Sida 1 av 2
Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 18 juli 2025, 09:46:00
av DennisCA
Jag plockade isär en gammal 3-fas kontaktor som legat på hyllan i 7 år ungefär. Kontaktårlådan kom med fräsen jag köpte 2018, men jag plockade bort den och använde aldrig den. Den plockades isär för länge sen och komponenterna har legat i en låda.
Nu tänkte jag den kan få användas till att styra det nya kompressorblocket jag håller på och installerar på utsidan av garaget, monterat på en väggkonsol. Inga problem, jag ser det är en Telemecanique 3-fas kontaktor med en 230V spole + separat överhettningsskydd så jag kan styra kontaktorn genom att låta den existerande pressostaten på 230V enfas styra kontaktorn via spolen.
Den har en ON knapp, en stoppknapp med nyckellås och en märklampa. Jag kommer inte nyttja ON knappen, den ska styras av pressostaten. Men stoppknappen kan va bra att ha ifall nåt går fel. Även märklampan får gärna lysa då den är igång.
Inga svårigheter att koppla och då jag testade spolen funkade allt bra, stoppknappen funkade korrekt också, men märklampan lyste inte. Jqg plockade ut lamphållaren med lampa och kollade lite noggrannare på den, tänkte den behöver ny glödlampa, eller en LED. Jag blev dock förvånad när det står 130V lampa och lamphållaren också är en Telemecanique lamphållare, gjord för 130V.
Varför sitter det en 130V komponent i en setup för 230V som ska styra en 400V motor?
Hittade en gammal bild från då jag fick den och det gick upp ett ljus, där på sidan till elcentralen är en 230-110V transformator, den är säkert kopplad till kontaktorlådan. De måste ha använt den på nåt vis... Jag kan dock inte förstå varför dom har gjort på det viset? Men det är enda förklaringen jag kan komma på. Men det känns som ganska dumt att blanda in 110V i en 230V installation, kontaktorn är fortfarande en 230V spole så jag tror inte den kan köras på 110v?
Är det nån här som kan teoretisera om detta, eller kanske rentav vet ? Jag undrar också om det bara går att sätta en 230V lampa i lamphållaren?
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 18 juli 2025, 10:03:07
av ajje
Lamphållaren ser ju ut att ha ett seriemotstånd i sig enligt "schemat".
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 18 juli 2025, 10:36:23
av DennisCA
Okej det var så lätt! Det där gick faktiskt inte upp för mig. Varför göra på det viset istället för at ha en 230V lampa dock?
e: Nu ser jag på bilden det står ju 230V in också... Ja ja nu känner man sig lite dum.
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 18 juli 2025, 11:08:24
av ghu
En 230 V glödlampa på 2 W får mycket tunnare glödtråd än en 130 V lampa med samma effekt.
Glödtråden blir då mycket känsligare för vibrationer mm.
Jag har aldrig sett en 230 V, 2 W glödlampa. Man brukade ju använda glimlampor för indikeringslampor vid 230 V
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 18 juli 2025, 11:53:20
av Mizzarrogh
Om det är ett glimrör bör det väl helt enkelt vara en barlast resistor till det?
(i allafall de jag har i lådan här som är äkta glimrör har det)
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 19 juli 2025, 04:35:40
av T0ny
Mät!
Jag har några sådana lamphållare, och jag är nästan säker på att de har samma schema* men det finns ingen serieresistor!
Jag tolkar det som att tillverkaren har godkänt lamphållaren för en glödlampa på max 130V men det går bra att driva den via serieresistor från 230V.
*) hittar ingen av dem så kan inte kolla.
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 19 juli 2025, 07:34:54
av H.O
Det verkar konstigt för om det inte sitter någon lampa i eller lampan är trasig så har du ju 230V över lamphållaren likväl. "Schemat" på hållaren visar ju att resistorn sitter innanför anslutningarna X1/X2.
Det är en utgången modell. Nyare typer, t.ex ZBV-6, har inget seriemotstånd. Det kanske är en sådan du har T0ny.
ZBV-6.PNG.jpg
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 19 juli 2025, 07:44:24
av DennisCA
Alltså det var en söndrig 130V lampa inuti. På den lamphållare jag har så har texten nötts av, jag kunde just se den stora texten och identifiera modellen. Fast jag borde ju ha märkt det stod 230V på bilderna jag såg på nätet sen så hade denna tråd varit onödig men noterade bara 130V för lampan.
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 19 juli 2025, 08:02:52
av DennisCA
Jag kopplade nu in kontaktorn igår sådär halv provisoriskt med det som jag hade liggandes. Jag borde skaffa mera kabel för väggmontage samt kabelklämmor, farsan har en massa sådan kabel tror jag som jag kan återanvända sen de rev växthusen.
Här är kontaktorns koppling. Vita kabeln på toppen kommer från pressostaten och ger styrsignal. Vit kabel nedre går till motorn på utsidan. Svartkabel är inkommande faser.
Testkörde hela setupen igår kväll och kan konstatera allt elektriskt funkar helt bra men p.g.a remskivan jag har använt till motorn så gick det inte. Den passar inte riktigt bältprofilen, den är inte riktigt helt runt och vibrerar och slirar bara, den är nåt gammalt mög i plåt från en 50-60 tals kompressor där motorn kanske gick med 900rpm. Denna nya motor går 2800rpm med utväxling så det ska bli 1200-1300 rpm på blocket. Jag försökte alltså snåla till det och det bet mig i röven.
Som tur är verkar jag kunna köpa en ny 185mm remskiva i rätt profil för ca 400kr från laakerinetti i finland, så det blir nästa sak.
Det kanske kommer behövas en mjukstartsmodul också, beror på hur mycket det slirar på bandet, motorn på 4kw drar igång direkt till full fart.
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 19 juli 2025, 13:56:58
av MiaM
Detta med glödtrådens tjocklek är anledningen till att sladdlampor på verkstäder lär ha drivits med 24V.
Jag som inte haft nån sån anläggning har alltid tyckt att sladdlampor var en riktigt usel uppfinning ända till LED-E27-lampor dök upp. Då blev de plötsligt utmärkta. (I princip kan man använda lågenergilampor, alltså de med pytte-lysrör med E27-gäng, men det verkar inte lockande att riskera att släppa ut kvicksilver om man tappar en sån i golvet).
Undrar om det finns LED-ersättare till sånadär? Du bör väl kunna löda in nåt hemsnickrat i skruvgängan från den trasiga glödlampan, och sätta nån krets med seriekonding och kanske lite dioder som överspänningsskydd som matning ifall du vill.
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 19 juli 2025, 14:15:34
av ghu
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 21 juli 2025, 11:39:38
av alexanderson
ghu skrev: ↑18 juli 2025, 11:08:24
Jag har aldrig sett en 230 V, 2 W glödlampa.
Glödtråden i en sådan lampa bör ha en resistans på 25000 ohm. Kanske omöjligt att tillverka.
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 21 juli 2025, 11:50:52
av ghu
Det verkar ju finnas men titta på längden på glödtråden och priset i länken så förstår man problemet:
https://cdon.se/produkt/ba9s-miniatyrsi ... yX58&gQT=2
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 21 juli 2025, 12:23:30
av Mizzarrogh
Jag har något vagt minne av dedär nu när du säger det, så det kan kanske stämma för en del grejer.
Det verkar vara litet olika lösningar i dedär vad det ser ut, i allafall de äldre.
De jag har framme här använder glimrör med barlastresistor, men en del har jag för mig använde en lampa liknande den på bilden (i fordon är det i princip alltid en sådan lampa men för 12/24V, kan vara 5W där också).
Idag tror jag som sades tidigare att de flesta använder serieresistor.
Hursomhelst så har dendär som regel inte någon egentlig funktion för själva motorskyddet, reläfunktioner/etc man brukar finna dem på.
Man kan egentligen bara skita i den i de flesta sammanhang (i allafall överallt där jag använt sådana enheter till verkstads och lantbruksmaskiner, etc) om det är krångligt att byta.
Re: Varför en 130V lampa i kontaktorlåda?
Postat: 21 juli 2025, 14:30:37
av grym
om jag mins rätt så var det 110v styrspänning och indikering för att det var mindre farligt
ofta var lampkåporna sönder och man kunde komma åt spänningsförande del
men detta är något som var praksis för många många år sedan, och fortsatte minst till åttitalet