Sida 1 av 2
Köpte en låda stegisar - är de nått att ha?
Postat: 10 augusti 2006, 21:42:46
av simon78
Postat: 10 augusti 2006, 21:50:48
av strombom
Jag tror på de du hade 5st av, med 8 ledare och 2Ampere.
/Johan
Postat: 10 augusti 2006, 22:29:27
av bengt-re
Ser fina ut. JDK-motorn är nog de "bästa" av dina motorer, men bara att koppla upp och börja provköra dem !
Postat: 10 augusti 2006, 23:32:54
av simon78
Hållmomentet vid 3.3V på en lindning var ca 0.3Nm. Detta mättes medelst den kraft som jordens gravitation påverkar ett knippe stegmotorer.
Det borde duga eller? Hur många volt kan jag hetsa upp dem i? måste jag hålla mig till de 2.6V som ettiketten föreslår?
Postat: 11 augusti 2006, 00:28:01
av Greger!
simon78 > "Det borde duga eller? Hur många volt kan jag hetsa upp dem i? måste jag hålla mig till de 2.6V som ettiketten föreslår?"
Du kan ta 2,6V x 25 och då får du 65V villket är det maximala som motorn klarar.
Postat: 11 augusti 2006, 00:29:42
av simon78
Det var en ordentlig trimmning det! VAd är det som sätter gränsen? Värmen elle?
Postat: 11 augusti 2006, 00:39:35
av Greger!
Det vet jag inte riktigt så det får någon annan svara på, men dom blir helt klart varmare ju högre spänning du har, det går att öka den lite över 65V men det är bäst att inte göra det.
Postat: 11 augusti 2006, 01:32:21
av strombom
Det är strömmen som sätter gränsen, så dra upp spänningen tills du når 1.9A...
/Johan
Postat: 11 augusti 2006, 08:48:04
av Henrik
Värmen spelar också roll du kan degradera stegmotorn om den går för varm.
Postat: 11 augusti 2006, 13:14:44
av bengt-re
Stegmotorn är induktiv och vald spänning är beroende på hastigheten du kör motorn med. Det är alltid strömmen som avgör, spänningen får bli vad den blir så länge som man inte övervarvarvar motorn eller överskrider max tillåten spänning på lindningarna. Sen att det krävs lite mer avancerade drivsteg om man skall köra motorer hårt är en annan sak. Det finns en lösning att köra med hög spänning och ballast motstånd som begränsar statiska strömmen till max ström. Nackdelen är givetvis att man utan problem kan elda upp 100-tals watt i dessa resistorer om man har en lite större motor.... Billig, enkel men lite ful lösning..
Postat: 11 augusti 2006, 19:24:20
av MadModder
Man kan definitivt inte koppla in 65V rakt in i motorn. På JDKn blir det då 47A = ögonblicklig härdsmälta. Har man en drivkrets med chopperdrivning kan man däremot mata med 65V, eftersom drivaren begränsar strömmen!
En vanlig enkel drivare får ge max 2,6V till den där under längre stunder
Postat: 13 augusti 2006, 16:38:16
av simon78
Jag håller på att koppla upp en drivning med en L298-L297 (enligt en appnote) . Den har ju inbyggd choppring vad jag har förstått. En sådan uppkoppling borde väl klara att driva JDKn utan större problem?
Postat: 13 augusti 2006, 18:07:19
av jojje
Jag tycker det är lättare att använda Allegros A3977/3979.
Schema kan du hitta här:
http://bergan.se/downloads/A3977_Schema.pdf
Postat: 13 augusti 2006, 18:53:45
av simon78
Japp, jag är lite sugen på dendär kontrollern som bergan.se (du?) har. Nu råkade jag dock ha några 298/297 liggandes... Man tager vad man haver, som Cajsa Warg förmodligen aldrig sa.
Postat: 14 augusti 2006, 00:25:32
av Bosen
Bara en nyfniken fråga:
Vad fick du ge för den lådan med stegisar???