Sida 1 av 1
Konstant 5v från bil?
Postat: 1 januari 2008, 14:21:09
av Ålänningen
Hej
Jag har en liten fråga bara;
Jag behöver 5v 2A från bilen, och om jag använder en sån
Här, och ställer in så att utspänningen är 5v när bilen ar avstängd kommer utspänningen ändras om jag startar bilen sen?
Dvs. andras utsänningen om inspänningen gör det?
Mvh
Postat: 1 januari 2008, 14:42:03
av grym
det kommer troligen gå bra om du har vettigt batteri, men vill d vara mer på den säkra sidan så kolla efter en lowdrop variant, då måste batterispänningen minska till ungefär 6v för att du ska få en märkbar skillnad på utspänningen
japp , den ändrar sig, lite, kolla efte line regulation, kan vara 1 % eller så, berpr på modell o.s.v
Postat: 1 januari 2008, 14:46:09
av Icecap
Men 5V 2A... det ger att regulatorn ska ha kylad bort 18,4W när motorn kör och det är mycket.
Du bör alltså använda en switch-regulator, detta vill minska förlusten till ett nivå där kylning inte behövs. National har ju Simple Switcher-familjen som vore grejen till detta.
Postat: 1 januari 2008, 15:04:23
av Ålänningen
Postat: 1 januari 2008, 15:06:07
av grym
nix, step down ska det vara
Postat: 1 januari 2008, 15:14:47
av Icecap
LM2576 vore ett mycket bättre val, den fungerar "åt rätt håll".
Postat: 1 januari 2008, 15:21:17
av Ålänningen
Edit, Han inte se Icecaps inlägg
Finns det inget bra alternativ på kjell & co? Jag ska nämligen till uppsala och göra av med pengar imorgon.
Men jag vet inte ifall det behöver vara 2A heller, det ska vara till en psp och på org. laddaren står det 5v 2A. Man kan oxå ladda via usb.
Postat: 1 januari 2008, 15:48:13
av Mindmapper
Tror nog inte att det är bekymmer när du startar bilen att spänningen ska bli för låg. Du kan prova att dra laddaren ur väggen en stund så ser du hur den reagerar när spänningen försvinner.
Värre är värmen. En annan sak som ställer till det är bilens elmiljö. Du har fullt (och fult) med transienter som kan vara många gånger högre än vad du har i batteriet. Dessa spänningspulser brukar kunna slå sönder än det ena och det andra. Jag antar att i det fallet vore också ett switchat alternativ bättre, men har ingen erfarenhet av switchade regulatorer i bilmijö så jag är inte säker.
Postat: 1 januari 2008, 16:16:28
av sodjan
Jag har stabbar som liknar det hos Kjell i första inlägget, men de är
speciellt utvecklade för mobila applikationer. D.v.s med transentskydd m.m m.m.
http://www.ortodoxism.ro/datasheets/inf ... le4271.pdf
Ben som på bild "TO220-7-11". 50:-/5 st inkl frakt och allt...
Ger 550 mA men om laddaren kan köras från USB, så kan/borde den max dra 500 mA.
Effektförlust/värme brukar inte vara så stort problem i en bil, det finns både
gått om luft och plåtar att kyla mot.
Postat: 2 januari 2008, 09:34:54
av Cedro
OT:
National har en bra artikel om man vill förstå switchande regulatorer:
http://www.national.com/appinfo/power/files/f5.pdf