriver, skrota morsans kylskåp.

Postat: 19 april 2008, 11:55:22
av sm7tjc
Självklart skall du inte ha magnet i pjäserna. Det räcker ju gott och väl med "kylskåpsmetall". Med magnet i pjäserna så finns det ju en viss risk att alla sitter ihop i en stor klump till slut. Men tänk på att använda metallen från ett kraftigt kylskåp. Ju tjockare metall, desto med kraft överförs.

En rejäl elektromagnet finns i solenoiden till bilens startmotor. Bilar finns det ju gott om därute.....

Postat: 23 april 2008, 08:26:14
av Tottish
Om det nu blir att linda e-magneten själv så kan jag väl tipsa om att alfakrull här på forumet säljer virtråd för 1 kr/meter. Visserligen är den kanske alldeles för tunn för det ni ska ha den till. Är inte så hemma på det där med att linda spolar/elektromagneter. =)

Kul idé annars. Hoppas ni lyckas!

MVH
/Tottish

Postat: 23 april 2008, 09:45:15
av Icecap
Den är snarare för tjock på alla sätt: båda ledare och isolering är för tjocka, ledaren dock med förbehåll för drivspänningen till elektromagneten.

Postat: 23 april 2008, 09:47:33
av Micke_s
Ska du inte ha en allt för stor elektromagnet så ta en från ett relä.
Plintreläerna brukar ha ganska stor spole.

Ett annat tips: Se till att planen/pjäserna är belagd med teflon eller liknande, finns som tejp.

Postat: 23 april 2008, 20:28:58
av victor_passe
Tack för svaren.
Löraren hade 2st 230V magneter för dörr hållare.

nu är drivningen 1pic16f84a, 8 optokopplare, 2 H-bryggor och massa dioder/motstånd och en konding över matningen för varrje motor.
kodmössigt kollar den om ra4/5=1 och då ger 4 pulser.
Pulserna är 1:or i 2ms och det är 1ms för att låta trissorna falla.

Nu går den ca 1m på 5 sek. är det den bästa hastigheeeeeeteeeeeen eller kan jag göra något för att öka?

Och ett problem till, den hoppar kanske 1cm när man börjar driva motorerna, kan man få bort den effekten?

Postat: 23 april 2008, 22:19:06
av Jim_the_one
Låter som att den "startar för fort" den behöver lite tid på sig att varva upp.

Så testa att programera in en acceleration på något vänster.
Fråga mig dock inte hur.

Postat: 23 april 2008, 23:57:21
av victor_passe
Jo, det borde väll funka. Det bör inte vara så svårt för jag kodar i c och programmet är nu typ 20 rader.