Sida 1 av 2

Laddtrycksstyrning för turbo

Postat: 24 maj 2006, 12:58:36
av BEEP
Skrev en hel roman om projektet men tyvärr så blev det strömavbrott :( och UPSn är trasig så nu orkar jag inte skriva om allt igen.

Jag ska bygga en laddtrycksstyrning med magnetventiler som ska fungera som på den här NLR AMS-1000 Boost Contoller men första bygget får bli utan display tills jag vet att allt fungerar och hur man skriver koden för ett sådant system. Tänkte börja med att prova en fart och varvtalsstyrd laddtrycksreglering som programmeras ifrån en dator. Programmet på datorn ska ha mappar för olika hastigheter och varje mapp ska ha staplar för varvtalen och höjden på stapeln är laddtrycket.

Delar:
AVR mikroprocessor
Trycksensor
MAX232
Optokopplare
Låda, kretskort, komponenter, sladdar och kontakter
2 st magnetventiler och tillbehör
Tryckregulator för maxtrycket
Hastighetsgivare

Postat: 24 maj 2006, 16:49:13
av bearing
Intressant projekt!

Ska du känna av trycket innan eller efter spjället?

Ska du höja trycket genom att minska trycket på "ovansidan" av wastegatemembranet eller öka trycket på "undersidan"?

Postat: 24 maj 2006, 19:59:52
av BEEP
Jag ska öka och mäta trycket på undersidan av wastgaten.
EDIT: På bilden är det en separat wastgate så att på den så blir det ovansidan.

Bild

NLR AMS-1000 Boost Contoller

PDF fil
NLR AMS-1000 Boost Contoller

Bild

Postat: 24 maj 2006, 20:48:06
av bearing
Ahh, det blir alltså som att ha en "programerbar fjäderförspänning"?
Verkar vara en mycket bra lösning.

Jag har ett förslag, det är att göra trycket mapbart baserat på trottelpositionen också. Så att man t.ex. kan göra så att MAP är helt proportionellt mot gasläget. Då blir ju också drivkraften proportionell mot gasen. Borde bli väldigt lättkört då.

Postat: 24 maj 2006, 21:07:17
av BEEP
Dom måste ha ritat fel för så här ska slangarna kopplas till wastgaten.

Edit:
Har raderat bilden och hoppas på att ingen har sett den, hehe :oops:

Postat: 24 maj 2006, 21:17:19
av bearing
Det kanske beror nog på om det är intern/extern. Har bara sett interna och då är det ju som på din senaste bild det ska kopplas.
Möjligt att externa öppnas åt andra hållet.

Postat: 24 maj 2006, 22:50:35
av BEEP
Det stämmer, dom externa(separata) är vända åt andra hållet och orsaken till det är att tryckklockan inte ska fördärvas av värmen.

Postat: 25 maj 2006, 11:48:18
av BEEP
"Jag har ett förslag, det är att göra trycket mapbart baserat på trottelpositionen också."

En sådan hade varit mumma men jag ska först se att/hur laddtrycksstyrningen fungerar och sedan så får man fundera på vad som behövs ändras för att den ska bli bra. Har börjat lite med att löda fast komponenterna på ett experimentkort så jag slänger upp en bild på kortet i kväll.

Postat: 26 maj 2006, 19:18:56
av BEEP
Det blev inga bra närbilder med min kamera så jag får åka hem till kompisen i morgon och ta några bilder med hans kamera istället.

Postat: 30 maj 2006, 21:58:40
av BEEP
Här är den första bilden :)
T1.jpg

Postat: 30 maj 2006, 22:09:38
av bearing
Snyggt!

På vad ska du montera och testa systemet?

Postat: 30 maj 2006, 23:03:49
av BEEP
Jag ska testa den på min turbo hoj.
T2.jpg

Postat: 31 maj 2006, 20:39:19
av BEEP
Halvfärdigt kablage
T3.jpg
Fick lite stjälp av kompisens barn när jag skulle fota spjäll lägesgivaren :)
T4.jpg

Postat: 1 juni 2006, 21:12:00
av BEEP
Har lödat klart kretskortet och fixat kablaget så nu är det bara programvaran som fattas.

Första testet med ett bilrelä.
12 V och 6-7 pulser i sekunden.
T5.jpg

Postat: 1 juni 2006, 22:12:49
av Fagge
Det börjar bli spännande :D
Håll oss informerade... :)