Sida 1 av 2

tyristorpress

Postat: 16 april 2007, 19:48:43
av Tekko
Vet inte om detta ska ligga här eller under projekt men ni får väll flytta tråden dit hen hör hemma.

Gjorde en 2-timmarspress till tyristorpucken, såhär blev resultatet:
http://diymania.hv4all.com/ebay%20stuff ... r%20clamp/

Postat: 16 april 2007, 22:09:32
av Fagge
Varför vill man pressa ihopa en tyristor?.
Vad är det för en tyristor, Modell / effekt mm?.

Postat: 16 april 2007, 22:22:21
av Tekko
det är en Westcode N260CH16, runt 200A konternueligt max och cs 5700A max peak, spänning max 1200V. Denna typen måste pressas med 500-1000 kilo, annars brinner de upp då sidorna på dem pressar direkt mot kiselplattan inuti.

Postat: 16 april 2007, 23:02:35
av dar303
sjukt!
det hade jag ingen aning om!

Postat: 16 april 2007, 23:43:49
av limpan4all
Den skall väl egentligen pressas mot en kylfläns?
Tyristorer har väl ett späningsfall på en dryg volt och med 200A så har vi >200W som skall bort och det klarar väl inte dina aluminiumplattor.

Postat: 17 april 2007, 00:56:24
av MadModder
Den ena plattan är väl en isolator? Annars blir det ju kortis mellan kopparblecken...

Postat: 17 april 2007, 08:04:01
av Tekko
Jag behöver ingen kylning iomed att jag bara kör korta pulser.

Postat: 17 april 2007, 10:40:27
av Mizzarrogh
Allright, funderade just hur du tänkt lösa detta.
Normalt har man ju flänsar, men kan nog stämma den inte hinner komma upp i särskillt hög temp på den korta stunden. :)

Postat: 17 april 2007, 23:16:31
av Henry
Inte säkert att dessa bitar ens behövs då dessa tyristorer har en hel del massa som värmen kan fördela sig i, men visst det skadar inte och jag vet inte heller vilket repetition som det blir.

För att det skall vara optimalt så skall flänsarna vara helt parallella även efter att dom blivit fastspända och så lite annat material mellan denna fläns och tyristorn. Är dom inte parallella så bildas det ett litet område precis under flänsen där det inte är någon direktkontakt, i värsta fall så kan det i princip bli det samma som att flänsen inte har någon kontakt alls med tyristorn med en snabb överhettning som följd om den drivs hårt.

Postat: 17 april 2007, 23:19:39
av Zyxel615
Oj... Vilken sak... Är det någon som kan förklara för en oinvigd om varför man gör såhär?

Postat: 17 april 2007, 23:20:33
av Tekko
Läs längre upp i tråden så får du svar.

Postat: 17 april 2007, 23:25:17
av Zyxel615
Men jag hajjar inte riktigt... varför brinner den upp? Är det hela helt enkelt för att förbättra den termiska överföringen?

Postat: 17 april 2007, 23:34:08
av Tekko
Har man för litet tryck utifrån så blir det dålig kontakt inuti tysristorn vilket gör att den brinner.

Postat: 17 april 2007, 23:36:19
av Zyxel615
Jahaa, på det viset :)

Postat: 20 april 2007, 21:27:13
av funkis
Vad ska du ha den till? Motor styrning? AC last?