Sida 1 av 3

Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 11:24:26
av SeniorLemuren
Såg denna apparat. Kanske man kunde tillverka med 3D-skrivaren. Som bakgrundsbelysning kanske man kunde använda en skrotat gammal LCD av lämpligt format?
digitaliceringsadapter.png

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 11:31:01
av AndLi
Körde på en skrotad tft när jag scanna 35mm film.
I 8mm projektet kör jag med belysningen från en skrotad filmscanner..

Tycker jämn belysning är det svåraste att få till..

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 11:47:38
av pi314
SeniorLemuren skrev: 21 juni 2026, 11:24:26 Såg denna apparat. Kanske man kunde tillverka med 3D-skrivaren. Som bakgrundsbelysning kanske man kunde använda en skrotat gammal LCD av lämpligt format?
digitaliceringsadapter.png
Jag har också sneglat på dessa med liknande tankar. Men, jag har inte börjat cadda på den ännu...


Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 11:57:05
av HUGGBÄVERN
Photax i Nybro säljer swmå fina (och inte överdrivet dyra) ljusbord.

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 11:59:16
av säter
Jag skulle behöva något liknande för att "scanna" vanliga kort.
Då har väl belysningen ingen betydelse?

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 12:02:34
av HUGGBÄVERN
Då får du ha bra belysning som lyser upp fotot jämnt och som inte orsakar reflexer.

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 12:11:06
av Biker
Ja typ en led bygglampa riktad upp mot ett vit tak får han ha och inte kökslampan eller en ficklampa som gloomar upp en ful sol

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 12:24:56
av säter
Jag tycker att med min Google-telefon blir det ganska bra bilder utan blixt.
Vad det beror på vet jag inte.

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 12:27:16
av Biker
Du skall iaf inte anvanda blixt for o plata av fotografier

Big Fail :mrgreen:

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 12:30:16
av AndLi
säter skrev: 21 juni 2026, 12:24:56 Jag tycker att med min Google-telefon blir det ganska bra bilder utan blixt.
Vad det beror på vet jag inte.
Ljuskänslig och lågbrusig sensor

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 12:34:29
av Biker
Skiljer mycket , har en fold o en ultra o folden ar mycket vassare i lowlight / Bada Samsungs

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 13:41:51
av säter
Den här bilden tog jag lite snabbt, utan blixt och med dunkelt ljus.
Det vart väl hyfsat?
PXL_20260607_100241403.jpg

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 15:13:20
av AndLi
Det beror ju helt på vad du tänker att du ska ha bilden till, om det bara är en digital kopia för att visa snabbt på nätet, eller faktiskt försöka göra en så bra bild som möjligt för att i framtiden kunna använda den till mer saker, kanske tom trycka den i någon bok eller så. Men en medelmåttig digital kopia är ju bättre än ingen digital kopia!

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 15:13:37
av HUGGBÄVERN
Jag funderar på detta på annat ställe (en egen tråd kanske tom :humm: ), men ungefär så här ska det se ut. Dock har jag ett bekymmer, klämman funkar fint men i infästningen finns det lite "gung"vilket gör att kameran inte spanar rakt ner i 90°. Tänker att det går att fixa med en bricka. Det är fel fjärrkontroll men en fjärris är obligatoriskt.

Ljusbordet kommer från Photax (https://www.photax.se/product/art-slim- ... natadapter)
fotoskanner.jpg

Re: Digitalisera dia och film.

Postat: 21 juni 2026, 16:19:17
av hummel
Testade lite för att göra en filmskanner för 8 mm film. Insåg ganska snabbt att en färdig skanner var inte så dyr och gjorde ett bättre jobb.