Sida 1 av 3

Använda lysdioder i veteranbil?

Postat: 12 december 2007, 20:19:58
av slowfly
Hej!

Håller på med det sista pillandet på min vw typ1 från 1960 :

Bild
Flera bilder : www.eskilade.blogg.se

Jag har valt att ha kvar 6voltssystemet i bilen och funderar lite kring att bygga om innerbelysningen till lysdioder.
Det jag inte får ihop är hur jag ska stabilisera spänningen i bilen så lysdioderna inte brinner upp, vet inte heller hur det funkar när man startar bilen om det blir världens skillnader på spänningen eller liknande?

Är alltså ute efter någon enklare spänningsstabiliserande krets som kan funka till 6volt.

Tack på förhand
//Elias

Postat: 12 december 2007, 20:21:43
av bengt-re
En strömgenerator är vad du behöver. Sök på nätet eller här på forumet så hittar du det behöver veta.

Postat: 12 december 2007, 20:47:16
av RoXa
Intressant val av bil :)

Postat: 12 december 2007, 22:36:02
av slowfly
Hehe eller hur :)
Blev "smittad" av kusinen som kör runt i en blå av årsmodell 1965.
Har som mål med projektet att få bilen körbar tills veckan innan studenten nästa år då det är BugRun i Mantorp park :D

Ska kolla upp lite kring strömgeneratorn!

Postat: 13 december 2007, 11:13:59
av prototypen
Innerbelysningen har inget större krav på verkningsgrad, vit lysdiod och motstånd.
Mer ljus fler dioder och motstånd
7-3,6/Iled=R.

Det är ett helgerån med LED i en veteran, fy :x

Protte, Dodge -48 plusjord

Postat: 13 december 2007, 16:20:11
av PHermansson
Förbättringar som inte förändrar utseendet eller känslan tycker jag inte alls är något helgerån. Ska man vara så strikt får man ju försöka få tag i originalbensin och och originalolja också :)

Postat: 13 december 2007, 16:39:48
av prototypen
Nu har man ju förbjudit blyad bensin men glödlampor finns ju, ger sånt härligt gult ljus.

Protte

Postat: 13 december 2007, 17:02:34
av Mizzarrogh
Nä, det gillar vi inte... :)

Men verkar tydligen funka med blyersättningsmedel, (eller så är det gamla B23an som är väldigt överseende...) Är annars (med facit i hand) rätt "spektisk" till alla ersättningar hit och dit en del saker gör O-roliga saker med motorn, såsom avlagringar och annat som på sikt kan skada motorn allvarligt, så min rekommendation är att vara försiktig med sådant som inte är välbeprövat. :(



Vad gäller dioderna så tror jag också det kanvara värt att prova med ett ordentligt dimmensionerat motstånd innan, "feltemas" "rallylampor" för panelmontage är gjorda så och avsedda att koppla in direkt på linan sas, om man vill kan man nog dimma med en enkel vridpott eller liknande om så önskas.

Skall du ha flera efter varandra, eller större krav på exakthet reckommenderar jag också Bengt-res lösning med en enkel strömgenerator emellan. Fins färdiga för visso, men är inte särskillt svårt att bygga.
(har för mig det skall finnas ritningsmallar någonstans på forumet)



/Edit: Rättat stavfel)


Edit2: Vet inte, men jag funderar på att köra 470Ω på "standard" dioder (1 st), så borde man ha litet gardering, tror jag.

Edit3: 470Ω för 12V, glömde det var 6V på bubblan...
Men det är ju åas rätt enkelt att räkna fram rätt värde. :)

Postat: 13 december 2007, 17:09:23
av PHermansson
Blyersättningen är väl beprövad, det är många som använder den. Alternativet är att bygga om toppen med hårdare ventilsäten som klarar sig utan smörjeffekten från blyt.
Eller så kör man tvåtaktare utan ventiler :)

Vad gäller dioderna så skulle jag nog satsat på varmvitt eller den andra 'naturliga' vita som Molectric har.

Postat: 13 december 2007, 17:56:03
av slowfly
Jo målet va att byta ut innerbelysningen till lysdioder utan att förändra utseendet på lamporna.

Kommer köra med blyersättning i min bil :)

edit: skulle denna fungera? http://led.linear1.org/a-cheap-current- ... er-design/

Postat: 13 december 2007, 18:48:57
av prototypen
Med vita dioder så går det nog inte med 2 i serie på 6 voltselsystem. Hälften blir värme. Det finns ingen anledning att switcha, generatorn håller nog jämna steg med förbrukningen från innerbelysningen.

Varför pula med LED i innerbelysningen, bakljusen är väl en mycket större utmaning.

Protte

Postat: 13 december 2007, 19:37:15
av slowfly
Jo men de är väl också svåra att få igenom besiktningen?

Postat: 13 december 2007, 20:17:41
av Meduza
Jag skulle rekkomendera Molectrics "Golden White" lysdioder för att ersätta glödlamporna.

Postat: 13 december 2007, 20:42:55
av bengt-re
prototypen. I innebelysningen är det lagligt, i bakljusen är det ajabaja... Det är ju en bra orsak till att hålla ledsen där

Postat: 13 december 2007, 20:53:35
av Radioman
Blyersättning gäller, men inga jävla lysdioder för min bil :twisted:
Jag har ju helglödrörsramp med sekventiell blinkers bak.
(Ford)Mercury Cougar XR7 Convertible -70