Sida 1 av 2
Trasig headlight module ..
Postat: 27 februari 2007, 17:49:28
av anders76
Hallå..
Har problem med "popp-upp/grodögons" lyserna på min bil
Har monterat ut den såkallade "headlight module" som ska ta hand om detta.
Den funkar på detta sätt..
När lyserna kommer i sitt ändläge ( lamporna har snurrat mot sitt stopp ) så, känner denna "headlight module" av den ökande belastningen från motorerena och stänger av. Men detta gör inte mina lysen, utan dom står och jobbar mot endläget hela tiden. Resultatet blir överhettning av "headlight module", ( den bokstavligen ryker ).
Den delen som jag ser blir varm är en "buz10" transistor ( se bild ).
Nu är frågan, är det "buz10" transistorn som troligen är felet, eller sitter den nån annan form av "logic" på detta kort som som ni ser? Är osäker på hur detta är kopplat å fungerar?
Bidrar med en bild av eländet.
Den gröna kabeln har jag lött dit sen tagit bort för att testa, det ska sitta "fusebel links" där igentligen, på F1 och F2.
Tackpå förhand
Mvh
Anders
Postat: 27 februari 2007, 17:59:09
av Tekko
Den övre trissan ser toast ut ja. Löd bort den, strömsätt kortet och se om signalen till trissan ändras om du aktiverar ändlägesingången.
Postat: 27 februari 2007, 18:01:54
av Icecap
2 saker:
* Beskära bilden så att det bara är kretskortet + en aning mer som syns, det har med 700 pixel-regeln att göra och jag är mycket likgiltig till det linjerad papper det ligger på.
* Lägg in ett kort på baksidan också.
Felet måste vara att "ökade ström" avkänningen inte fungerar eller att den logik som det ska styra inte är med. Då jag inte ser en tydlig strömavkänning är det svårt att ge råd.
Postat: 27 februari 2007, 18:02:52
av anders76
Tekko skrev:Den övre trissan ser toast ut ja. Löd bort den, strömsätt kortet och se om signalen till trissan ändras om du aktiverar ändlägesingången.
Tack för det snabba svaret
Känner mig lite dum här, men hänger inte riktigt med me vad du säger.
jag hänger med till "..strömsätt kortet".
Mvh
Anders
Postat: 27 februari 2007, 18:07:16
av v-g
Tekko läste nog inte ditt inlägg till 100% du har ingen "ändlägesingång" eftersom det funkar efter annan princip (strömrusning).
Gör som Icecap säger så löser det sig säkert!
Postat: 27 februari 2007, 18:17:09
av anders76
Ok, ändra storleken, å skickar en bild på undersidan..
Detta, förutom själva av "on/off" knappen i kupen är det enda elektroniken som sköter detta. Motorerna har enbart + å - till sig. Så någon stans på detta kort sitter det som sköter "strömrusnings" funktionen.
mvh
Anders

Postat: 27 februari 2007, 18:27:07
av anders76
Hittade inte BUZ10 på elfa. Men googla lite, å hitta att ORF541 skulle funka som utbyte. Hitta inte det heller på elfa, menm jag hitta IRF540. Skulle den funka?
Mvh
Anders
Postat: 27 februari 2007, 19:34:16
av prototypen
Var det verkligen BUZ 10 som satt där, BUZ 11 var en vanlig och billig MOSFET: IRF 540 är en lite stadigare transistor men den är slut hos ELFA; kommer visst i april.
Det är möjligt att man använder Rdson som strömavkännare då det inte syns några effektmotstånd.
Prototypen
Postat: 27 februari 2007, 19:59:05
av anders76
prototypen skrev:Var det verkligen BUZ 10 som satt där, BUZ 11 var en vanlig och billig MOSFET: IRF 540 är en lite stadigare transistor men den är slut hos ELFA; kommer visst i april.
Det är möjligt att man använder Rdson som strömavkännare då det inte syns några effektmotstånd.
Prototypen
Jag skrev lite fel. När jag googla på BUZ 10 ( yepp det e buz 10 som sitter på den ), så fick jag upp IRF 541 som erkättare, inte ORF som jag skrev.
Jag har IRF 540 på jobbet, men det går kanske inte att använda?
Har du lust att förklara vad Rdson är för nåt? Vore kul å lära sig hur detta funkar.
Sen undrar jag vad kretsen som heter "16511949" har för funktion, kan den ha nåt att glra med strömavkännar funktionen?
mvh
ANders
Postat: 27 februari 2007, 20:19:36
av Icecap
Rdson är det motstånd som "verkar vara" mellan mellan source och drain när transistorn är "On" (alltså "på"/ledande för fullt) R = resistans, ds = "mellan D8rain och) S(ource), On = ...On liksom...
Postat: 27 februari 2007, 20:23:42
av prototypen
MOSFET fälteffekttransistorer är ett variabelt motstånd, med spänning på gaten så blir detta motstånd lågohmigt. R(resistansen) ds (drain-source) on (ledande läge).
När motorn går mot stopp ökar strömförbrukningen och det går att mäta den strömmen över transistorns Rdson.
Ponera: Rdson 0,1 ohm, ström när motorn rör sig 1 A = 0,1 volt över transistorn, motorn får jobba vidare.
Motorn går mot stopp och drar 2 A ger 0,2 V över transistorn och då säger resten av elektroniken dags att STOPPA.
Kretsen 16511949 är kanske en specialkrets, så långa typnummer är det ingen som använder mig veterligt.
Har ni gott om IRF 540?, jag har 15 kretskort med plats för 5 IRF på varje som saknar dessa godbitar. Låna?
Prototypen
Edit: Bara för att jag skriver så långt och utförligt så hinner Icecap före.....
Postat: 27 februari 2007, 20:25:25
av anders76
ok. ska läsa det några gånger så det faller på platts..
så det enda transistorerna i detta fall gör är att slå av eller på?
kan en trasig transistor "läcka" ström, så att lamp-motorn endå kör på. Som i mitt fall?
Postat: 27 februari 2007, 20:32:55
av prototypen
Nja
Transistorerna har nog dubbel uppgift, både av och på och att agera effektmotstånd / strömavkänning. Det kan vara lite knepigt att ersätta BUZ10 med IRF540 om IRF har lägre Rdson. Det går att koppla in ett motstånd på source för att så att säga försämra transistorn så att spänningen över transistorn vid motorn mot stopp blir tillräckligt hög. Jämför Rdson i databladen för BUZ och IRF.
Den "svarta" transistorn läcker nog igenom all ström som finns i motorn
Prototypen
Postat: 27 februari 2007, 20:33:29
av anders76
prototypen skrev:MOSFET fälteffekttransistorer är ett variabelt motstånd, med spänning på gaten så blir detta motstånd lågohmigt. R(resistansen) ds (drain-source) on (ledande läge).
När motorn går mot stopp ökar strömförbrukningen och det går att mäta den strömmen över transistorns Rdson.
Ponera: Rdson 0,1 ohm, ström när motorn rör sig 1 A = 0,1 volt över transistorn, motorn får jobba vidare.
Motorn går mot stopp och drar 2 A ger 0,2 V över transistorn och då säger resten av elektroniken dags att STOPPA.
Kretsen 16511949 är kanske en specialkrets, så långa typnummer är det ingen som använder mig veterligt.
Har ni gott om IRF 540?, jag har 15 kretskort med plats för 5 IRF på varje som saknar dessa godbitar. Låna?
Prototypen
Edit: Bara för att jag skriver så långt och utförligt så hinner Icecap före.....
Näe inte gott om. Vi byter dom i gammla barco monitorer ibland. Så vi hade ett 20 tal på lagret..
Postat: 27 februari 2007, 20:36:49
av anders76
prototypen skrev:Nja
Transistorerna har nog dubbel uppgift, både av och på och att agera effektmotstånd / strömavkänning. Det kan vara lite knepigt att ersätta BUZ10 med IRF540 om IRF har lägre Rdson. Det går att koppla in ett motstånd på source för att så att säga försämra transistorn så att spänningen över transistorn vid motorn mot stopp blir tillräckligt hög. Jämför Rdson i databladen för BUZ och IRF.
Prototypen
Mm
nu börjat det bli intressant.. Vet att det är dubbla krestar på detta kort, en för höger resp vänster lampa. Den andra transistorn blir inte varm, så den verkar ju funka. Och om det är som du säger att transistorn kanske agerar effektmotstånd / strömavkänning, så kanske det e så enkelt att felet ligger i den brända buz10an?
Kul att man lär sig nåt
mvh
Anders