Sida 1 av 1
Annubar?
Postat: 19 mars 2007, 19:56:36
av redrum_orginalet
Hej!
Någon smart som vet hur en annubar fungerar rent teoretiskt?
Postat: 19 mars 2007, 20:01:07
av peter555
Jag kan inte beskriva det bättre själv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Annubar
Postat: 19 mars 2007, 20:53:36
av Icecap
Den har ett hål framme och ett i sidan. I hålet fram trycks gasen in och hålet i sidan ger det omgivande tryck, då mätar man diffen och kanske även det statiska trycket ock räknar som en idiot.
Postat: 19 mars 2007, 21:45:36
av redrum_orginalet
Lite bättre kan ni!
Postat: 19 mars 2007, 21:50:31
av $tiff
Vad är skillnaden på denn "annubar" (har aldrig stött på ordet innan) och ett
venturi-rör?
Postat: 19 mars 2007, 22:02:36
av peter555
Här finns
ekvationerna också
Postat: 19 mars 2007, 22:03:13
av grym
Postat: 19 mars 2007, 22:19:07
av sodjan
> Lite bättre kan ni!
Och hur vet *du* det ?
Konstig kommentar när man redan har fått hjälp, if you ask me...
Men OK, jag kan också hjälpa till med en Google-träff :
http://www.emersonprocess.com/rosemount ... 0-1191.pdf
Där finns det nästan hur mycket som helst att läsa...
annubar
Postat: 20 mars 2007, 18:06:07
av redrum_orginalet
Tack för hjälpen grym.
I dident ask you sodjan
Postat: 20 mars 2007, 21:01:30
av sodjan
> I dident ask you sodjan
Jorå, det gjorde du visst...

Postat: 20 mars 2007, 21:05:43
av v-g
sodjan: 
Postat: 20 mars 2007, 21:25:55
av swirve
Det är alltså ett helt vanligt Pitot-Rör..(vanligt iaf om man är i flygsammanhang).
Det känns som en ganska simpel doning i grunden. Röret framåt som får statiskt+dynamiskt tryck. Ett statiskt intag som sitter i ostört luftflöde och mäter statiska trycket.
sen är det bara dra bort det statiska trycket så får du ditt dynamiska tryck.
Korrigera för luftegenskaper såsom luftdensitet och ev. "compressibility effect" så har du din lufthastighet.