Sida 1 av 2

Köra cd-spelare som är specad 230V 50Hz på 220V 60Hz ?

Postat: 23 augusti 2007, 18:23:06
av DaHooF
Var och köpte mig en liten cd-spelare idag som jag tänkte ta med mig ut till jobbet på ett tankfartyg där vi har 230V 60Hz i uttagen. På spelaren undersida står det 230V 50Hz. Hur kommer den att funka om jag matar den med 60Hz istället ?

Postat: 23 augusti 2007, 18:31:51
av Icecap
Kommer helt säkert att fungera alldeles utmärkt.

Postat: 23 augusti 2007, 18:53:20
av DaHooF
ok, tackar !!

Postat: 23 augusti 2007, 20:04:33
av 007sweden
Det bästa man kan göra är att testa, annars blir man inte klokare. :)

Postat: 23 augusti 2007, 20:08:52
av Macce
De 50Hz-prylarna jag kan tänka mig att fungerar dåligt med 60Hz är allt som hämtar synkroniseringen från nätet. T.ex. det mesta som snurrar, gamla TV-apparater etc.

Postat: 23 augusti 2007, 20:11:05
av 007sweden
Hm undrar om detta gäller min Grammofon. :)

Postat: 23 augusti 2007, 20:32:55
av bengt-re
Det mesta fungerar - ett undantag kan vara saker som innehåller kontaktorer då dess brukar kunna få för låg hållkraft med 60Hz om man inte ökar spänningen. Detta får till följd att det kan brumma och brännas i förtid eller inte orka dra helt (eller alls).

Elmotorer är ett annat undantag - asynkronmotorer ogillar verkligen att köras på samma spänning men med högre frekvens. Det är på grund av detta fartyg brukar ha 400V när man är landkopplad och kör på 50Hz och 440V när man kör med 60Hz.

Postat: 24 augusti 2007, 07:11:16
av SoJaSon
Lite OT-varning, men vad är anledningen till att man kör 60Hz på sjön?

(Och det var ett väldigt otippat ämne för en första post på ett elektronikforum... :D )

Postat: 24 augusti 2007, 08:10:59
av bengt-re
EN orsak är att man kan få ut högre effekt ur transformatorer och asynkronmotorer för samma storlek/vikt. En annan orsak påstås vara högre elsäkerhet då det enligt vissa studier är mindre risk för ventikelflimmer om man får en stöt av 60Hz. Det senare påståendet är det inte alla som håller med om, men det framförs ofta som en orsak. En sista orsak är tradition - USA kör 60Hz och gör så även på fartyg - detta innebar att det fanns mycket 60Hz prylar eftersom USA är/var en stor fartygsproducent. Idag så blir det dock mer och mer ovanligt med 60Hz på fartyg och även de modernaste svenska örlogsfartygen är idag rena 50Hz båtar.

Postat: 24 augusti 2007, 08:55:51
av HUGGBÄVERN
Mer OT: På flyg kör man väl 400Hz

Postat: 24 augusti 2007, 10:05:02
av Icecap
IT: Långt de flesta moderna väggvårtor likriktar 230Vac och switchar ner spänningen (primärswitchad). Av samma anledning har 50Hz/60Hz ingen betydelse, de kan jobba med 325Vdc också.

Om den däremot har en "gammaldags" väggvårta med transformator är jag ganska säker på att det går bra ändå, visst är det en avvikelse på 20% i frekvens men det borde gå bra, möjligen kan transformatorn bli lite varmare.

Hur känner man då skillnad?

Vikten!

Vägar väggvårtan "lite" är det en primärtswitchad, är den "tung" är det en transformator.

"Lätt"? "Tung"?
Enl. ELFAs hemsida vägar en transformatorbaserat in på ca: 370g och en primärtswitchad in på ca: 85g.

Postat: 24 augusti 2007, 14:20:39
av Andy
soundbrigade skrev:Mer OT: På flyg kör man väl 400Hz
Ja, 3-phase 200V/120V 400Hz eller 28 VDC på mindre kärror.

Postat: 24 augusti 2007, 18:29:25
av 007sweden
Och varför i hela fridens namn 400hz? Då snackar vi inte brum från gamla transformatorer, då är det mer telefon-like a-ton :shock: :?

Postat: 24 augusti 2007, 18:32:43
av LaRdA
Man klarar sig tex med mycket mindre transformatorer.

Postat: 24 augusti 2007, 18:34:19
av 007sweden
Ah good point, Ungefär procentuellt sett hur mycket mindre trafos?

Menar för en given effekt.