Sida 1 av 2
Mäta lutning på fordon i förhållande till marken - hur
Postat: 4 mars 2007, 15:55:13
av Henrik
I xenon-försedda bilar behöver man veta när bilen är lastad, så lamporna vinklas ner och inte bländar. Lutningen mäts med hjälp av två armar på en pot - en arm på den rörliga delen och den andra i chassit. Så mäter man fram och bak och jämför skillnaden.
Idéer på alternativa metoder? Tycker det måste finnas robustare och billigare metoder!
Postat: 4 mars 2007, 16:34:32
av RasmusB
Kanske är jag som är trög, men jag fattar inte riktigt din beskrivning. "En arm på den rörliga delen" - rörliga delen av vad? Lamphuset?
Postat: 4 mars 2007, 16:51:20
av Henrik
Nej då. "Rörliga delen" syftade jag på någon av delarna som håller hjulet på plats. Nivåsensorn sitter utsatt på undersidan av bilen, lite korkat tycker jag! Hittade en bild:
http://www.kenrockwell.com/bmw/images/CIMG6110-big.jpg
Postat: 4 mars 2007, 19:19:59
av RasmusB
Haha. Precis det jag tänkte föreslå som "alternativ" lösning innan jag fattade hur det redan är byggt
Billigare vet jag inte riktigt hur det skulle kunna göras. Det systemet du beskriver verkar ju vara både billigt och lättimplementerat. Har du något specifikt problem med den här lösningen?
Postat: 4 mars 2007, 19:26:14
av Henrik
Mest sugen på att testa någon smidigare lösning. Har sett på forum lite här och där att de havererar ibland. Potentiometrar är kanske inte rätt benämning då de ofta jobbar induktivt och är svindyra.
Re: Mäta lutning på fordon i förhållande till marken - h
Postat: 4 mars 2007, 19:38:10
av 13th.Marine
Henrik skrev:I xenon-försedda bilar behöver man veta när bilen är lastad, så lamporna vinklas ner och inte bländar.
Måste man ha Xenon för det?

Postat: 4 mars 2007, 22:03:39
av AntiZ
Ta en accelerometer.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... 021267.htm
När bilen lutar lite borde tyngdkraften se till att accelerometern ändrar värde. Vet inte hur känslig den är men den borde klara av det iaf.
Postat: 4 mars 2007, 22:08:08
av Stinrew
Givetvis går den tekniken att använda. Men, i Sverige har vi kuperade vägar. I uppförsbacke kommer accelerometern att registrera tungt baklastad bil och vinkla ner ljusen, för att se till att ljusbilden alltid är parallell med horisonten. Ett alternativ skulle vara att bara kalibrera nivån när bilen startas, men då förutsätts att den alltid står på vattrat underlag vid start.
Postat: 4 mars 2007, 22:20:38
av baron3d
Har en bil, DS, som har wirar till främre och bakre krängningshämmarna.
Konstruktionen riktar lamporna så att dessa alltid ligger horisontellt, även vid bromsning och acceleration.
Postat: 5 mars 2007, 00:55:22
av Henrik
Min första tanke var också accelerometer, men det går ju bort av den anledning Stinrew beskriver... Kalibrering vid start räcker.
baron3d, nu börjar det likna nåt. Borde tänkt cittra från början
Trodde lyktorna justerades sidledes på de bilarna (med dämpad motvikt eller nåt).
En wire till krängningshämmaren borde man enkelt kunna leda bort till ett mindre härjat område än hjulhusen, t ex motorrummet. Återstår att mäta wirens utdragning/spänning på ett fiffigt sätt - tillbaks till ruta ett med de dyra induktiva vinkelsensorerna

Vattenglas
Postat: 5 mars 2007, 09:55:42
av SvenPon
Nu spånar jag villt.Men en lösning där du läser av ytlinjen på ett vattenglas.
Tacka vet jag vatten, som alltid hittar sin rätta nivå

Postat: 5 mars 2007, 11:06:39
av dennis
Eller kanske två st ultraljudsavståndsmätare som mäter mellan chassi och mark.
En fram och en bak....
Postat: 5 mars 2007, 11:33:40
av ensten
På min Ford Windstar sitter en givare mellan bakaxel och chassi som sköter nivåregleringen - en sådan lösning vore ju fullt möjlig. Exakt hur den är konstruerad vet jag inte men den ser ut som en lite stötdämpare och innehåller troligen en pot kopplad till en uC.
Postat: 5 mars 2007, 12:30:58
av RDX*
En proportionell magnetfältssensor som sedan känner av hur långt ifrån en magnet är.
mindre bra idéer:
Mäta lufttrycks förändringar, lastceller på fram/bak-axel. Om signalerna högpass filtreras så borde kan kunna se hur bilen lutar när den lastas/lossas eller kör.
Postat: 5 mars 2007, 16:03:28
av AntiZ
Om man ta två Accelerometrar! En fast i bilen, ock en på lämplig detalj i bakre hjulupphängningen! Differansen borde kunna tas till vara. Men det är klart, alla hjulupphängningar är kanske inte lämpliga...
Om man använder en acc. borde man bara kalibrera när bilen står stilla och ex. bakdörrarna eller skuffen är öppen...
