Sida 1 av 3

Mäta bil-generator?

Postat: 22 mars 2007, 02:17:55
av JimmyAndersson
Jag misstänker att generatorn har gett upp på vår Saab 900I. (-89)
Har kollat upp jordning mm, men det verkar inte bero på det.

Mätte på batteriet (som är knappt 1 år gammalt) :
Innan start: ca 12V
När startmotorn går igång: ca 9-10V
När bilen är igång: ca 12V

Den har varit lite svårstartad ibland och det verkar inte som den laddar ordentligt. Tändstift och allt annat är ok, så därför tänkte jag mäta upp generatorn.

Måste jag ta loss sladdarna från generatorn eller går det att bara mäta "över" den med allt annat inkoppat?

Postat: 22 mars 2007, 03:14:30
av Biker
Mät över batteriet med motorn i gång.

Du skall ligga på 14,4-14,8 nått på varv från tomgång och uppåt.
Från 14 och uppåt är dock godkänt.

12v med motorn igång är aldeles för lågt - inge ström lär rinna ned i batteriet - inte ens 13,5 räcker mer än för plus/minus nolldrift i stora drag.

Postat: 22 mars 2007, 04:55:32
av JimmyAndersson
"Mät över batteriet med motorn i gång."

Det var precis vad jag gjorde. :)

Nu var det någon månad sedan jag mätte, men vad jag minns så gick spänningen aldrig upp till 14V, som jag skrev i förra inlägget. Så då verkar det alltså som att generatorn är trasig?

Eller kan det bara vara laddningsregulatorn/dioden? Jag har inte hittat något av dem i elschemat, så var sitter dessa någonstans?

Kan tillägga att jag inte bytt något av detta på en Saab tidigare. Apropå det...
Varför har de placerat generatorn så otroligt trångt?! På en Volvo240 (som jag senast bytte generatorn på) så satt den så väldigt lätt och smidigt.


Hoppas det är fint väder i morgon, för jag har lite mer att fixa på bilen. För länge sedan började ena bakljuset att blinka mitt på en liten väg. Det var glapp i kontakten, så jag lånade sambons hårsnodd och gjorde en tillfällig lösning. :) Om någon månad ska bilen besiktas så jag borde nog fixa en lite mer ..fackmannamässig lösning.... :D

Postat: 22 mars 2007, 05:11:03
av Dennis_F
Troligtvis är det regulatorn eller kolen som är trasig/slut.
Dessa är oftast en enda enhet och sitter fastskruvade på baksidan av generatorn. Brukar bara kosta runt 100-150:- på OK eller liknande.

På 900an är det ju nästan gott om plats :)
På 9000 därmot så måste man loss med ett motorfäste, innerskärm m.m. för att ens få syn på generatorn :)

Postat: 22 mars 2007, 08:29:51
av Rossen
Kolla om magnetiseringssladden tackat för sig, mycket vanligt problem på lite äldre bilar (och båtar, vilket jag jobbar med) när den helt sonika ärjar sönder.

Testas enklast genom att lägga en sladd mellan pluspolen på batteriet och D+/61 på generatorn, börjar den ladda så är det bara börja smyga system :)

Postat: 22 mars 2007, 12:21:33
av JimmyAndersson
Tack för tipsen!

Men vad är magnetiseringssladden? Har inte hört det tidigare och då har jag ändå jobbat på en verkstad/mack, men det kanske finns olika namn. :)

Postat: 22 mars 2007, 14:00:16
av Henry
Jag vet inte men en gissning skulle vara är att det är den sladd som spänningssätter elektromagneterna i generatorn.

Edit: det var det inte då alltså. :)

Postat: 22 mars 2007, 14:15:08
av TomasL
En ensam tråd, förmodligen 0,75 mm2 eller så, går från laddningslampan till generatorn.

Men det troligaste och vanligaste är kolen.

Postat: 22 mars 2007, 21:07:45
av swirve
När vi ändå är inne på generatorer...
JAg har en Volvo 480 som är nåt mysko med generatorn. Jag får cirkus 13.8 volt från generatorn. Detta funkar bra, men laddlampan lyser hela tiden. För några veckor sen bytte vi laddregulator och då såg det ut som spåren som kolen ligger mot var väldigt djupa, kan det vara så att bara ett av kolen ligger på?

Postat: 23 mars 2007, 00:38:31
av Khaki
>Eller kan det bara vara laddningsregulatorn/dioden? Jag har inte hittat något av dem i elschemat, så var sitter dessa någonstans?

Säkert laddningsregulatorn som Dennis_F säger. I 90% av fallen med laddningsproblem är det det.

>Men vad är magnetiseringssladden? Har inte hört det tidigare och då har jag ändå jobbat på en verkstad/mack

Troligtvis menar han sladden som går till D+ på generatorn via laddningslampan.

>På 9000 därmot så måste man loss med ett motorfäste, innerskärm m.m. för att ens få syn på generatorn

Nja, tar man bort oljefiltret kan man byta laddningregulator, ska man plocka bort generatorn så kan man behöva demontera innerskärmen.

swirve: om spåren är djupa är generatorn sliten men så länge den laddar så strunt i det. Det kan vara många orsaker till att laddningslampan lyser.
Kolla först anslutningarna till generatorn.

Postat: 23 mars 2007, 05:01:05
av Dennis_F
Lyser laddlampan eller glöder den bara?
Om någon av dioderna är trasig och leder spänning baklänges så kan laddlampan glöda.

Postat: 23 mars 2007, 05:47:43
av JimmyAndersson
Den lyser en kort stund när man startar, men det är väl ganska standard. Annars är den släckt.

Mycket bra tips!


Ska kolla på bilen efter lite sömn...

Zzzz

Postat: 23 mars 2007, 06:36:00
av Sparkz
Vakna nu! :razz:

En så enkel sak som remmen då? Slirar den så hänger generatorn med upp till batterispänningen så lampan slocknar, men inte över det.

Om lampan lyser med tändning på och slocknar när du startar är kol och regulator inte helt kass iaf.

Postat: 23 mars 2007, 11:59:30
av v-g
En liten "fuling" som man kan testa att remmen funkar är harts. Häll på lite sånt och se om den laddar bättre. Fast vette fasen vart man får tag i det om man inte har det hemma :? :?:

Postat: 23 mars 2007, 18:59:36
av xxargs
v-g skrev:En liten "fuling" som man kan testa att remmen funkar är harts. Häll på lite sånt och se om den laddar bättre. Fast vette fasen vart man får tag i det om man inte har det hemma :? :?:
kanske prova remvax, men vetefasen var man får tag på sådant numera - prova lantmännen och/eller olika jordbruksmaskin-säljställen